لاستیک تیوبلس چیست؟ مزایا، معایب و هر آنچه باید دانست

عصر ایران یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - 14:01
تکنولوژی لاستیک تیوبلس همان‌طور که از نامش پیداست به لاستیکی اطلاق می‌شود که از تیوب داخلی استفاده نمی‌کند. ساختار این نوع لاستیک‌ها به گونه‌ای است که یک آب‌بندی کامل در داخل رینگ ایجاد می‌شود و هوا نمی‌تواند از آن خارج شود.

لاستیک‌های تیوبلس که هم‌اکنون به‌صورت استاندارد در اکثر خودروهای مدرن بکار گرفته می‌شوند حدود ۷۰ سال قبل و به عنوان یک تکنولوژی جدید توسط لاستیک سازان معرفی شدند. در ادامه نگاهی عمیق‌تر به جنبه‌های گوناگون این لاستیک‌ها خواهیم داشت پس همراه ما باشید.

لاستیک تیوبلس چیست؟

به گزارش پدال، تکنولوژی لاستیک تیوبلس همان‌طور که از نامش پیداست به لاستیکی اطلاق می‌شود که از تیوب داخلی استفاده نمی‌کند. ساختار این نوع لاستیک‌ها به گونه‌ای است که یک آب‌بندی کامل در داخل رینگ ایجاد می‌شود و هوا نمی‌تواند از آن خارج شود.

با نبود تیوب، هوای داخل لاستیک تیوبلس دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که لاستیک‌های تیوب دار معمولی انجام می‌دهند. هوا بین رینگ و لاستیک پمپ می‌شود و همان مهر و موم بین رینگ و لاستیک باعث جلوگیری از خروج آن خواهد شد.

یک والو نیز به‌طور محکم به رینگ متصل می‌شود و به بیرون حرکت نمی‌کند. با این تفاسیر هیچ تیوبی هم برای پاره شدن در زمان سوراخ شدن لاستیک وجود ندارد. در زمان پنچری لاستیک، هوا به آرامی از طریق سوراخ ایجاد شده به بیرون هدایت می‌شود و این امر باعث خواهد شد لاستیک زمان بیشتری برای تخلیه باد خود در مقایسه با لاستیک‌های تیوب دار داشته باشد.

در واقع تخلیه تمامی باد لاستیک‌های تیوبلس زمان بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی می‌برد و این موضوع علاوه بر مزیت وجود زمان بیشتر برای مراجعه به پنچرگیری از ترکیدن ناگهانی لاستیک نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

مزایای لاستیک تیوبلس

در ادامه به برخی مزایای این نوع لاستیک‌ها اشاره شده است:

  1. نشتی آرام هوا

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد نشتی هوای لاستیک تیوبلس آرام‌تر از لاستیک‌های تیوب دار است. زمانی که لاستیک خودروی شما پنچر شده باشد شاید به همین خاطر نیازی فوری به مراجعه به پنچرگیری نداشته باشید. البته با اینکه خروج هوا از این نوع لاستیک‌ها آرام‌تر صورت می‌گیرد اما توصیه می‌شود به نزدیک‌ترین پنچرگیری جهت رفع مشکل مراجعه کنید زیرا هرچقدر بیشتر با لاستیک پنچر شده رانندگی کنید آسیب بیشتری به آن می‌رسانید. اگر پنچری لاستیک شدت بیشتری دارد در محلی ایمن توقف کرده و آن را با لاستیک زاپاس تعویض کرده و یا از کیت رفع پنچری استفاده نمایید.

  1. افزایش ایمنی

در زمانی که پنچری ناگهانی در لاستیک‌های تیوب دار رخ دهد کنترل خودرو سخت خواهد شد. این موقعیت در زمان رانندگی با سرعت بالا بسیار خطرناک‌تر خواهد بود. ریسک چنین مشکلی با استفاده از لاستیک‌های تیوبلس به مقدار زیادی کاهش یافته زیرا باد به آرامی از لاستیک خارج می‌شود و به‌یک‌باره باد لاستیک تخلیه نمی‌شود.

به همین خاطر راننده کنترل خودرو را از دست نمی‌دهد و شاید زمان بیشتری برای توقف ایمن خودرو داشته باشد. البته با وجود چنین مزیتی نیز رانندگی با سرعت بالا همچنان یک ریسک برای ایمنی است و حتماً باید سرعت مطمئنه را رعایت کرد تا حتی با وجود ترکیدن ناگهانی لاستیک نیز توانایی کنترل خودرو را داشته باشید.

