مناطق آزاد باید پیوند دهنده اقتصاد سرزمین اصلی و جهانی باشد

سه شنبه 14 فروردین 1403 - 18:53
کیانی، موافق ایجاد مناطق آزاد جدید: اگر منطقه‌ای الزامات تأسیس منطقه آزاد را دارد و می‌خواهد در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند و می‌خواهد توسعه پیدا کند چرا ما این فرصت را از او بگیریم؟

مناطق آزاد باید پیوند دهنده اقتصاد سرزمین اصلی و جهانی باشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع: افزایش تعداد مناطق آزاد، آری یا نه؟ در برنامه امروز بالاتر با حضور میهمانان، آقای محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سابق منطقه آزاد ماکو - مخالف و آقای مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس - موافق بررسی شد.

مقدمه: سال هاست ما مناطق آزاد را داریم، سال هاست که کارشناسان مختلفی سر تعداد آنها اظهارنظر می‌کنند، موافقان و مخالفانی دارد، توسعه و یا عدم توسعه و چگونگی و کیفیت فعالیت مناطق آزاد، این که بستر قاچاق است یا نه یا دارد کمک می‌کند به رونق اقتصاد، همه مباحثی است که تا الآن راجع به آن صحبت شده که در این برنامه هم قرار است که با همین موضوع مناظره‌ای را داشته باشیم که دعوت می‌کنم تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

سوال: آقای عبدالرحیمی علت مخالفت شما با افزایش تعداد مناطق آزاد برای چیست؟

عبدالرحیمی: طبعاً بنده مخالفتم با افزایش کمی تعداد مناطق آزاد است و در صورتی که کشور و حاکمیت و حکمرانی به الزامات ایجاد مناطق آزاد و شرایط دستیابی به توفیق در اهداف این مناطق فراهم شود، طبیعتاً من هم جزو موافقان ایجاد مناطق آزاد هستم ولی با توجه به این که الآن ۱۰ منطقه آزاد جدیداً سال گذشته ابلاغ شد و از طی یکی دو سال اخیر مصوب شده راه اندازی آنها، نیازمند این است که ما در واقع زیرساخت‌های فیزیکی این مناطق را در حوزه امور زیربنایی و همین طور زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل و دسترسی‌ها در مود‌های مختلف زمینی و هوایی یا ریلی متناسب با اقتضاء دریایی آنها ایجاد کنیم تا بتوانیم متناسب با کسب و کار‌های تعریف شده برای این مناطق از ظرفیت‌های اینها برای کمک به تقویت اقتصاد ملی، هم پیوندی آن با اقتصاد بین المللی و منطقه‌ای و همین طور آثار ایجاد عمران و آبادانی منطقه‌ای و توازون منطقه‌ای دست پیدا کنیم و تا زمانی که این اتفاق نیافتد طبیعتاً تکلیف به مال لایتاق برای دولت و دستگاه اجرایی تحمیل کردن یک کار عبسی محسوب می‌شود از این جهت که من معتقدم این ۱۸ منطقه آزادی که فعلاً داریم، مصوب شده اینها را عملیاتی کنیم، به اهداف غائی آنها که هدف اصلی اش تقویت اقتصاد ملی است، دست پیدا کنیم ولو به صورت نسبی متناسب بعداً بعد از این که به یک حدی از بلوغ در این مناطق رسیدیم اگر فرصتی در سایر جا‌های کشور و اقتضائات ظرفیت‌های منابع کشور و همین طور بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی برای ایجاد منطقه آزاد هم فراهم شد حتی به شکل خصوصی طبیعتاً از این رژیم حقوقی حتماً کشور استفاده کند.

عبدالرحیمی: مستحضرید سال ۹۵ میلادی در دنیا ۵۰۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود داشت، سال ۲۰۰۶ این تعداد ۵۰۰ منطقه رسیده به ۳ هزار و ۵۰۰ منطقه، سال ۲۰۱۸ پنج هزار و ۴۰۰ منطقه در دنیا مصوب شده ایجاد شود که هم اکنون الآن براساس گزارش یکی از مشاوران بین المللی حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعداد ۴ هزار و ۹۲۱ منطقه در حال فعالیت هستند و حدود ۷۵۰ منطقه در حال احداث است که احتمالاً همین ۱۰ منطقه جدید ما هم در داخل این عدد ۷۵۰ موضوع استفاده از این سازو کار یک امر مورد قبول نظام توسعه اقتصادی در دنیاست، در کشور‌های منطقه خودمان همین الآن عربستان سال ۲۰۲۳ چهار منطقه جدید آزاد راه اندازی کرده و اتفاقاً استراتژیک برای توسعه این مناطق دادند می‌گویند تمرینی است برای تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ کشور عربستان و همین طور کشور‌های توسعه یافته، من در نقد برخی از کارشناسان دیدم که می‌گویند در کشور‌های توسعه یافته دیگر توجهی به موضوع مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی نمی‌شود ولی همین الآن در کشور انگلیس ۸ بندر را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی مصوب کردند به عنوان یکی از استراتژی‌های برنامه‌ای تحت عنوان برنامه ارتقا اقتصاد ملی انگلیس یا در ایتالیا همین طور تعدادی از بنادر خودشان را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کردند و به دنبال این هستند که این ۸ منطقه ویژه را یکپارچه کنند و مدیریت واحد یعنی این که در این که آثار خیلی از این سازو کار برای کشور‌ها فراهم است شکی در آن نیست مشروط به این که الزامات این را فراهم کنیم. اگر شما اجازه دهید من الزامات توفیق را عرض کنم که چه چیز‌هایی متضمن می‌شود برای ما تحقق اهداف و موفقیت‌های ما.

سوال: آقای کیانی شما چرا می‌فرمایید باید تعداد مناطق آزاد افزایش پیدا کند؟

کیانی: در خصوص موضوع و سوالی که فرمودید من اجازه می‌خواهم بگویم که با آن بخش از صحبت آقای عبدالرحیمی که فرمودند الزامات تأسیس مناطق آزاد رعایت شود من موافق این موضوع هستم، با رعایت الزامات تأسیس بنده موافق افزایش هستم به چه دلیلی، به این دلیل که پروسه‌های تأیید مناطق آزاد و تصویب آن تجربه نشان داده در کشور ما یک کمی طولانی است و اگر منطقه‌ای الزامات تأسیس منطقه آزاد را دارد و می‌خواهد در اقتصاد ملی نقش آفرینی کند، می‌خواهد توسعه پیدا کند چرا ما این فرصت را از او بگیریم، با رعایت آن الزامات و در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی آن منطقه ما می‌توانیم این فرصت را به مناطق دیگر در کشورمان اعطا کنیم.

