هشت دانشگاه ایران جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان

صدا و سیما شنبه 28 بهمن 1402 - 17:12
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تعداد دانشگاه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه بندی معتبر بین المللی با رتبه زیر ۵۰۰، هشت دانشگاه بوده و باید به ۱۳ دانشگاه افزایش یابد.

هشت دانشگاه ایران جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر یونس پناهی، در دومین اجلاس معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، درخصوص ارتقای شاخص های کمّی  نظام سلامت در برنامه هفتم کشور، گفت: درحال حاضر رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم به استناد پایگاه‌های معتبر بین المللی، ۱۵ است که تا سال ۱۴۰۷، باید به رتبه ۱۴ ارتقا یابد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید در جهت ارتقای این رتبه، برنامه ریزی و تلاش کنند.

 
وی افزود: شاخص دیگر سرانه سالانه مقالات نمایه شده در پایگاه‌های استنادی بین المللی به هیات علمی است که اکنون این شاخص به ازای هر هیات علمی ۲ بوده و باید به عدد ۴.۵ برسد.
 
دکتر پناهی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه بندی معتبر بین المللی با رتبه زیر ۵۰۰، هشت دانشگاه بوده و باید به ۱۳ دانشگاه افزایش یابد، ادامه داد: همچنین، تعداد نشریات ایرانی نمایه شده دارای چارک (کیو) در حال حاضر ۱۷۹ نشریه است که با توجه به اهداف کمّی در پایان برنامه در سال ۱۴۰۷ باید به ۲۲۰ مقاله برسد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر از تمام مقالات ایرانی، ۳۰ درصد مقالات مشترک با محققان خارجی نمایه شده است که این عدد در برنامه هفتم توسعه ۳۹ درصد درنظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه رتبه کشور در جهان از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده بین المللی ۲۴ بوده و باید به رتبه ۱۹ ارتقا یابد، تصریح کرد: در حال حاضر هزارو ۴۴۴ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.