پایان مجادله لفظی در جلسه علنی شورای شهر تهران با تذکر چمران

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 12:01
پس از قرائت نطق پیش از دستور شربیانی درباره بازدید روز گذشته خود از منطقه ۱۷ و عدم حضور شهردار تهران، مجادله لفظی در جلسه علنی شورا میان برخی اعضا و معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ایجاد شد که در نهایت با تذکر و پادرمیانی رییس شورای شهر تهران پایان یافت.

به گزارش ایسنا، باقری معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران امروز در جلسه علمنی شورای شهر تهران پس از نطق  شربیانی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره عدم حضور شهردار منطقه ۱۷ در بازدید روز گذشته خود، گفت: تصور نمی‌کردم برای اتفاق روز گذشته بیانیه سیاسی قرائت شود. شهرداران مناطق در ساختار سازمانی شهرداری ماموریت‌های پرتعدادی را بر عهده دارند و در حقیقت در ارکان اصلی شهرداری تهران محسوب می‌شوند اما براساس رهنمودهای شهردار تهران علی‌رغم وظایف بسیاری که بر گردن شهرداران گذاشته شده است در یک احترام متقابل با اعضای شورای شهر تهران برای بازدید از مناطق و جلسات مردمی همراهی داشتند.

وی افزود: انتظار این است که شهرداران به عنوان یک رکن مهم و خط مقدم، وظایف مهمی را که در شهرداری دارند به خوبی اجرایی کنند و مورد حمایت همه قرار گیرند. درخصوص اتفاق روز گذشته در یک کلیدواژه موضوع را تشریح می‌کنند و آن یک لجبازی بوده است.

وی ادامه داد: ظرف ۳۳ ماه گذشته اعضای شورا به مناطق مختلف و حتی همین منطقه ۱۷ رفتند و جلساتشان به خوبی برگزار شده است. این شیوه کار چه معنی‌ای دارد.

در میانه صحبت باقری، امانی عضو دیگر شورا تاکید کرد که دو بار به منطقه ۱۷ رفته و هر دو بار شهردار منطقه حضور نداشته‌اند.

اقراریان نیز در ادامه صحبت‌های امانی تاکید کرد: هر بار به منطقه ۱۷ رفته‌ام شهردار نیامده است.

باقری در پاسخ به این دو عضو شورا گفت: قطعا با تنش نمی‌شود کاری از پیش برد. زمان شلوغ‌کاری گذشته است. چرا نمی‌خواهید من حرفم را بزنم. اگر لازم باشد شهردار هم می‌آید. صراحتاً به عضو شورا پیش‌تر گفته شده بود که شهردار منطقه در منطقه حضور ندارد. بی‌تردید ممکن است برای فرزند و همسر هر کسی بیماری پیش بیاید. از یک هفته پیش تماس گرفته شده بود و به عضو شورا اعلام شده بود که شهردار مشکلی دارد و اگر امکان دارد روز بازدید را تغییر دهند که با لجاجت این کار انجام نشد.

چمران ریاست شورا خطاب به باقری معاون شهردار تهران گفت: نباید از کلمه لجاجت استفاده کنید.

باقری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه خط مشی شهردار تهران و مجموعه شهرداری تهران حاکمیت قانون و احترام متقابل است، افزود: مگر نمی‌گوییم حاکمیت قانون باشد. چرا به منطقه ۱۷ رفته‌اید و در حالی که شهردار رئیس اداره شهرسازی را به هر دلیلی برکنار کرده در یک دخالت آشکار به موضوع ورود پیدا کرده‌اید و چندین تماس گرفته‌اید و خود فرد آمده و سرجایش نشسته است. ما خواهش کردیم زمان تغییر کند تا شهردار منطقه نیز در جلسه حضور داشته باشد.

