خبرگزاری تسنیم- به دنبال اعمال تحریمهای گسترده کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسها؛ ارائه سرویس حمل و نقل دریایی توسط خطوط کشتیرانی بین المللی به بنادر مهم روسیه از جمله ولادی وستک، سنتپیترزبورگ و نووروسیسک متوقف و همچنین راه آهن سراسری شرقی-غربی آن کشور نیز از حیز انتفاع ساقط شده است.
در این راستا فرصتهای جدیدی برای کشورمان مهیا شده است.
در زمان حاضر روسیه بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت ٨ میلیارد دلاری با هندوستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا به مسیر کریدور شمال جنوب نیاز پیدا کرده است و هیچکدام از کریدورهای شمالی و شرق به غرب از جمله:TRACECA , Middle ,Tran Caspian Corridor,Nort Corridor پاسخگویی تبادلات کالایی با شرکای اقتصادی قبلی و آینده این کشور نخواهد بود و مطمئنا تقاضا و شبکه تامین کشور روسیه نیاز به مسیرهای جدید خواهد داشت.
کریدور شمال جنوب مورد توافق سه کشور ایران، هند و روسیه که روسیه را از طریق ایران به هند وصل می کند. یکی از گزینه های مهم روسیه برای توسعه تجارت و انجام مبادلات کالایی می باشد. بنابراین ضروری است با تسهیل فرایندها و تکمیل زیرساخت ها از مزیت کریدور شمال جنوب برای رونق ترانزیت کشور بهره گیری نمود.
نظر به اهمیت موضوع و در پی تحریمهای روسیه، دولت هند کمیتهای را به ریاست آنیل دولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند، تشکیل داده تا برای کمک به بازرگانان هندی راههای دسترسی به تسهیلات کشتیرانی را پیدا نماید در این بین مسیر بنادر گرجستان را برای ارسال کالاهای صادراتی هند به روسیه برگزیدند.
جالب این است که چند روز بعد از ارسال اولین محموله از گرجستان، برخی از تحلیلگران اقتصادی هند و از جمله[ سایت ایندیا سی ترید] مطلب جدیدی را مبنی اینکه مسیر کریدور ترانزیتی شمال جنوب که از ایران و آذربایجان عبور می کند. به مراتب سریعتر و ارزانتر از مسیر گرجستان است را مورد تاکید قرار دادند.
با مقدمه آنچه در سطور قبلی ذکر شد نقش ترانزیتی کریدور شمال - جنوب بیش از پیش دارای اهمیت خواهد شد.
وقتی توافقنامه کریدور شمال - جنوب موسوم به نوستراک در سال٢