وی افزود، من می‌خواهم به این اشاره کنم که موضوع ما تعداد و کمیت اینها نیست این که اینها بیشتر شوند، آیا اشکال است، نه اشکالی نیست، آیا ما مناطق مان نسبت به خیلی از کشور‌های دیگر تعدادش کمتر است، من اسناد را می‌دیدم در ترکیه الآن ۲۱ منطقه آزاد دارند که در همسایگی ما هستند یا کشور‌هایی مثل چین و هند و اینها تعداد مناطق آزادشان خیلی زیاد است، آیا ما نسبت به آنها کمترین و اشکال داریم، نه، موضوع این است که ما بتوانیم آن اهداف عالیه‌ای که از تأسیس مناطق آزاد داریم را در آن نقطه جغرافیایی از کشورمان شناسایی کنیم و این فرصت را به آن بدهیم با در نظر گرفتن این نکته که بالاخره در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ایران در ماده (۱) اهدافی پیش بینی شده که این باعث می‌شود هر جایی منطقه آزاد می‌شود به توسعه عمرانی، به تکمیل زیرساخت‌های آنجا کمک می‌شود و این یک فرصت است برای جا‌های مختلف در کشورمان که بتوانند با کسب این عنوان و قوانینی که به تبع منطقه آزاد شدن برای آنها شامل می‌شود بتوانند در واقع منطقه خودشان را توسعه دهند و همین طور در اقتصاد ملی مان و ان شاءالله در آینده با بهتر شدن اوضاع اقتصادی بین المللی مان بتوانند در حوزه بین الملل هم نقش آفرینی کنند مخصوصاً این موضوع در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشور‌های همسایه می‌تواند خیلی مفید و اثرگذار باشد.

سوال: یک نکته‌ای که در نقد مناطق آزاد توسعه و افزایش و کارکردش به جای این که محلی شود برای صادرات، دروازه‌ای شده برای واردات حال آن که بحث قاچاق و اینها مطرح می‌شود که بماند؟ این را قبول دارید؟ هر دو را یا فقط یکی را؟

کیانی: نه، نیاز به توضیح دارد، این موضوع واردات و دروازه واردات که الآن در رسانه‌ها و حتی در خیلی از نخبگان هم ما می‌بینیم که مطرح می‌شود یا ناشی از جعل به موضوع عدم اطلاع از موضوع است یا این که خدایی نکرده یک اتفاقی است که تصمیم گیری شده که در عرصه بین الملل مناطق آزاد ایران موفق نشوند. ما با عدد و رقم اگر بخواهیم صحبت کنیم مناطق آزاد واردات شان عددش مشخص است این هم سهمی از واردات کشور است یعنی چه منطقه آزاد آنجا می‌بود یا نبود آنجا واردات اتفاق می‌افتاد.

سوال: الآن تراز تجاری مناطق آزاد چگونه است؟

کیانی: الآن تراز تجاری مناطق آزاد در دو سال اخیر مخصوصاً در دولت سیزدهم مثبت شده است.

سوال: چقدر؟

کیانی: صادرات را اگر اشتباه نکنم عدد دبیرخانه ۹۷۲ میلیون یورو بوده، واردات ۷۷۸ میلیون یورو که یک ترازی حدود ۱۹۰ تا مثبت را الحمدلله در سال ۱۴۰۲ آمار هم منتهی به آخر دی ماه است آمار دو ماه آخر استخراج می‌شود.

سوال: چه اتفاقی افتاد که ترازش مثبت شد؟

کیانی: رویکرد دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان و افزایش صادرات در واقع یک گام مهم بود در این قضیه، نکته‌ای که در سوال شما بود و من می‌خواستم بیشتر به آن بپردازم این است که بعضی وقت‌ها واردات کل کشور که از این مبادی دارد رخ می‌دهد را به اشتباه به عنوان واردات مناطق آزاد تلقی می‌کنند، ما باید واردات مناطق آزاد را آن چه که تجهیزات و مواد اولیه است برای تولید در منطقه آزاد مستقل در نظر بگیریم.

سوال: صادرات هم همین جور؟

کیانی: صادرات نه، عددی که ما اعلام کردیم صادرات تولیدی خود منطقه است، از طرفی ما اعتقاد داریم که مناطق آزاد دروازه‌های مملکت هستند و می‌توانند در بحث صادرات تولید داخل کشور هم نقش آفرینی کنند.

سوال: آقای عبدالرحیمی در خصوص واردات و صادرات بفرمایید نظرتان را؟

عبدالرحیمی: من این گذاره‌ای که مناطق آزاد دروازه واردات کشور هستند به مفهوم سلبی آن به هیچ عنوان قبول ندارم، خودم مسئولیت یکی از مناطق آزاد که وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور را داشت به مدت حدود ۳ و نیم سال عهده دار بودم، چنین گذاره‌ای به هیچ عنوان درست نیست، مجموعه این گذاره‌ها باید منبعث از فکت‌ها و اعداد و ارقامی باشد که خوشبختانه چنین چیزی نیست یک وقتی که شما مرز بازرگان را فرض می‌کنید که در منطقه آزاد ماکو قرار گرفته و دروازه اصلی واردات و صادرات کشور قبل از منطقه آزاد هم بوده و به صورت سنتی واردات کشور از اروپا و ترکیه از آن مرز وارد می‌شده که به کشور وارداتی انجام می‌شده حال در مجموعه منطقه آزاد قرار گرفته امروز تمام واردات از آن مرز را به نام مناطق آزاد ثبت کنیم یا گزارش کنیم امر درستی نیست کما این که صادراتش هم همین طور و امروز ما اعداد و ارقام چند میلیارد ده‌ها میلیارد دلاری تبادل تجاری از آن مرز دارد برای کشور اتفاق می‌افتد لذا برای منطقه آزاد اگر بخواهیم که تقسیم کنیم که واردات مناطق آزاد به چه منظوری است اولی مواد اولیه ماشین آلات و قطعات یدکی و امثالهم است که برای تولید است متناسب با کسب و کار‌های مزیت گیرنده از موقعیت جغرافیایی مناطق مان هر کسب و کاری آنجا نیاز به ماشین آلات و مواد اولیه دارد که این حدود تقریاً ۶۰۰ - ۷۰۰ میلیارد در مجموعه مناطق آزاد حداقل در سال به خودش اختصاص می‌دهد.

