تایید جزئیات تسهیلات ودیعه مستاجران تا پایان تیر

صدا و سیما پنج شنبه 12 تیر 1399 - 19:26
وزیر راه: مبلغ و نحوه بازپرداخت تسهیلات ودیعه مستاجران در ستاد اقتصادی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال بررسی است و نرخ تسهیلات و نحوه بازپرداخت آن تا پایان این ماه مشخص خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در حاشیه مراسم الحاق ۶۵ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور در جمع خبرنگاران درباره ملاک افزایش ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها در شهر تهران در سال جاری افزود: در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این طرح مطرح شد و به تصویب رسید چرا که التهابات بی منطق بازار، منجر به افزایش اجاره بها شده بود و بررسی‌های متعدد دستگاه‌ها با مشارکت قوه قضائیه انجام شد. 
وی اضافه کرد: براساس بسته سیاستی، تنظیم گری اجاره بها با این مصوبه برای همه لازم الاجراست.
اسلامی گفت: بر اساس شاخص‌های تورم و وضعیت تطبیقی و محیطی این ارزیابی، کارشناسی و تحلیل صورت گرفت تا در تهران حداکثر افزایش اجاره بها ۲۵ درصد، در ۷ کلان شهر تا ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها حداکثر ۱۵ درصد باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این توافق و تعامل بین مالک و مستاجر است، اما به هر حال خطر کرونا جدی است و اسباب‌کشی یکی از عوامل انتقال ویروس کروناست.
اسلامی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش از این، تمدید قرارداد‌های اجاره بها برای دو ماه را تصویب کرده بود و امروز هم با مصوبه جدید، سقف مجاز افزایش قیمت تعیین شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مصوبه اگر مستاجر با مالک توافق نداشته باشد، باید ظرف دو ماه خانه را تخلیه کند و اگر مالکی خانه خود را بفروشد و این فروش در سامانه املاک ثبت شود، مستاجر باید خانه را تخلیه کند.
وی تأکید کرد: اخذ کد رهگیری و ثبت معاملات باید در سامانه ثبت معاملات انجام شود و این مصوبه با جمیع جهات بابت تنظیم‌گری در نظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره بسته حمایتی از مستاجران و تسهیلات ودیعه مسکن گفت: این موضوع در حال بررسی است، منابعی برای شتاب بخشیدن به تولید مسکن در نظر داریم که در حوزه اقدام ملی مسکن است و تا پایان تیر ماه، رقم تسهیلات حمایت از مستأجران مشخص می‌شود، اما برخی از این مجوز‌ها باید از سوی ستاد اقتصادی دولت و بخشی باید از سوی ستاد مقابله با کرونا مصوب شود تا مبلغی به مستاجران کمک شود، اما این رقم ودیعه هنوز تصویب نشده است.
اسلامی تصریح کرد: این تسهیلات به صورت ودیعه است که نزد مالک می‌ماند و پس از پایان قرارداد، مالک آن را به بانک باز می‌گرداند.
وی همچنین درباره تفاهمنامه همکای راه آهن و ایمیدرو برای احداث خط آهن دوم سنگان ـ بافق گفت: این خط آهن ۸۰۰ کیلومتری با سرمایه گذاری ۷۰ درصدی سرمایه گذاران از جمله فولاد مبارکه و ۳۰ درصدی دولت ساخته خواهد شد.
اسلامی افزود: با ساخت و تکمیل این خط دوم، ظرفیت حمل بار ریلی ما از ۷/۵ میلیون به ۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.
وی همچنین درباره تفاهمنامه راه آهن با شهرداری برای طراحی شهری فضای فوقانی تونل مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران مربوط به خط آهن تهران ـ تبریز گفت: با این تفاهمنامه، راه آهن و شهرداری تهران بهسازی و نوسازی شهری را در این منطقه آغاز خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سرمایه گذاری مشترک بر عهده شهرداری تهران و شرکت راه آهن است و بهره بردار آن مردم هستند.
اسلامی ادامه داد: طرح‌های ساخت و ساز در این منطقه غیر مسکونی است و اساس آن، اجرای طرح‌های خدماتی، فرهنگی و پشتیبانی است.
 
