تاکید وزرای خارجه عربستان و روسیه بر حل بحران خاورمیانه

چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 16:46
وزرای خارجه روسیه و عربستان سعودی در یک نشست خبری اظهاراتی در خصوص سوریه، یمن، لیبی و ثبات در منطقه مطرح کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف، همتای روسی اش در ریاض اظهاراتی در خصوص مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای مطرح کرد.

در این نشست خبری فیصل بن فرحان بار دیگر ادعا‌هایی را علیه کشورمان مطرح کرد. آن‌ها همچنین به اظهار نظر درباره مسائل سوریه، یمن، نفت و ثبات منطقه پرداختند.

 وزیر امور خارجه عربستان در این نشست ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران ادعا کرد: هدف تلاش‌های ناکام انصار الله، ضربه زدن به ستون فقرات اقتصاد جهانی است. بار دیگر بر حمایت از دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران یمن تاکید می‌کنیم. بر اهمیت جلوگیری از دست پیدا نکردن ایران به سلاح هسته‌ای تاکید داریم. شاهد محکومیت گسترده بین المللی درباره حمله به بندر راس تنوره بودیم. جامعه جهانی باید موضع قاطعانه‌ای در برابر انصارالله اتخاذ کند. سازمان ملل باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. جامعه جهانی مسئولیت بزرگی برای اعمال فشار بر حوثی‌ها دارد. اهمیت زیادی برای روابط راهبردی با روسیه قائل هستیم.

وی همچنین اعلام کرد ریاض از تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

وزیر امور خارجه روسیه در این نشست خبری گفت: روابط ما با عربستان ریشه دار و در زمینه‌های مختلف است. تبادل تجاری با عربستان به سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد. توجه مشترک با عربستان در مبارزه با همه گیری کرونا داریم. دو کشور دیدگاه مشترکی درباره بازار انرژی در جهان دارند.

لاوروف همچنین اظهار داشت بهای کنونی نفت کم و بیش منعکس کننده توازن میان تولیدکننده و مصرف کننده است.

لاوروف افزود: بر اهمیت برقراری ثبات در منطقه خلیج (فارس) تاکید می‌کنیم. به حفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه پایبند هستیم. ما نگرانی‌هایی درباره اوضاع یمن داریم و خواهان توقف فوری جنگ در این کشور هستیم. ما بر اهمیت تسریع در دستیابی به راه حل در لیبی تاکید می‌کنیم.

وی اعلام کرد مقامات مسکو و ریاض امروز در مورد احتمال تولید واکسن اسپوتنیک وی در عربستان سعودی گفتگو کردند.

انتهای پیام/

منبع خبر "باشگاه خبرنگاران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.