سوال: این تراز تجاری که اشاره کردند برای یکی دو سال اخیر است که این هم قابل بررسی است که ببینیم چقدر آن به خاطر محدودیت‌های ارزی و این شکلی بوده، چقدر آن واقعاً برای کارکرد‌های اقتصادی بوده است؟

عبدالرحیمی: بله ۱۳۹۶ مثلاً ما آن موقع تبادلات تجاری با محدودیت خارجی مواجه نشده بود، آن موقع شما ۲ میلیارد دلار واردات داشتیم برای سهم عمده یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن برای تولید و صادرات مجدد انجام گرفته بود در مقابل آن هم صادراتی بود حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار، اما عرضم این است که واردات به منظور تولید، واردات به منظور عرضه به مسافرانی که از مناطق آزادمان بازدید می‌کنند، می‌دانید که قانون استفاده از معافیت کالای همراه مسافران برای مناطق آزاد ما هم در واقع تعمیم پیدا کرده و این یک نقطه قوتی است برای کشور که ما فکر می‌کنیم که اگر ما توسعه گردشگری در مناطقی که اکنون ظرفیت این کار را دارند مثل منطقه آزاد کیش که کسب و کار اصلی آن بر حوزه گردشگری در حوزه‌های مختلف آن است و همین طور منطقه آزاد ارس همین طور، انزلی اینها سهمی از خروج گردشگران ایرانی به سمت خارج از کشور را به خودشان می‌توانند اختصاص دهند و چه طور ما کالای همراه مسافر را اجازه بدهیم به مسافری که رفته خارج ترکیه ارز ما را خرج کرده ارز برده بیرون و آمده داخل کشور از معافیت کالای همراه مسافری استفاده کند و در داخل کشور از منطقه آزاد کیش بخواهد مسافرت کند و از آنجا کالای همراه بیاورد یک امر سلبی ببینیم، از این جهت میزان مجموعه وارداتی هم که آنجا می‌شود به نظر می‌رسد که به هیچ وجه رقمی نیست که آن را اطلاق کنیم که دروازه واردات باشد، اما در حوزه صادرات ظرفیت همان طور که یکی از دبیران اسبق شورای عالی مناطق آزاد در گزارش شما به آن اشاره کرد.

 عبدالرحیمی: اگر ما بتوانیم الزامات توفیق این مناطق را که می‌خواستم به این اشاره کنم و موضوع مهمی است که یکی از آنها ثبات اقتصاد کلان است و عدم تغییر در محیط اقتصاد کلان اگر شرایط آن فراهم شود زیرساخت‌های مناطق آزادی که الآن مصوب کردیم از بدو تأسیس و فعالیت شان آماده شود هم امور زیربنایی شان، هم دسترسی‌ها و حمل و نقلی شان فراهم شود، زیرساخت‌های نهادی قوانین و مقرراتی که ما برای مناطق آزاد خودمان وضع کردیم جهت استحضار شما و بینندگان شما و خاصه مجلس و دولت محترم عرض می‌کنم، این زیرساخت‌های نهادی یکی از بسترسازانی است که برای جذب سرمایه گذاری امسال که می‌گوییم سال جهش تولید است تولید نیازمند سرمایه گذاری است یا توسعه در فاز‌های سرمایه گذاری‌های موجود است، این نیازمند ایجاد مشوق هاست، ما در مناطق آزاد قوانین به موجب ماده ۱۳ قانون ۲۰ سال معافیت مالیاتی برای فعالیت‌های اقتصادی مجوز دارنده از سازمان‌های مناطق آزاد دیدیم، همین طور ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد صادرات و واردات این مناطق را مستثنی از مقررات سرزمین اصلی کرده، بند (ت) ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ هم معاف کرده از هرگونه عوارض گمرکی واردات و صادرات از این جهت این مشوق‌ها و اینها را ما اگر رعایت کنیم و حاکمیت تعمیم ندهد قواعد سرزمین اصلی را در کنار این که این زیرساخت هایمان هم زیرساخت‌های فیزیکی مان آماده باشد فضای کسب و کار آسان تری در مناطق آزاد باشد، مدیریت یکپارچه این مناطق یکی از چالش‌ها و موانع است یعنی این که ما می‌گوییم چرا صادرات مان به اندازه‌ای نیست که باید باشد و درست هم است برای این که این شرایط عمومی را به طور خاص نتوانستیم تنظیم کنیم، مدیریت یکپارچه، مدیریت باثبات و مدیریت حرفه ای، تغییرات مکرر در مدیریت‌های سازمان‌های مناطق آزاد به دلیل عدم حرفه‌ای گرایی در مدیریت هاست و بعضاً با تغییر یک دبیر شورای عالی کلیه این مناطق دستخوش تغییر قرار بدهند و همین طور ما ساختار هماهنگ کننده قدرتمند در سطح دولت و حاکمیت نداریم برای مناطق آزاد، این هم یکی از الزامات توفیق آن است که اگر ما اینها را فراهم کنیم آن صادرات ناشی از تولیدی که از سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی به دست خواهد آمد هم اعداد و ارقامی خواهد بود که هدف قانونگذار از سیاست‌های کلی برنامه اول می‌تواند ما را به آن برساند.



سوال: آقای کیانی بفرمایید چقدر موافق این گذاره هستید که در مناطق آزاد مدیریت یکپارچه وجود ندارد؟

کیانی: اگر مناطق آزاد را بخواهیم درست تعریف کنیم مناطق آزاد ما هر کدام ظرفیت‌های خاص خودشان را دارند بعضی وقت‌ها من می‌بینم در تحلیل‌ها کارشناسان محترم می‌آیند با یک اشل نسبت به همه مناطق گزارش می‌دهند یا انتظار ایجاد می‌کنند وقتی ما در مورد کیش صحبت می‌کنیم جزیزه زیبای کیش معلوم است که آنجا مزیت رقابتی اش و موضوع اصلی اش گردشگری است، ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی که در حاشیه رود ارس در منطقه آزاد ارس است قابل قیاس با منطقه آزاد کیش نیست و همین طور مناطق آزاد دیگرمان قشم و چابهار ظرفیت بندرگاهی که در چابهار است یا همین طور در انزلی و سایر مناطق آزادمان ما باید هر کدام از این مناطق مان را متناسب با ظرفیت خودش بسنجیم.

سوال: فکر کنم آقای عبدالرحیمی منظورشان تغییرات مکرر مدیرعاملان منطقه آزاد به تناسب تغییر...