بهره برداری از ۶۵ دستگاه انواع ناوگان ریلی جدید
با الحاق ۶۵ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان به شبکه ریلی، از ابتدای سال تاکنون، ۲۰۹ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۴۲۵ میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور افزوده شد.
در این مراسم آقایان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی شهردار تهران و سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
در مرحله نخست الحاق و در فروردین ماه، ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، و در مرحله دوم در اردیبهشت ماه، ۸۸ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۴۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده بود.
در مرحله سوم نیز، ۶۵ دستگاه ناوگان ریلی با سرمایه گذاری ۱۵۶ میلیارد تومانی هشت شرکت حمل ونقل ریلی، این ناوگان از امروز سیر خود را در شبکه ریلی کشور آغاز کردند.
در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ورود ناوگان جدید به شبکه ریلی ۷۸ درصد رشد نشان می‌دهد.
این ناوگان ریلی شامل ۲ دستگاه لکوموتیو به ارزش ۵۰ میلیارد تومان، ۵۳ واگن باری به ارزش ۴۲ میلیارد تومان، ۲ دستگاه واگن مسافری به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است و بازسازی ۸ واگن مسافری به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در ۶ شرکت داخلی مپنا، واگن سازی پارس، فولاد درخشان، واگن سازی کوثر، پلور سبز و ریل پرداز انجام شده است.
در سال جهش تولید در مجموع ۸ شرکت حمل و نقل ریلی، توکا ریل، مپنا، صنایع ملی مس ایران، تجارت کوشش سپاهان، احیاء ریل ایرانیان، جنرال مکانیک، راه آهن شرقی بنیاد و ریل پرداز نوآفرین با برنامه ریزی شرکت راه آهن با استفاه از ظرفیت‌های قانونی سرمایه گذاری کرده اند.
سال گذشته نیز با برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مجموع در سه مرحله ۷۷۸ دستگاه ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن مسافری و باری به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

الحاق ناوگان ریلی جدید، ۷۸ درصد رشد کرد
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۷۸ درصدی ناوگان ریلی به شبکه از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
آقای سعید رسولی در مراسم الحاق ۶۵ دستگاه ناوگان ریلی به شبکه ریلی کشور افزود: با این الحاق در مجموع ۲۰۹ ناوگان اعم از لکوموتیو و واگن باری و مسافری به شبکه ریلی کشور افزوده می‌شود که رشدی ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امروز همچنین کار احداث ۸۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی در کشور در محور سنگان - بافق آغاز خواهد شد که نقش مهمی در جابجایی بار و اتصال معادن سنگ آهن به کارخانجات فولادی کشور و همچنین اتصال به کشور افغانستان برای ترانزیت مواد معدنی این کشور از طریق بنادر جنوبی ایران خواهد داشت.
رسولی همچنین در خصوص احداث زیرگذر راه آهن تهران - تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران گفت: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تونل در سال ۹۲ به بهره برداری رسید، اما فضای فوقانی این تونل به طول حدود ۹ کیلومتر بلا استفاده رها شده بود که با امضای سند همکاری عملیاتی با شهرداری تهران، بزودی شاهد عملیات اجرایی این طرح و تبدیل آن به فضای مناسب تفریحی و رفاهی برای اهالی منطقه خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به فشار سنگین اقتصادی روی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و تولید کنندگان تجهیزات این صنعت در شرایط کنونی کشور گفت: خوشبختانه این شرکت‌ها همچنان با تعصب کار می‌کنند و کارشان را ادامه می‌دهند و امیدواریم با حمایت دولت و وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت‌ها و بهره گیری آن‌ها از ظرفیت‌های حمایتی قوانین و از جمله قانون رفع موانع تولید، از شرایط سخت عبور کنیم.
 
