معجزه آبخیزداری در روستای آرو دماوند

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 13:36
تامین منابع آب شیرین برای مردم شهر‌ها و روستاها، تنظیم جریان منابع آبی، حفظ کیفیت آب، حفاظت از منابع طبیعی برای تامین معیشت مردم محلی، تامین، حفاظت از تنوع زیستی و احیای آن از نتایج اجرای عملیات آبخیزداری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی جهانی (فائو)، اجرای عملیات آبخیزداری و توسعه آن در کشور‌های مختلف، مزایای زیادی به ارمغان می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی اشاره کرد.

در کشور ما هم از ۱۲۵میلیون هکتار مناطقی که قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند تاکنون حدود ۳۲ میلیون هکتار اجرا و ۹۰میلیون هکتار باقی مانده است. این یعنی حدود ۲۴درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است و در هر منطقه ای که عملیات آبخیزداری اجرا شده است خطر سیلاب از بین رفته و موجب افزایش تولیدات کشاورزی شده است.

به گزارش هراتیان، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، روستای آرو در شهرستان دماوند یکی از مناطقی است که مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری مشارکت ۸۰ درصدی داشته اند. تامین آب در طول سال و افزایش تولید محصولات کشاورزی در این روستا از نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری بوده است.

 دهیار روستای آرو گفت: قبل از اجرای طرح آبخیزداری حدود ۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت بود که بعد از اجرای طرح به ۵۰ هکتار افزایش یافته است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.