عبدالرحیمی: یک بحث ما موضوع مدیریت یکپارچه است، مدیریت یکپارچه متفاوت از آن بی ثباتی است، مدیریت یکپارچه این است که شما اصلاً این مناطق آزاد را ایجاد کردیم که فضای کسب و کار و سهولت انجام کسب و کار را نسبت به سرزمین اصلی ارتقا دهیم، یکی از الزامات این کار هماهنگ کننده واحد در مناطق است به همین منظور هم در قدیم ماده ۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد یکی از اصلاحیه‌های قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است که سال ۱۳۷۵ بعد از تجربه ایجاد مناطق آزاد سه سال بعد از قانون احساس شد که نیازمند این هماهنگی مدیریتی هستیم و یک ماده ۲۷ را تکلیف کردیم و یک ماده ۳۵ قانون برنامه چهارم بند الف آن به یکپارچگی مدیریت تاکید کرد، ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجم بند الف آن به یکپارچگی مدیریت و انتقال وظایف و مسئولیت‌ها و اختیارات کلیه دستگاه‌های اجرایی به مدیران مناطق تاکید کرد که همین تصریح شد مجدداً در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای که ماده ۶۵ آن تصریح شد منتها دستگاه‌های مختلف ملی باید به این تکلیف قانونی در واقع تن بدهند و اجاره بدهند که الزامات استاندارد‌های مربوط به دستگاه‌های مختلف را خود سازمان منطقه آزاد متصدی باشد.

سوال: الآن این یکپارچگی به نظر شما وجود ندارد؟

عبدالرحیمی: بله در حوزه‌های مختلفی اگر بخواهیم مصداقی بگوییم در حوزه وزارت کشور انتخاب فرمانداران بدون هماهنگی مدیران مناطق آزاد انجام می‌گیرد در صورتی که در همان ماده ۶۵ می‌گوییم بالاترین مقام دولت در سطح منطقه آزاد مدیرعامل منطقه است مگر می‌شود بالاترین مقام مطلع از یک انتخاب فرمانداری در منطقه آزاد نباشد یا سایر دستگاه ها، سازمان محیط زیست الآن اختیارات خودش را خودش دارد اعمال می‌کند، سازمان‌های دیگری مثل استاندارد خودش دارد اعمال تکالیف قانونی اش را می‌کند در صورتی که این وظایف به سازمان‌های مناطق آزاد و تحت هماهنگی مدیران مناطق منتقل شده، این یکپارچگی ما متعهد به ایفای استانداردها، الزامات و ضوابط دستگاه‌های ملی هستیم، استاندارد زیست محیطی فرقی نمی‌کند تبریز باشد یا شهر جلفا باشد هر دو تا جا، اما کسی که متعهد باشد که مراقبت کند از رعایت این استاندار‌ها قانونگذار گفته که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اینها را برود رهگیری کند، یکپارچگی مدیریت است که فضای کسب و کار مناسب، سرمایه گذار مراجعه می‌کند از ما مجوز می‌گیرد می‌خواهد از تسهیلات اشتغال استفاده کند، می‌روند و دستگاه ملی که تسهیلات به آن اختصاص می‌دهد می‌گوید مجوزت را باید بروی از فلان دستگاه ملی هم دریافت کنی، این عدم یکپارچگی باعث فضای کسب و کار غیرمساعدتری می‌شود که در این مسیر باید ما تلاش کنیم این ماده ۶۵ را به جد عملیاتی کنیم، آقای رئیس جمهور هم چندین بار این را تاکید کردند منتها دستگاه‌های مختلف باید باورشان به این باشد که سازمان منطقه آزاد ارس یعنی وزارت جهاد کشاورزی در محدوده جغرافیایی ۷۱ هزار هکتاری آنجا و همین طور در سایر مناطق کشور.

سوال: قبول دارید آقای کیانی این را؟

کیانی: در بحث یکپارچگی چند تا موضوع است اگر موضوع اخیر باشد که به درستی بیان فرمودند من موافق هستم، این مشکل است و مشکل مالی یکی دو سال اخیر نیست از زمان تأسیس مناطق آزاد این بوده این بحث یکپارچگی مدیریت در مناطق آزاد طبق بند الف ماده ۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به آن اشاره شده و اشاره فرمودند در بند الف ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور هم آمده این یکی از مشکلات قدیمی مناطق آزاد است و هنوز هم است ولی من می‌خواهم این را عرض کنم که ما یک موقع است می‌آییم می‌گوییم ما چه مشکلاتی داریم در مناطق آزاد و آنها را بررسی کنیم، از یک زاویه دیگر می‌شود به موضوع نگاه کرد و آن این که ما چه فرصت‌هایی داریم برای کار کردن.

ما این را در منطقه آزاد ارس در واقع تجربه کردیم در یک سال و اندی گذشت به جای این که تاکید کنیم روی این مسائلی که بعضاً حتی در خود دولت هم اختلاف است نسبت به این موضوع ما آمدیم روی هم افزایی و همراهی با مدیران شهرستانی ما آنجا دو تا فرمانداری داریم در منطقه آزاد و با آنها...
عبدالرحیمی: این ویژگی شخصی شما است که ارتباط برقرار می‌کنید و مدیریت آنجا با روابط و اینها منتهی الزام توفیق آن که می‌گوییم منطقه آزاد جبل علی شده یک نفر یک سازمان آنجا اعمال مدیریت می‌کند و پاسخگو است در برابر حاکمیت، ما باید این الزامات و تکالیف قانونی در ارتباط با موضوع مدیریت کما این که در ارتباط با مقررات مناطق آزاد هم همین طور است. امروز معافیت مالیاتی مناطق آزاد کشور ما براساس قانون ۲۰ سال است کسی که مجوز می‌گیرد، مناطق آزاد کشور‌های همسایه مان بسیار بالاتر از ما است با این وجود الآن متولی حوزه مالیاتی ما لایحه در دولت برده به مجلس اصلاح مالیات‌های مستقیم ماده ۱۴۰ آن می‌گوید که این ۲۰ سال از زمان تأسیس منطقه آزاد است یعنی اگر منطقه آزاد ارس سال ۱۳۸۳ تأسیس شده امروز ۱۰ سال از آن گذشته در صورتی که در جبل علی کسی که امروز مراجعه می‌کند علیرغم این که ۳۵ سال از تأسیس آن گذشته ۵۰ سال معافیت مالیاتی برای آن دیدند، ترکیه برای تولید، برای فعالیت‌های لجستیک صادرات محور مادام العمر معافیت مالیاتی شان است، ما مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد معاف بودند به استناد ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم آن را برداشتیم، تعمیم دادیم فرآیند صادرات و واردات کشور را به محدوده مناطق آزاد به دلیل محدودیت‌هایی که در تجارت بین المللی کشور بود.