معاون شهرداری تهران بر این نکته تاکید کرد که از ابتدای دوره اعضا به مناطق مختلف رفته‌اند و عزت و احترام به آنها گذاشته شده، تمام شهرداران صرف نظر از وظایف خود در مورد اعضای شورا توجیه هستند اما باید چارچوب‌ها را مشخص کنیم. بنا نیست هر زمانی که می‌خواهند بروند و شهردار همه کارها را بر زمین بگذارد و بر این کار بیاید.

وی ادامه داد: در بیانیه سیاسی‌ای که خوانده شد در مورد تک‌تک موارد و توهین‌هایی که به شهردار، معاونین و افراد دیگر شد، باید وقت برای پاسخ داده شود و اینطور نباشد که به صورت یکطرفه مطالب عنوان شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه چمران ریاست شورا نیز گفت: بازدید از مناطق و نواحی و دیگر بخش‌های شهرداری از وظایف ذاتی اعضا شوراست و زمان این بازدیدها نیز مشخص نیست، همانطور که ما بازدیدهایی از گرمخانه‌ها در ساعات بامداد داشته‌ایم. بازدیدهایی که خبرنگاران هم همراه ما بوده‌اند و ما از حضور آنها در ساعت بامداد خجالت می‌کشیدیم. این نظارت است و هیچ‌کجا هم عنوان نشده که برای بازدید از بخش‌های مختلف شهرداری باید هماهنگی صورت بگیرد. اعضا موظف به نظارت هستند و در این جلسات مردم حضور پیدا می‌کنند. البته نباید در اجرا دخالتی صورت بگیرد اما مشکلات در مشورت با شهردار و معاونین وی مطرح می‌شود تا راه‌حلی پیدا کنند.

وی افزود: یکی از اماکن برگزاری این جلسات شهرداری‌های مناطق و مکان دیگر مساجد هستند. بارها خودم به محلات مراجعه کردم که شهرداران مناطق تماس گرفته‌اند که ما از حضور شما خبر نداشتیم و نمی‌رسیم به جلسه شما بیاییم. من هم عنوان کردم که با شما کاری ندارم  و با مردم کار دارم که یا خودشان یا معاونین‌شان را به این جلسات فرستاده‌اند. وقتی با مردم دیدار می‌کنید شهردار یا معاون شهرسازی حتما باید حضور داشته باشند چراکه سوالاتی پیش می‌آید که باید پاسخ دهند و مطابق آن تصمیم‌گیری شود.

وی تاکید کرد: پیش از این جلسه آقای شربیانی موضوع نبود شهردار را به من اعلام کردند و گفتند چه کنیم که من به ایشان گفتم حتما به جلسه با مردم بروید و کار خود را انجام بدهید. نامه بنویسید و به معاون شهردار بدهید که گویا معاون هم نبوده. من با شهردار منطقه ۱۷ تماس گرفتم که اعلام کردند در مرخصی بودند و معاون شهرسازی نیز بیمار بوده است. شهردار نبوده اما شهرداری که وجود داشته لذا باید مقدمات کار برای حضور این عضو فراهم می‌شد و باید چه شهردار حضور داشته باشد و چه حضور نداشته باشد آمادگی ایجاد می‌کردند که عضو شورا جلسه خود را برگزار کند. خوشبختانه آقای شربیانی به عنوان عضو شورا هنگامی که مردم آمدند در یک اقدام قابل تقدیر کار خود را به درستی انجام دادند.

چمران تاکید کرد: من سخت نگران هستم و این روش دوگانگی و دودستگی خوب نیست. همه عضو شورا هستیم و یک خانواده قلمداد می‌شویم. مردم بین اعضای شورا فرقی نمی‌گذارند. شورا همه‌اش شورا است. باید با هم باشیم و با هم کار کنیم. برای مدیران شهرداری نباید فرقی داشته باشد که چه عضوی با چه تفکری موافق یا مخالف آنها در جایی حضور پیدا می‌کند. همه در جبهه مقابل آمریکا و اسرائیل مشترک هستیم. همه پیرو خط امام و رهبری هستیم.

