ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری بوشهر بصورت مردمی برگزار می‌شود

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 11:45
معاون بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)گفت: ما به دنبال جریان‌سازی مردمی هستیم و برای بهره‌برداری مردم از تولیدات جشنواره‌ها در بوشهر این برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم.

سعیدزمانی شامگاه سه شنبه در نشست خبری ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری گفت: نگاه این جشنواره بر این است که کسی در عرصه رضوی خدمت می‌کند در حقیقت بنوعی خدمتگذار حضرت رضا(ع) است و صاحب خانه نیز خود را خادم الرضا می‌داند، این حرکت زیبای مردمی باید به نحو شایسته مورد توجه و انتشار رسانه‌ای قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بیست و یکمین دوره جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا(ع) جدای از اینکه به فضای تخصصی جشنواره‌ها نگاهی داشته است، نیم نگاهی هم به فعال‌سازی ظرفیت جشنواره‌های عمومی یا جشنواره‌های قشری داشته است. قشری از این باب که امسال جشنواره امام رضا(ع) در دو عنوان دانش‌آموزی، با محوریت سرود و در عنوان دیگر جشنواره روستایی و عشایری رضوی را برگزار می‌کند.

زمانی تصریح کرد: در  پنج دوره قبلی که بصورت ملی برگزار می‌شد در روستای کردر رضوی استان هرمزگان که دارای ظرفیت مناسب بود، اما امسال که بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ششمین دوره ورود پیدا کرد، این مزیت‌ها را بر جشنواره قبلی روستایی افزوده است.

به گفته وی تعداد رشته‌ها افزایش یافته که هم‌اکنون میزبان برگزاری 7 جشنواره هستیم. سرود روستایی و عشایری رضوی، آیین‌های نمایشی و میدانی رضوی، چاووشی خوانی و منقبت خوانی و مدیحه سرایی رضوی، پرده‌خوانی و نقالی، عکس روستایی. این عناوینی است که امسال در بخش  روستایی و عشایری رضوی تعریف شده است.

معاون بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اظهارکرد: رویکرد دیگر ما این بوده است که بتوانیم عنوان ملی که برای این جشنواره قائل شدیم واقعا در قواره یک کار ملی برگزار کنیم. لذا در این رویداد از مشارکت و همراهی سازمان‌ها و نهادهای ملی  و مرتبط با جریان  روستا درخواست هم‌افزایی کردیم از جمله:‌ معاونت روستایی و توسعه مناطق محروم  کشور ریاست جمهوری-حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی-وزارت کشور-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-سازمان تبلیغات اسلامی- و همه مجموعه‌هایی که در بستر روستا در حال برگزاری فعالیت فرهنگی هنری هستند.

وی ادامه داد: هر کس بخواهد در جشنواره روستایی و عشایری رضوی ثبت‌نام کند باید از طریق تارنمای شمس توس اثر خود را بارگذاری نماید.

زمانی اذعان کرد: از دبیران ملی جهت دبیری جشنوارها دعوت کردیم، در بخش سرود سید مجتبی ذبیحی،  در بخش آیین های نمایشی سید محمد مصطفی موتور چی، در بخش چاوشی خوانی و منقبت خوانی دکتر احمد صدری، در بخش پرده خوانی و نقالی رضوی محمد جهانخواه و در بخش عکس روستایی قدیر وقاری دبیر جشنواره‌ها را بعهده گرفتند.

وی خاطر نشان ساخت: امسال بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به یک رویکرد اصلی توجه جدی داشته و آن جریان‌سازی مردمی فعالیت‌ها بوده است. یعنی تولیدات جشنواره‌ها را به عنوان یک عرضه فرهنگی هنری به میان آحاد و عموم مردم آورده که بتوانند از تولیدات جشنواره استفاده کنند. لذا ما جشنواره روستایی را در بستر خود روستا برگزار می‌کنیم. اختتامیه دو رشته سرود و آیین‌های نمایشی در روستای کردر رضوی هرمزگان برگزار شد و 13 اردیبهشت در بوشهر شاهد برگزاری آیین اختتامیه سه رشته: چاووشی خوانی و منقبت خوانی- پرده خوانی و نقالی- عکس روستایی هستیم.

زمانی ادامه داد: ما به دنبال جریان سازی مردمی هستیم و برای بهره‌برداری مردم از تولیدات جشنواره‌ها در بوشهر این برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم.

وی افزود: در روز 12 اردیبهشت دو ویژه برنامه در شهرستان دشتستان- برازجان و همچنین روستای بنداروز پیش‌بینی کردیم. آیین اجرای نوجوانان نقال و پرده خوان رضوی چهارشنبه صبح در سالن اجتماعات دبیرستان امام خمینی(ره) برازجان برگزار خواهد شد. و همچنین چهارشنبه عصر در روستای بنداروز بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع حضرت ابوالفضل العباس(ع) اجرای نقالی و پرده خوانی بزرگسالان را خواهیم داشت و برگزیده گان بخش چاوشی خوانی و منقبت خوانی اجرا خواهند داشت و از چند چهره ملی از این رشته نیز دعوت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: از ظرفیت‌های بوشهر و منطقه غافل نبودیم لذا دو هنرمند عزیز آقایان قنبری و آبیار به عنوان چاوشی خوانان منطقه دشتستان و ناخدا ستوده به عنوان شروه خوان استان بوشهر جهت دعوت در اختتامیه پیش بینی شده است و آقای اسحاقی از خطه مازندران و همچنین آقای رضوانی فرد از خطه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پیشکسوتان عرصه چاوشی خوانی هستند که اجرای برنامه خواهند داشت.

اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری ساعت 20 روز پنج‌شنبه 13 اردیبهشت در روستای سرکره دشتستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.