عبدالرحیمی: ما مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد معاف بودند به استناد ماده ۵۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم، آن را برداشتیم تعمیم دادیم فرآیند صادارت و واردات کشور را

به محدوده‌ی مناطق آزاد به دلیل محدودیت‌هایی که در تجارت بین المللی کشور بود از این جهت خلق و عدم پایبندی به این مقررات و قوانین چه در حوزه‌ی یکپارچگی مدیریت چه در حوزه‌ی سایر کارکرد‌های مناطق آزاد مانعی ایجاد می‌کند در مسیر فرصت‌هایی که الآن ما نباید از دست بدهیم.

کیانی: آقای دکتر من موافقم با این صحبت شما و اینکه این مشکلات هست و اینها متعدد گفته شده بیان شده.

عبدالرحیمی: نه مشکلات ما اگر طرح نکنیم و حل نکنیم باید آقایان هم از ما انتظار این را دارند که باید مثلاً کار دیگری بکنیم.

کیانی: عرض من این است که آقای دکتر ما از همه‌ی فرصت‌های در اختیار با وجود همه‌ی این مشکلات آیا استفاده کردیم؟ من می‌گویم نه جوابش نه است چرا؟ عملکرد سال گذشته‌ی مناطق آزاد مؤید این حرف بنده است همه این مشکلات بود همه این اشکالاتی که فرمودید به قول آقای دکتر عبدالملکی می‌فرمایند ۱۸۰ تا ضربه زده شده به این قانون که این پیکره‌ی این قانون چه در قالب آیین نامه‌ها و چه در قالب مصوبات قانون مجلس به این قانون مناطق آزاد ضربه وارد شده ولی با همه این اتفاقات به اعتقاد ما می‌شود کار کرد در مناطق و فرصت‌هایی هست که ما هنوز به آن نپرداختیم در سال گذشته کار بزرگی که در مناطق آزاد به اعتقادم رخ داد و آن هم خواسته‌ی دولت بود رئیس جمهور محترم از دبیر شورای عالی خواسته بودند و در قالب ستاد جهش سرمایه گذاری تعریف شد و در واقع هدف سرمایه گذاری به عنوان یک هدف مولد به درستی انتخاب شد و این در کنار تصویرسازی درستی که از مناطق آزاد در عرصه‌ی ملی و بین المللی نیاز بود گام برداشتم برنامه ریزی شد و الحمدلله ما نتایج آن را در انتهای سال الآن می‌توانیم گزارش بدهیم.

کیانی افزود: من اعداد را خدمتتان عرض بکنم تقاضای سرمایه گذاری در کل مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ به این عدد ۶۵۶ همت رسید که عدد، عدد قابل توجهی بود نسبت به دوره‌های قبل که از همین عدد با بیش از ۳۸۰ همت در واقع طرح در کل مناطق آزاد مصوب شده حالا در خود مناطق آزاد ارس که خب بنده اطلاعاتم بیشتر است در آنجا ما ۹۵ همت تقاضای سرمایه گذاری داشتیم و از این عدد حدود ۷۰ همتش تأیید شد و در حالا اعداد دارم و در ادامه عرض خواهم کرد که ممکن است سؤال ایجاد بشود که چقدر از اینها محقق شده؟ بله ما در دوره‌ی قبل مثلاً ۹۶ تا ۴۰۰ را بررسی کردیم جلب سرمایه گذاری یعنی آن چیزی که در واقع آمده و موافقت شده ۱۷ همت بوده در دوره‌ی دولت سیزدهم که حالا از هزار و ۴۰۰ شروع شده تا امروز این عدد به ۸۸ همت رسیده در آنچه که تحقق پیدا کرده در دوره‌ی ۴ ساله قبل ۱۰ همت بوده تحققش تا امروز که حالا کمتر از ۳ سال است در ارس رسیده به ۱۸ همت، نه اعداد مال ارس بوده نه عرضم تمام نشده اجازه بدهید من عرضم تمام بشود ببینید من می‌خواستم این را بگویم این نکته مهم که مشکلات هست موانع هست و باید در مورد اینها صحبت کنیم و بخواهیم از نمایندگان محترم مجلس از در واقع مسئولین ذیربط در دولت که این موانع را برداریم ولی نکته اینجاست که ما همین موانع با همین مشکلاتی که در مناطق آزاد داشتیم و با همین مشکلاتی که در عرصه‌ی بین الملل در بحث‌های سرمایه گذاری داریم ما موفق شدیم این سرمایه‌های سرگردان یا سرمایه‌هایی که خیلی هایشان از کشور خارج می‌شدند بعضاً می‌روند در حوزه‌های مختلف در اقتصاد کشور مشکل ساز می‌شوند اینها را آوردیم و جذبش کردیم و دارند کار می‌کنند سال ۴۰۲ را ما می‌توانیم در واقع سالی بگوییم که جهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد شروع شد و امسال که سال ۴۰۳ حضرت آقا فرمان سال را شعار سال را در بحث جهش تولید فرمودند ما در واقع فوندانسیون و پی این جهش تولید را در سال‌های قبل ۴۰۱، ۴۰۲ و همین طور سال قبل بنا گذاشتیم و امید داریم که ان شاء‌الله بتوانیم در عرصه‌ی تولید و جهش تولید.

سؤال مجری: شما داشتید که الزامات و چالش‌ها را بیان می‌کردید اشاره کردید به معضلات مدیریت یکپارچه و مباحث مفصلش تیتروار اگر بخواهید بگویید که چه چالش‌های دیگری  الآن مناطق آزاد فعلی دارند که منجر به این می‌شود که نرویم سراغ مناطق آزاد جدید چی‌ها هستند؟

