به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی و فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سیدجواد حسینی در مراسم دومین جلسه مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه که به صورت نشست تصویری (ویدئوکنفرانس) برگزار شد گفت: مجموعه بزرگ و عریض و طویل آموزش و پرورش تنها در خدمت یک هدف است و آن تعلیم و تربیت دانشآموزان کشور است. امروز دانشآموز باوری، دانشآموز یاوری و دانشآموز محوری اصل اساسی فعالیتهای ما در آموزش و پرورش است تا بتوانیم دانشآموزان را از منابع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی کنیم. بزرگترین رسالت آموزش و پرورش این است که با استفاده از منابع خود استعدادهای دانشآموزان را کشف کند و آنها را به سرمایههای کشور تبدیل کند.
آقای حسینی با اشاره به برخی مشکلات نظام تعلیم و تربیت که ممکن است در راه رسیدن به این هدف مانع ایجاد کند گفت: تربیت دانش آموزان در تمامی عرصهها وظیفه نظام تعلیم تربیت است و باید در تمام ساحتها استعدادهای دانش آموزان را رشد دهیم.
وی افزود: یکی از ساحتهای تعلیم و تربیت، ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن است و مجلس دانش آموزی گامی در جهت پرورش ساحت جامعه پذیری و اجتماعی شدن دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: امروز وظیفه رؤسای ادارات است که در برنامهریزی و تصمیمگیری از دانشآموزان استفاده کنند و از همین امروز حکم هر ۶۴ دانشآموز به عنوان مشاوران رئیس سازمان صادر خواهد شد تا زمینه مشارکت دانشآموزان در تصمیمات سازمان مهیا شود.
مجلس دانشآموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مشارکت تقاضا محور راه رسیدن به نظام تعلیم و تربیت استاندارد است گفت: به تفکر انتقادی نیاز داریم و شما دانشآموزان باید تیغ تیز نقادی خود را به ما هدیه کنید تا ما از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و مجلس دانشآموزی جایی برای پرسشگری و نقادی است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به لحاظ شکلی جمهوری اسلامی که جمهوریت و اسلامیت در آن دیده شده است افزود: در محتوی نظام یعنی قانون اساسی نیز مشارکت در سه سطح کلان، خرد و در سطح میانی دیده شده است ومجلس دانش آموزی یکی از بهترین زمینهها برای مشارکت دانش آموزان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشارکت واقعی تقاضامحور، نظاممند و با دانشآموزان است گفت: مجلس دانشآموزی یک نهاد نطاممند قانونی برای پیگیری مطالبات دانش آموزی است. برای مشارکت واقعی دانش آموزان باید نمادسازی شود و مدام از مشارکت گفته شود، گام بعدی ستاد سازی است که مجلس دانش آموزی یک ستاد مشارکتی است و این نمادینهسازی و ستادینهسازی مسیر رسیدن به نهادینهسازی است که در پی آن سرمایه و سلامت اجتماعی تحقق پیدا میکند.
وی افزود: تحقق سلامت اجتماعی نیز منجر به تحقق انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق پذیری اجتماعی خواهد شد و مجلس دانش آموزی میتواند در تحقق همه این شاخصها نقش ایفا کند.
آقای حسینی در ادامه با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: جامعه دوستدارانسان جامعه دوستدار کودک، کتاب و معلول است. مناسب سازی جامعه راهی است برای رسیدن به جامعه دوستدار انسان و بسته تحولی مدرسه انطباقی گامی در جهت مناسب سازی مدرسه در همه ابعاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: تاکنون هزار کتاب و درس افزار در آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی شده است. تا آخر امسال نیز ۱۲۹ کتاب و درس افزار مناسب سازی خواهد شد و مناسب سازی جامعه نیز با نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل برای ۵ هزار نفر آغاز شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به شبکه شاد و بیان اینکه شبکه شاد کار بزرگی در آموزش و پرورش است گفت: این شبکه امن و اختصاصی پرکاربرترین طرح فضای مجازی در کشور است که به کمک آموزش در ایام کرونا آمد.
آقای حسینی افزود: اگر بخواهیم جامعهای بزرگ، توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم باید مدارسی بزرگ و توسعه یافته و مرتفع داشته باشیم و حد یک جامعه و دیوار یک جامعه از حد و دیوار معلمان و مدارس بالاتر نخواهد رفت.
وی در ادامه به سخنان چندتن از نمایندگان مجلس دانشآموزان با نیازهای ویژه درباره نیازهای دانشآموزان استثنایی و اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در رفع این نیازها پاسخ داد.