نشست استادان زبان فارسی هند با رئیس بنیاد سعدی

صدا و سیما دوشنبه 20 آذر 1402 - 19:46
نشست صمیمانه استادان زبان فارسی دانشگاه‌های پایتخت هند با رئیس بنیاد سعدی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از دهلی نو، در این جلسه که در مرکز تحقیقات زبان فارسی خانه فرهنگ کشورمان در دهلی نو برگزار شد حدود بیست نفر از اساتید پیشکسوت و جوان هندی پیشنهادات و درخواست‌هایی را برای گسترش زبان فارسی در این کشور مطرح کردند.

پروفسور شریف حسین قاسمی استاد پیشکسوت زبان فارسی دانشگاه‌های هند در جلسه اعلام کرد پنجاه سال پیش استادان، زبان فارسی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کردند، اما اکنون این اساتید به فارسی، این زبان را به دانشجویان می‌آموزند.

اعزام استاد از ایران برای بروزرسانی آموزشها، دسترسی به کتب جدید فارسی، فعالیت گروه‌های زبان فارسی در حوزه مطالعات ایران باستان و توسعه ارتباط با مراکز دانشگاهی ایران از جمله درخواست‌های اساتید هندی بود.

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیادسعدی و فرهنگستان زبان فارسی در این مراسم ضمن پاسخ مثبت به پیشنهادات مطرح شده با اشاره به تصویب سند ملی آموزش هند و قرار دادن زبان فارسی بعنوان یکی از زبان‌های کلاسیک گفت: اگر بتوان در مدارس هند زبان فارسی آموزش داده شود شاهد آینده درخشانی در حفظ زبان فارسی در هند خواهیم بود.

دو سال پیش با تصویب سند ملی آموزش هند در مجلس این کشور به دانش آموزان هندی اجازه داده است در کنار زبان‌های هندی و انگلیسی، فارسی را بعنوان زبان اختیاری انتخاب کنند.

در هند بیش از ۲۶۵ میلیون دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

بیش از ۲۴۰ استاد زبان فارسی در دانشگاه‌های هند این رشته را تدریس می‌کنند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.