عبدالرحیمی: همین را الآن مناطق آزاد ۱۰ گانه جدید که جدیدالتصویب هستند و اساسنامه هایشان هم تصویب شده به نظر می‌رسد که نیازمند یک سرمایه گذاری سریع در ایجاد زیرساخت‌های حداقلی لازم در امور زیربنایی آب، برق و گاز و همین طور آی. سی. تی، سیستم مخابرات و ارتباطاتشان و همین طور دسترسی‌ها حمل و نقل زمینی، جاده‌ای و ریلی لازم یا هوایی و دریایی متناسب مورد نیازشان این نیازمند یک سرمایه گذاری هست شاید یک منطقه‌ی آزاد جدید ۱۵۰۰ هکتاری، ما حسن مناطق آزاد ۱۰ گانه‌ی جدید این است که محدوده شان مثل مناطق آزاد گذشته آن هم به دلیل قانون تأسیس در واقع مناطق آزاد جدید مصوب شده‌ی مجلس شورای اسلامی بر این شد که در محدوده‌ی شهری زندگی مردم، شهر‌ها و روستا‌ها در آن قرار نگیرد محدوده کوچکتر باشد شما ۵۱ هزار هکتار منطقه آزاد ارس مقایسه کنید با منطقه‌ی آزاد ماکو که حدود ۴۰۰ هزار هکتار است ۳۹۷ هزار هکتار مساحتش است یا کشی ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار هستش مقایسه کنیم با همان منطقه، ۵۰ برابر آن جغرافیا است که ضرورتاً تحمیل می‌کند کار‌های هم زیرساختی و مسائل مختلفی را که باید انجام بگیرد این مناطق جدید امروزمان هم با وجود اینکه محدوده هایشان هم کوچک هست نیازمند سرمایه گذاری‌های زیرساختی است که این هم از طریق باید دولت بتواند تأمین مالی بشود یا از طریق مشارکت با بخش غیردولتی و زمانی که این شرایط محقق نشده باشد ما حالا برویم ۵ تای دیگر هم اضافه بکنیم به اینها، ببین مطلوبیت ایجاد یا تصویب یک منطقه‌ی آزاد برای مردم و اقتصاد ملی این است که به اهدافش برسد صرف ایجاد منطقه‌ی آزاد برای کشور که هدف نیست هدف این است که اقتصاد ملی ما را تقویت بکند از طریق چی؟ از طریق جذب سرمایه گذاری، تولید، اشتغال مولد، هم پیوندی با اقتصاد بین الملل و منطقه و صادرات و امثالهم اگر به این اهداف برسیم کار خوبی کردیم والا منطقه‌ی آزاد تأسیس کنیم ۳ سال از مصوبه‌ی مجلس بگذرد مردم بگویند که سُو وات؟ خب چه اتفاقی افتاد منطقه آزاد شد چی شد؟

وی افزود، ما باید الآن این ۱۰ منطقه‌ی آزاد جدید را به هر طریقی که شده تأمین مالی بکنیم زیرساخت‌های حداقلی لازم برای کسب و کار فعالیت در آن مناطق ایجاد بشود که نیازمند سرمایه است موقعی که اینها انجام شد و فعالیت و کسب و کار، گمرک مستقر شد در آنجا شکل گرفت تولیدشان شروع شد آن موقع مناطق جدیدی هم، چون بضاعت فعلی اقتصاد ملی برای تأمین مالی و سرمایه گذاری و اولویت‌هایی که کشور دارد با این شرایط تحریمی و تحمیل‌هایی که به کشور شده واقعاً در شرایط سختی هم هستش از این جهت، همین طور علتش همین بوده که ما منتقدین به درستی انتقاد می‌کنند، اما این تکه اش را در نظر نمی‌گیرند که منطقه‌ی آزادی که در خارج از کشور مثال می‌زنند که به عنوان نمونه‌ی موفق قبل از شروع فعالیتش ۴ ـ ۵ میلیارد دلار دولتِ آنجا سرمایه گذاری کرده، زیرساخت‌ها را آماده کرده بعد قانونش را تصویب کرده بعد گفته فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران این مشوق هایتان بیایید فعالیت بکنید بسترش هم فراهم کرده ما به منطقه‌ی آزاد گفتیم آقا بسم الله اینجا شد منطقه آزاد بروید از محل درآمد‌های خودتان هم اداره‌ی روزمره‌ی خودتان را تأمین بکنید هم زیرساخت‌های آنجا را بروید انجام بدهید در صورتی که ماده ۳۵ قانون برنامه‌ی چهارم توسعه بند ب آن می‌گوید دستگاه‌های ملی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، نفت و ارتباطات مکلف هستند که بیایند آنجا زیرساخت‌ها را به همان بهایی که به مردم جا‌های دیگر ارائه می‌کنند آنجا هم ارائه بکنند ولی این کار را نکردند شما امروز از فرودگاه کنارک چابهار بخواهید پیاده بشوید و بروید به منطقه‌ی آزاد جاده‌ی آنجا نیازمند توسعه جدی هست که در حال حاضر دارند به صورت مشارکتی سرمایه گذاری می‌کنند بعد از سی و چند سال لذا حتماً نیازمند این است که ما این مناطق جدیدمان را این سرمایه گذاری هایش را به سرانجامی برسانیم به یک عملکرد نسبی از آنها برسیم بعداً اگر جایی منطقه‌ی آزاد مکانیابی مناسبی یکی از الزامات توفیق مکان یابی مناسب است از مکانیابی مناسب یعنی برخورداری از منابع برای تولید نهاده‌های تولید یا دسترسی به بازار برخورداری از نیروی کار حرفه‌ای مناسب این مکان یابیه هست بعد از آن هست که می‌گوییم برویم زیرساخت هایش را ایجاد بکنیم قانون و مقررات و ....

سؤال: آقای کیانی یک نکته‌ای را آقای عبدالرحیمی به آن اشاره کردند که زیرساخت‌های اطلاعاتی در مناطق آزاد فعلی هم ضعیف است من دیده بودم که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به این نکته هم اشاره کرده بودند که مناطق آزاد از انبار‌های داخل منطقه‌ی فعلی اطلاعات دقیقی ندارند نرم افزارهایشان نرم افزار‌های خیلی دقیقی نیست به گمرکات درست اظهار نمی‌شود به نرم افزار‌های داخل مناطق آزاد عرضم به حضور شما اظهار می‌شود اشراف روی موجودی انبار‌ها پایین است نکاتی که گفته شده تا اینجا یا آی. سی. تی آنجا ضعیف است و زیرساخت‌های تصحیح اطلاعات و صحت سنجی خیلی ضعیف است اینها را تأیید می‌کنید؟

کیانی: نه خدمت شما عارضم که.

سؤال مجری: کدام هایش را نه؟

کیانی: الآن عرض می‌کنم خدمتتان، البته من یک توضیحی به بخش آخر صحبت‌های آقای عبدالرحیمی دارم آن را اگر اجازه بدهید عرض بکنم بعد بپردازم؛ ببینید من با جمله‌ی ایشان کاملاً موافقم که جانمایی و انتخاب مناطق آزاد جدید خیلی موضوع مهمی است و این یک کار نباید این کار سیاسی بشود باید یک کار کارشناسی انجام بشود و جانمایی‌ها درست باشد

اگر جانمایی‌ها درست باشد و ما.

