تسریع در روند ترخیص داروها از گمرک/ دپوی سه ماهه سرُم

دوشنبه 27 فروردین 1403 - 07:45
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، از رایزنی در جهت تسهیل تامین بهتر داروهای بیماران خاص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان‌پور گفت: در سال ۱۴۰۲، جهت تأمین بهتر داروهای بیماران خاص، ضمن افزایش حمایت‌ها در جهت داخلی سازی تولید این محصولات، رایزنی‌هایی گسترده‌ای با شرکت‌های بین المللی دارویی به منظور تسهیل تأمین داروهای بیماران خاص انجام شد.

وی افزود: سال گذشته با هماهنگی و رایزنی‌های صورت گرفته با مدیران عامل شرکت‌های بین المللی به منظور تسهیل تأمین داروهای بیماران خاص نظیر برخی از فاکتورهای خونی، داروهای شیمی درمانی، داروهای پیوند، انسولین‌های قلمی و داروهای ام اس، هماهنگی‌های فشرده‌ای صورت گرفت.

پیکان‌پور ادامه داد: همچنین به منظور ترخیص کالاهای دچار کمبودِ مانند کتامین، پروپوفول، IVIG و سرم باقی مانده در گمرکات کشور نیز هماهنگی‌های مناسبی با این نهاد صورت گرفته و خوشبختانه روند ترخیص با سرعت بیشتری محقق شد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در مورد تأمین سرُم در سال ۱۴۰۲ نیز تصریح کرد: با افزایش ظرفیت تولید، افتتاح خطوط جدید تولید سرُم و واردات همزمان سرُم، وضعیت تأمین این اقلام به نسبت مدت مشابه بهبود چشمگیری یافت و همزمان با گرمای تیر و مرداد سال گذشته، ایام اربعین حسینی و دو پیک شیوع آنفلوانزا و سوش های جدید کرونا، نه تنها کشور دچار کمبود سرم‌های تزریقی نشد بلکه در حال حاضر دپو قریب به سه ماه از سرم در کشور موجود است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۹ تا ۱۱ میلیون سرُم مصرف شده بود که طی یک سال گذشته ۲۴۳.۵ میلیون سرُم تأمین و در آبان ۱۴۰۲ رکورد تأمین ۲۶ میلیون در ماه شکسته شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.