  1. کاهش مصرف سوخت

لاستیک تیوبلس وزن کمتری در مقایسه با لاستیک‌های معمولی دارد که علت آن حذف تیوب است. به دلیل وزن کمتر فشار روی پیشرانه کاهش یافته و سوخت کمتری مصرف می‌شود.

  1. اصطکاک کمتر

رانندگی با خودروهای دارای لاستیک‌های معمولی در بزرگراه‌ها می‌تواند باعث اصطکاک بین تیوب و لاستیک شود. این امر دمای داخل لاستیک را بیشتر می‌کند و داغ شدن لاستیک احتمال ترکیدن را افزایش خواهد داد. این اصطکاک بین لاستیک و تیوب داخلی در نمونه‌های تیوبلس از بین رفته که نتیجه آن کاهش مقاومت چرخشی لاستیک و بهبود سواری خودروست.

  1. استفاده از درزگیر برای تعمیر خودکار پنچری

لاستیک‌های تیوبلس مدرن می‌توانند با درزگیر مایع عرضه شوند. زمانی که لاستیک پنچر شود این درزگیر به‌صورت خودکار حفره ایجاد شده را پر خواهد کرد و بنابراین هوای لاستیک تخلیه نخواهد شد.

  1. بهبود سواری خودرو

برخلاف انواع تیوب دار، لاستیک تیوبلس تنها از دو ترکیب یعنی رینگ و لاستیک تشکیل می‌شود. این امر باعث می‌شود لاستیک به خوبی و با دقت بیشتر روی رینگ بنشیند که نتیجه آن هماهنگی بهتر چرخ خودرو خواهد بود و نهایتاً راحتی سواری خودرو بهبود خواهد یافت.

معایب لاستیک تیوبلس

  1. قیمت بالاتر

اگرچه این نوع لاستیک‌ها فاقد تیوب هستند اما به خاطر تکنولوژی بالاتر خود قیمت بیشتری دارند. البته زمانی که انواع باکیفیت را خریداری کنید این قیمت بالاتر کاملاً توجیه خواهد شد.

  1. تعمیر سخت‌تر پنچری

تعمیر پنچری این نوع لاستیک‌ها راحت نیست و همه پنچرگیری‌ها نمی‌توانند آن را انجام دهند چراکه باید از تجهیزات خاص استفاده شود.

  1. صرف زمان بیشتر برای نشستن لاستیک روی رینگ

قرار دادن لاستیک تیوبلس روی رینگ‌ها فرایندی زمان‌بر و تا حدودی سخت است. بزرگ‌ترین چالش در این کار نشستن صحیح لاستیک روی رینگ است تا کاملاً از خروج هوا جلوگیری شود. تا زمانی که این کار به‌طور کامل صورت نپذیرد شاید رینگ آسیب ببیند و هوا از لاستیک خارج شود.

آیا لاستیک‌های تیوبلس پنچر می‌شوند؟

این نوع لاستیک‌ها ضد پنچری نیستند اما آنچه باعث برتری در مقایسه با نمونه‌های تیوب دار می‌شود عدم تخلیه ناگهانی باد لاستیک است. حتی زمانی که یک پنچری بزرگ در دیواره لاستیک تیوبلس وجود داشته باشد نیز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در هر صورت توصیه می‌شود در اسرع وقت نسبت به تعمیر لاستیک پنچر شده اقدام نمایید.

آیا با لاستیک تیوبلس پنچر شده می‌توان رانندگی کرد؟

این نوع لاستیک‌ها برای کنترل بهتر خودرو در زمان پنچری حین رانندگی طراحی شده‌اند و با اینکه هوای داخل آن‌ها به‌صورت ناگهانی و به‌یک‌باره تخلیه نمی‌شود اما در صورت ادامه رانندگی ریسک خرابی کامل رینگ و لاستیک وجود خواهد داشت.

علاوه بر این سیستم تعلیق خودرو نیز می‌تواند آسیب ببیند و در مجموع ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. پاسخ قطعی این است که به محض مشاهده پنچری لاستیک باید توقف کرده و آن را با لاستیک زاپاس تعویض نمایید.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.