خط آهن مناطق ۱۷ و ۱۸ به موتور محرک جنوب شهر بدل می‌شود
شهردار تهران گفت: با واگذاری طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز به مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری، بزودی عملیات اجرایی تبدیل این منطقه به موتور محرک اقتصادی و اجتماعی ساکنان مناطق جنوبی تهران آغاز خواهد شد.
آقای پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهمنامه در خصوص بهره برداری مناسب از طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این منطقه به طول بیش از ۸ کیلومتر بخاطر عبور خط آهن به یک معضل شهری بدل شده بود که با ایجاد زیرگذر، این مشکل برداشته شده و با امضای تفاهمنامه بین دو دستگاه و مشارکت راه آهن و شهرداری، عملیات اجرایی تبدیل این منطقه به فضای امن شهری برای خانوار‌های ساکن این محدوده بر اساس طرح منتخب یک مسابقه بین المللی که برنده آن مشخص شده است آغاز خواهد شد.
وی افزود: این مجموعه به علت نوع کاربری سال‌ها بی دفاع و رها شده بود، اما اکنون با همکاری دو دستگاه برای تبدیل به فضای شهری مناسب آماده می‌شود.
حناچی یکی از معضلات اصلی محدوده قانونی شهر‌ها را نقاط تلاقی آن‌ها با خطوط ریلی دانست و گفت: این اقدام می‌تواند الگوی خوبی برای حل این مشکل باشد و امیدواریم نارضایتی عمومی اهالی این مناطق پر جمعیت با چنین اقداماتی برطرف شود.
شهردار تهران همچنین از طراحی اتصال ریلی دو منطقه ۱۷ و ۱۸ به شبکه ریلی نیز خبر داد و گفت: این تحول می‌تواند سرنوشت منطقه را تغییر دهد.
 
امضای دو تفاهمنامه جداگانه بین راه آهن با شهرداری تهران و ایمیدرو
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای احداث خط دوم ریلی محور سنگان - بافق و بهره برداری از طبقه فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز در مناطق جنوبی تهران با ایمیدرو و شهرداری تهران دو تفاهمنامه امضا کرد.
در تفاهم نامه نخست که با حضور وزیر راه و شهرسازی و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بین آقایان سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و پیروز حناچی شهردار تهران به امضا رسید، طرفین موافقت کردند، به منظور بهره برداری مناسب از عرصه فوقانی تونل راه آهن تهران - تبریز و استفاده عموم شهروندان به ویژه ساکنان محلات کم برخوردار در مناطق ۱۷ و ۱۸، طرح بازآفرینی محور شارباغ و تکمیل تاسیسات زیربنایی تونل یاد شده توسط شهرداری تهران آغاز شود.
همچنین طرفین در این تفاهمنامه موافقت کردند احداث ۳ زیرگذر خط تهران - اهواز برای بهبود شبکه دسترسی شهروندان در مناطق یاد شده با رعایت همه شرایط فنی و ایمنی و استاندارد‌های مورد نیاز توسط شهرداری تهران انجام شود.
در تفاهمنامه دیگری که بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) به امضا رسید دو طرف برای مشارکت و سرمایه گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان - تربت حیدریه - جندق - بافق به توافق رسیدند.
در این تفاهم نامه شرکت راه آهن و ایمیدرو موافقت کردند که در احداث خط دوم مسیر سنگان - تربیت حیدریه - جندق- بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و مشارکت کنند و راه آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد شد مواد اولیه و محصولات صنایع معدنی سنگان را در شبکه ریلی کشور جابجا کند.
با بهره برداری از این طرح ریلی در محور سنگان - بافق، تقاضای حمل بار با ناوگان ریلی در این مسیر بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.
این تفاهم نامه را نیز رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو امضا کردند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.