سؤال: الآن اینها کارشناسی شده بوده  از نظر شما؟

کیانی: حالا دوستان نظر بدهند من خیلی از نظر کارشناسی این را بررسی نکردم حداقل ما معین منطقه‌ی آزاد قصر شیرین بودیم به نظر من جانمایی درست بوده و خیلی از مناطق آزاد جدید تا جایی که اطلاع دارم تلاش کردند که آن مشکلات مناطق قبلی را دوباره تکرار نکنند هم به لحاظ وسعت که اشاره فرمودند که ما شاهد مثلاً مناطقی با وسعت ۳۰۰ هزار هکتار و اینها نیستیم خارج از مناطق جمعیتی انتخاب شده اینها همه خوب است معمولاً تلاش شده که یکی از پایانه‌های مرزی حتماً در آن منطقه باشند نقاط قوت انتخاب مناطق آزاد جدید است ولی یک نکته می‌خواهم بگویم که این به نظرم جای تأمل دارد و آن اینکه ما وقتی یک جایی منطقه‌ی آزاد می‌کنیم یعنی روی زمین بخواهیم صحبت کنیم یعنی یک سری اراضی و یک سری زمین‌هایی که قبلاً اینها یک کاربری‌هایی داشتند حالا کاربری اش یا برای منابع طبیعی بوده به طور مثال که عموماً مرتع و اینها هستند که معارض داشت هست روی آن یا مال مردم و اشخاص خصوصی اند یا مال دولت اند از این سه حال که خارج نیستند، یا منطقه‌ی حفاظت شده و مسائلی از این قبیل که در باز در ید دولت و سازمان محیط زیست است اقدامات اولیه برای اینکه منطقه‌ی آزاد شکل بگیرد و به معنای واقعی از فرداروزی بتواند زمین واگذار کند به سرمایه گذار و متناسب با واگذاری زمین، زیرساخت برای آن ایجاد بکند زمان می‌برد چیزی که در منطقه‌ی آزاد ارس شاید بیش از قریب به ۱۰ سال زمان برده حل و فصل مشکلات زمین‌های قبلی عموماً من دیدم در تجارب بین المللی هم این شکلی بوده که در ایران هم ما الحمدلله همین شکل را علی الخصوص در منطقه‌ی آزاد ارس دنبال کردیم قبلاً یک منطقه‌ی ویژه‌ای آنجا بوده آن منطقه ویژه فعالیت می‌کرده الآن تبدیل می‌شود به منطقه‌ی آزاد مثل سرخسی که الآن جدیداً تصویب شد و اضافه شد وقتی اینها هست مسائل حقوقی، مسائل مالکیت زمین، رفع معارض، مسائل دیگری در کشور ما زمان می‌برد و ما باید اینها را در مکان یابی چالش است ولی صفر نمی‌شود و ما بایستی این را شروع کنیم زمان بدهیم تا بله امروز اگر مثلاً قصر شیرین شد منطقه‌ی آزاد نباید مردم انتظار داشته باشند که از فردا آنجا به سرعت دارد رونق اقتصادی رخ می‌دهد این زمان می‌برد.

کیانی: در خصوص موضوع سؤالی که فرمودید در مورد سامانه‌ها ببینید یک ابهامی این شکلی بود دوستان به ما مراجعه کردند سامانه‌های مناطق آزاد سامانه‌های در واقع خاصی بود به جهت اینکه قوانین ما خواسته با شرایط سرزمین اصلی متفاوت بود ولی اینها وصل به سامانه‌های اصلی گمرک و همین طور سامانه‌ی تجارت کشور.

مجری: من چیزی که دقیق نقل می‌کنم از سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این بود که سامانه‌های شما خیلی پیشرفته آنچنانی نداشته در اتصال به سامانه‌هایی که تکلیف شده از سمت ستاد به شما.

کیانی: نه ببینید یک نکته بود که این درست است و آن این است که ما قرار بود که خود ما دنبال پایان راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی بودیم در مناطق آزاد لازمه اش این بود که این در بستر سامانه‌ی ای. پی. ال‌ی که گمرک جمهوری اسلامی ایران داشت توسعه پیدا بکند گمرک در سال ۴۰۲ تصمیم گرفت که توسعه دهنده‌ای این نرم افزار را تغییر بدهد و این اتفاق افتاده و ان شاءالله امید داریم در سال ۴۰۳ آن جوری که قول دادند در اوایلش این سامانه راه بیفتد و ما بتوانیم در واقع آن عرضه از ورود کالا به کشور تا نقطه‌ی مصرف که مصرف کننده باشد و در پایانه‌ی فروشگاهی باشد بتوانیم آن را رصد و کنترل کنیم این به معنای این نیست که سامانه‌های ما وجود ندارند نه ما وارداتمان کاملاً ثبت آماری می‌شود هم وزارتخانه‌های مختلف، هم گمرک جمهوری اسلامی ایران دسترسی دارند، کنترل می‌کنند و خود ما هم در هم در دبیرخانه مناطق آزاد همه‌ی اینها رصد می‌شود و قابلیت کنترل در سطح ملی دارد.

سؤال مجری: اینکه گفته بودند که از خیلی مطلع از انبار‌ها موجودی انبار‌ها نیستید چطور؟

کیانی: من حداقل در مورد منطقه آزاد ارس عرض بکنم دوستان تشریف آوردند سال گذشته به اتفاق رفتیم انبار‌ها را دیدیم اتفاقاً همه انبار‌ها آمارشان در واقع موجود بود همخوانی داشت بله اینکه ما رسوب کالا در انبار که برای آن هم با ورودی که دوستان سازمان انبار تملیکی داشتند و مساعدتی که داشتند الحمدلله این نقیصه هم رفع شد و در حال به اصطلاح کم شدن رسوب کالا در انبار‌ها هستیم.

سؤال مجری: آقای عبدالرحیمی بفرمایید که راجع به مسئله قاچاق که خیلی در مورد آن صحبت کردیم صحبت شده تا اینجا اینکه گفته می‌شود حالا قاچاق صورت می‌گیرد همین نکاتی که عرض کردم از قول سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که عنوان کردند در جمع بندی همه‌ی اینها همه‌ی این نقیصه‌ها بسترساز قاچاق است شما نظرتان چی هست؟