وی ادامه داد: دو دستگی و دوگانگی از زهر هلائل برای ما کشنده‌تر است و برای آینده شورا و کشور بدتر است. در دوره دوم شورا از همین دوگانگی در دوره قبل استفاده کردیم و به شورا آمدیم و خط مشی دولت‌ها تغییر کرده حالا خودتان می‌خواهیم این کار را بکنید؟

رئیس شورای شهر تهران در حالی که بغض کرده بود گفت: شما می‌دانید من به چه کسی رای دادم و این موضوع را کتمان نمی‌کنم و نخواهم کرد. بی‌تردید ما نشسته‌ایم مشکل مردم را حل کنیم. شهردار موظف است وقتی عضوی می‌رود به جلسه بیاید اما باید به‌گونه‌ای تدبیر کنیم که شهردار منطقه به کارهای منطقه برسد. پیشتر صبح روزهای چهارشنبه اعضا به مناطق می‌رفتند و مشکلات مردم را می‌شنیدند بهتر است یک روز را برای این کار انتخاب کنیم که شهرداران به کار شهر هم برسند. ممانعت از حضور عضو شورا نکردند و نمی‌توانستنداین کار را بکنند ولی بی حرمتی کردند و نباید این کار انجام می‌شد.

در میان صحبت‌های چمران، امانی عضو شورا گفت: اعتراض ما به شهردار منطقه ۱۷ است که در حد و اندازه شهردار منطقه نیست.

بار دیگر چمران ادامه داد: منطقه ۱۷ به دلیل ساخت و سازهای بسیار پیچیدگی‌هایی دارد. فردی که قبلا در در آنجا شهردار بود دکتری شهرسازی داشت و سابقه طولانی حضور در شهرداری.

وی تاکید کرد: پس‌فردا من را نمی‌بینید و حسرت می‌خورید که چرا با یکدیگر درگیر شدید. جایگاه مردم ما با این دستاوردهای عظیم، این نیست. ما را به سوی جهنم می‌کشند اگر حق مردم را ادا نکنیم. همه در یک قایق هستیم. خلاف کنیم یقه ما را می‌گیرند. اگر به اندازه سر سوزنی خلاف کنیم یقه ما را می‌گیرند و سوال می‌کنند.

وی خطاب به باقری معاون شهردار تهران گفت: من خواهش کردم کسی که توییت مربوط به خانم نجفی را زده، توبیخ کنید. نکردید و من نسبت به این موضوع گلایه دارم. باید این کار انجام می‌شد تا سایر کارمندان در شهرداری بدانند اگر توهین کردند از سوی مدیران مجموعه توبیخ خواهند شد. اگر شما این کار را نکنید من انجام می‌دهم و اعلام هم می‌کنم. من مشکل شخصی با این فرد ندارم مشکل جمعی است. باید توبیخ شود که همه بدانند راه و روش این نیست. اگر می‌خواهند از شهردار دفاع کنند باید خوب کار کنند که بهترین دفاعی است که باقی می‌ماند.

رئیس شورای شهر تهران خطاب به همه اعضا گفت: خواهش می‌کنم این موضوع را همین‌جا قطع کنید. من براساس قانون اگر عضوی بخواهند صحبتی خارج از موضوع تعیین شده کند صحبتش را قطع خواهم کرد.

وی ادامه داد: پیشتر برای آقای امانی هم توییتی زده بودند که من خواهش کردم موضوع بررسی شود که گویا شهردار منطقه ۱۷ تلفن کرده بودند و دلجویی کرده بودند. نباید چنین موضوعاتی تکرار شود.

وی تاکید کرد: در مورد قرارداد چین نیز باید توضیحی را اعلام کنم. این قرارداد محرمانه است ولی برای اعضای شورا محرمانه نیست. اگر از طریق سیستم و به روش قانونی بخواهند حقشان است و باید این قرارداد در اختیار قرار بگیرد. خرید اتوبوس محرمانه نیست اما انتقال پول پیچیدگی‌هایی دارد. برای اینکه عده‌ای می‌خواستند سوءاستفاده کنند این توضیح را در صحن شورا دادم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.