ارائه خدمات مراقبتی و غربالگری تالاسمی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 18:54
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ارائه خدمات مراقبتی و غربالگری تالاسمی در این دانشگاه خبر داد.

دکتر فلوریا انفرادی امروز (۱۸ اردیبهشت ماه) به‌مناسبت روز جهانی تالاسمی، گفت: برنامه نظام مراقبت ژنتیک و تالاسمی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اجرا می‌شود. از سال ۱۳۹۴ تا کنون هیچ مورد بروز بیماری بتا تالاسمی ماژور در جمعیت تحت پوشش ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان به ثبت رسیده‌اند، اظهار کرد: این افراد روزانه خدمات درمانی خود را از بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد دریافت می‌کنند.

انفرادی نحوه شناسایی و ارائه خدمت به بیماران تلاسمی در مراکز بهداشتی را تشریح و بیان کرد: تمام زوج‌هایی که برای اقدامات اولیه ازدواج به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، تحت غربالگری ژنتیک قرار می‌گیرند، در صورت وجود مشکل در فاکتورهای خونی، از فرد دوم خون گرفته می‌شود و فاکتورهای خونی بررسی می‌شود. اگر فرد دوم مشکل نداشت، ازدواج انجام می‌شود و اگر مشکل در فاکتورهای خونی وجود داشت، برای بررسی بیشتر طبق برنامه نظام مراقبت ژنتیک و تالاسمی اقدام و در صورت بهبود فاکتورها، درمان، متوقف و زوج سالم تلقی می‌شود.

انفرادی ادامه داد: اگر زوج مبتلا شناخته شوند، برای دریافت مراقبت‌های بیشتر به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت معرفی می‌شوند. این زوج‌ها قبل از اقدام به بارداری آزمایش ژنتیک تشخیصی برای شناسایی ژن‌های معیوب انجام می‌دهند. در این آزمایش، ژن‌های معیوب والدین شناسایی می‌شوند، مراقبت توسط مراقبان سلامت ادامه دارد تا زمانی که این زوج خواستار فرزندآوری باشد. در زمان بارداری و هفته دهم، دوباره مادر باردار برای آزمایش تشخیصی ارجاع و سپس متناسب با پاسخ آن برای ادامه بارداری تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اظهار کرد: برنامه نظام مراقبت ژنتیک تالاسمی از دقیق‌ترین و کاراترین نظام‌های مراقبت پیشگیری بهداشتی نظام سلامت است که به خانواده‌ها فرصت داشتن فرزندان سالم را می‌دهد.

انفرادی گفت: بیماری تالاسمی یکی از بیماری‌های ژنتیکی و یک اختلال خونی ارثی است که در آن، تعداد هموگلوبین‌ها و گلبول‌های قرمز در بدن فرد مبتلا از حالت نرمال کمتر است، هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که آن‌ها را به حمل و انتقال اکسیژن قادر می‌سازد و کمبود آن موجب کم‌خونی می‌شود.

وی با اشاره به انواع بیماری تالاسمی، ادامه داد: در تالاسمی مینور، فرد مبتلا طول عمر طبیعی خواهد داشت، در تالاسمی اینتر مدیت فرد مبتلا ممکن است با بزرگی طحال و کبد و همراه با زردی مواجه باشد و فقط در شرایط خاص نیاز به تزریق خون پیدا می‌کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی، بیان کرد: تالاسمی ماژور، کم‌خونی شدیدی ایجاد می‌کند که فرد مبتلا در تمام طول عمر به‌طور منظم نیاز به تزریق خون دارند. در این بیماری هموگلوبین به‌صورت غیرطبیعی ساخته می‌شود و در نتیجه، گلبول‌های قرمز عمر کوتاهی دارند و بدن برای جبران کم‌خونی، فعالیت مغز استخوان را برای تولید گلبول قرمز بیشتر می‌کند و این فعالیت بیش از حد باعث بزرگ شدن صورت و جمجمه می‌شود.

انفرادی افزود: بتا تالاسمی ماژور که شکل سخت این بیماری و یک مسأله بهداشتی است، زمانی در یک نوزاد ایجاد می‌شود که والدین ناقل ژن معیوب بتا تالاسمی باشند، یعنی تالاسمی مینور داشته باشند. راه پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی ماژور انجام آزمایشات قبل از ازدواج برای زوجین است. چنانچه هر دو والد مبتلا به تالاسمی مینور باشند، در هر حاملگی به احتمال ۲۵ درصد کو دک مبتلا به تالاسمی ماژور می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.