عبدالرحیمی: من یک مقدار می‌خواهم که دوستانمان به فکر تقویت اقتصاد ملی اگر باشند اصلاً اعداد و ارقامی که در سطح مناطق آزاد موضوع وارداتشان برای تولید و برای واحد‌های تولیدی صورت می‌گیرد که خب طبیعتاً موضوع این نیست بحث کالای همراه مسافری برای کالا‌هایی که وارد می‌شود به مناطق برای عرضه به مسافران، مجموعه‌ی این ۴۵۰ میلیون دلار سال ۱۴۰۲ بوده که به صورت سهمیه بندی آن هم بر خلاف قانون یعنی بند ت ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه که انتقالی از برنامه‌ی ماده ۱۱۲ بند د است، بند و ماده ۳۵ قانون برنامه‌ی چهارم است معاف هستند اصلاً در داخل محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد باید این اجازه داده می‌شد که با ساز و کار قانون منطقه‌ی آزاد این واردات هم صورت بگیرد به منظور توسعه گردشگری داخلی و جلوگیری از خروج ارز گردشگری خارجی کشورمان که متأسفانه با این سهمیه بندی‌ها و سخت گیری‌ها و که ۴۵۰ میلیون دلار را مراقبت بخواهیم بکنیم در ضمن محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد که داخلش قاچاق معنایی ندارد خروج از منطقه‌ی آزاد هست که کنترل‌های مربوط به مبادی خروجی مناطق آزاد الآن شما فرودگاه بین المللی کیش تشریف ببرند گمرک جمهوری اسلامی ایران آنجا مستقر هست تمام بار مسافرینی که از کیش خارج می‌شوند به سمت شهر‌های مختلف مورد کنترل گمرک قرار می‌گیرد و همین طور سایر مناطق، منطقه‌ی آزاد ارس گیت‌های خروجی منطقه‌ی آزاد را شما می‌بینید در منطقه‌ی آزاد ماکو که چالشی‌ترین منطقه‌ی آزاد از این جهت بود کمترین واردات به منظور عرضه مسافر آنجا صورت گرفته ۱۰ میلیون دلار در کل محدوده‌ی در واقع ۴۰۰ هزار هکتاری منطقه‌ی آزاد ماکو که حداقل ترین.

سؤال مجری: مثلاً اروند مثلاً گیت در خروجی اش دارد؟

عبدالرحیمی: بله اروند هم استقرار پیدا کردند عرضم این است که این عدد مورد مناقشه.

سؤال: از نظر شما قاچاق هیچ صورت نمی‌گیرد؟

عبدالرحیمی: نه به آن معنا اگر هم باشد مسئولیت کنترل قاچاق در کشور با نیروی انتظامی و همین طور مرزبانان اقتصاید گمرک جمهوری اسلامی هستش  که در مبادی رسمی و همین طور مناطق آزاد خروجی هایشان مستقر هستند ما به عنوان مناطق آزاد هم مکلفیم که با آنان ه همکاری بکنیم هر گونه زیرساختی که لازم است با مشارکت همدیگر قطعاً مدیران مناطق آزاد و حقیر هم به عنوان یک عضو کوچک از مجموعه‌ی مناطق آزاد که تعلق خاطر به آنجا دارد به هیچ وجه راضی به یک دلار تحمیل هزینه به اقتصاد ملی نیستند و نیستیم و نباید باشیم، اما بستر‌های تولید ثروت برای سرمایه گذاران را با این اعمال‌های محدودیت و تعمیم قواعد ملی سرزمین اصلی به منطقه‌ی آزاد را مخدوش می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم آن هدف غایی، حضرت آقا بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فصل الخطاب همه‌ی این نظام سیاستگذاری برای مناطق آزاد می‌تواند باشد توسعه حوزه عمل مناطق آزاد را و ویژه‌ی اقتصادی را با هدف به منظور انتقال فناوری گسترش تولید و جذب منابع ضروری لازم برای کشور و همین طور صادرات برای کشور تکلیف کردند عملیاتی کردن آن در بند ۱۱ سیاست اقتصادی تکلیف همه ماهاست چگونه این اتفاق بیفتد ببینید شما بند ۱۰ سیاست‌های کلی را بند ۱۱ که مال مختص مناطق آزاد است بند ۱۰ سیاست‌های کلی می‌فرمایند که حمایت همه جانبه‌ی هدفمند از صادرات کالا و خدمات از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم آقا این تحصیل حاصل است در مناطق آزاد این مشوق هایشان را ما باید تقویت بکنیم نه اینکه از بین ببریم تسهیل بکنیم آنجا هم این بند ۱۰ هم خود به خود عملیاتی شدنش ابزارش استراتژی اش می‌تواند مناطق آزاد باشد بند ۱۲ سیاست‌های کلی هم همین طور است.

مجری: آقای کیانی جمع بندی شما در خصوص یک نکته‌ای که در گزارش هم با هم دیدیم شرکت‌های سوری و فرار مالیاتی بود این را چقدر جلوی آن گرفته شده است الآن؟

کیانی: موضوع قبلی که اشاره فرمودند در بحث قاچاق من فکر می‌کنم اتهام قاچاق به مناطق آزاد ایران آدرس غلط بنیان قاچاق برای انحراف افکار عمومی و حتی انحراف افکار خواص تصمیم ساز جهت ایجاد یک حاشیه‌ی امن برای حیاتشان است این یک آدرس غلطی است که حالا دوست عزیزمان آقای عبدالرحیمی توضیح دادند اصلاً ما به این معنا همه‌ی اعداد کنترل شده هستند مناطق آزاد و این عدد که در کل مناطق آزاد ایران ما ۴۵۰ میلیون دلار سهمیه گذاشتیم برای کالای همراه مسافر، من این عدد را نتیجه اش را بگویم؛ در ارس جالب است بدانید ما در ۴۰۱ دو میلیون و ۱۴۰ هزار خودرو در طول سال خودروی غیربومی وارد منطقه‌ی آزاد برای گردشگری شده، اقدام بر تجارت، برای گردشگری، برای خرید، عدد در سال ۴۰۲ شده رسیده به ۳ میلیون خودرو یعنی رشد ۴۰ درصدی حالا ما خیلی نشستیم بحث درآمد‌های حاصل از گردشگری را حساب کنیم این عدد، عدد قابل توجهی است.

سؤال: آن شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی را هم می‌فرمایید.

کیانی: این یک حداقل در مورد منطقه‌ی آزاد ارس اتفاقی که افتاده بود این بود که برای اینکه هر کسی یک ماشین ارس پلاک داشته باشد دوستان الزام کرده بودند که باید یک شرکت در منطقه ثبت بکنی و بتوانی یک ماشین قریب به ۱۰ هزار خودروی ارس پلاک وارد منطقه شده است.

مجری: به معنی ۱۰ هزار شرکت.

کیانی: اگر اینها را اسمشان را صوری بگذاریم این شکلی نبوده اینها الزام قانونی بوده که بایستی ثبت می‌کردند حالا در مناطق آزاد دیگر هم این پالایش الحمدلله صورت گرفته.

سؤال: یعنی خودش زمینه ساز تخلفات دیگر نمی‌شود؟

کیانی: حداقل در زمینه‌ی شرکت‌های خودرو نشده حالا شرکت‌های دیگری که اگر صوری ثبت بشوند به نظر من نمی‌توانند، چون فعالیت‌های اقتصادی فعالین مناطق آزاد کاملاً زیر رصد گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و مالیات می‌تواند اینها را کنترل کند.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.