ین اتفاق نه تنها جالب است بلکه میتواند اطلاعات مهمی درباره شناخت دوره قاجار یا آغاز سینما در ایران را در دسترس قرار دهد. آلبوم خانه بخشی از مجموعه فرهنگی کاخ گلستان تهران است که از باغ و کاخ و موزه و کتابخانه و بناهائی از دوره زندیه تا عصر قاجاریه را شامل میشود. این مجموعه فرهنگی با شهرت جهانی میتواند با داشتن آثار معماری و هنری گرد آمده در آن یکی از پر جاذبه ترین کانونهای جلب جهانگردان و ایرانگردان باشد.
در این مجموعه بیش از ۶۱ هزار اثر تاریخی از جمله دوربینها و فیلمهای قاجاری، آلبومهای عکس، فتوگرافیها، نقاشیها، نگاتیوهای شیشهای و سایر آثار مرتبط قرار دارد و تاکنون بیش از ۳ هزار قطعه عکس تاریخی طبق استاندارد بینالمللی در آن طبقهبندی شده است. این مجموعه پس از آلبومخانه وینتور انگلستان، دومین و مهمترین آلبومخانه جهان بهشمار میرود.
سیدرضا رضایی امین اموال و رئیس آلبوم خانه کاخ گلستان درباره شناسایی ۳۱ حلقه فیلم، گفته زمانی که در مخزن اشیای آلبوم خانه در حال انجام عملیات حفاظت پیشگیرانه بودم متوجه شدم در جعبههای اسید فری که به عنوان فیلم خام تقسیم بندی شده بود ۳۱ حلقه فیلم تصویربرداری وجود دارد. رضایی گفته ۲۸ حلقه فیلم ۳۵میلیمتری و سه حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری درباره موضوعات مختلف از دوره قاجار مانند جشنهایی که در دوره قاجار برگزار شده، مراسم محرم، مقامات در کاخستانها و یکسری موضوعهای دیگر که باید دقیق تر بررسی و بعد اطلاعرسانی و نمایش داده شود.
آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز گفته است احتمال میرود این حلقهها بخشی از نخستین تصاویر ضبط شده در تاریخ ایران و حتی سرآغاز سینمای ایران باشد. او توضیح داد برای تشخیص و بررسی دقیق محتوای این فیلمها، به زمان و مطالعات کارشناسی بیشتری نیاز است.
امامی با تاکید بر اهمیت این آثار تاریخی گفته است این فیلمها میتوانند در ادامه فیلمهای دوره مظفری، اطلاعات ارزشمند و تازهای از شناخت دوره قاجار و حالوهوای آن روزگار در اختیار پژوهشگران و علاقهمندان قرار دهند و حتی نگاه به تاریخ آغازین سینمای ایران را تحت تاثیر قرار دهند.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفته بیش از ۳ هزار قطعه عکس تاریخی طبق استاندارد بینالمللی CIDOC-CRM در این آلبوم خانه کاخ طبقهبندی شده که گامی در راستای مستندسازی حرفهای و تسهیل پژوهش برای جامعه علمی است و دعوت از مورخان و دانشگاهیان برای همکاری در پروژههای پژوهشی و تصحیح روایتهای تاریخی بخشی از رویکرد شفافسازی و علمیسازی مدیریت این مجموعه به شمار میرود.
او با تاکید بر طراحی «پروژه تابآوری» در این مجموعه، سه محور آمادگی انسانی، فنی و ابزاری را مبنای برنامهریزی برای دوران پسابحران معرفی کرد و گفته کاخ گلستان اکنون تنها یک موزه نیست، بلکه الگویی برای موزهداری تابآور و علمی در ایران به شمار میرود.
امامی درباره اقدامات انجامشده در دوران رکود بازدید عمومی، از اجرای پروژهای با عنوان «آیینههای بیدار» خبر داد که با مشارکت همه واحدهای تخصصی این مجموعه، کاخ گلستان را به مرکزی پویا و نوآور در عرصه موزهداری تبدیل کرده است.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، تعطیلی موزه را نه یک توقف، بلکه فرصتی برای بازآفرینی دانست و گفته این پروژه در پاسخ به این پرسش شکل گرفت که آیا یک موزه میتواند حتی در سکوت بدرخشد و ما با اجرای همزمان ۶ طرح محوری، به این پرسش پاسخ مثبت دادیم.
امامی درباره طرحهای اجرا شده در قالب این پروژه توضیح داده این طرحها شامل نمایشگاههای تعاملی با عنوان «ورقهای نادیدهی تاریخ»، پژوهشهای آرشیوی بر پایه اسناد منتشرنشده آلبومخانه، مرمت اضطراری آینهکاریها، گچبریها و زیرساختها، آموزش تخصصی پرسنل در قالب طرح «گلستان یادگیری»، روایتهای خلاقانه برای گروه کودک و نوجوان با عنوان «قصههای کاخ» و مستندسازی فعالیتهای پشتصحنه موزه برای نخستینبار است.
او همچنین با اشاره به تحول محتوایی در این دوران اضافه کرد: روایت آثار از زبان اسناد تاریخی، تولید کلیپهای مستند، بازطراحی وبسایت با قابلیت چندرسانهای و بازتعریف تولید محتوا در شبکههای اجتماعی از دیگر اقدامات مهم کاخ گلستان در این دوره بوده است. مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفته علاقهمندان برای همکاری علمی در پروژهها میتوانند از طریق صفحه رسمی مجموعه در اینستاگرام به نشانیgolestanpalace @ یا تماس با شماره ۵-۳۳۱۱۱۱۳۴ اقدام کنند.