۵ فیلم ترسناک خونین‌ که حد و مرزی برای ترساندن شما ندارند

همشهری آنلاین دوشنبه 05 آبان 1404 - 17:43
این ۵ فیلم اسلشر می‌تواند شما را به حدی بترساند که شاید دیگر قید تماشای فیلم‌های ترسناک را بزنید.

همشهری آنلاین: در سال ۱۹۷۸، فیلم «هالووین» ساختهٔ جان کارپنتر چهرهٔ ژانر ترسناک را دگرگون کرد. این فیلم در شهر خیالی هادونفیلد در ایالت ایلینوی رخ می‌دهد و جهان را با قاتل ترسناک مایکل مایرز (نیک کسل)، روان‌پزشکی که او را تعقیب می‌کند، دکتر ساموئل لومیِس (دونالد پلیزنس)، و پرستار بچه‌ای که او تعقیب می‌کند، لوری استرود (جیمی لی کرتیس) آشنا می‌کند. تأثیر و میراثی که این فیلم ایجاد کرده بی‌حد و مرز است، اما به پیشرفت ژانر اسلشر به اوج‌های تازه کمک شایانی کرد.

از زمان اکرانش در جهان، «هالووین» الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌ها بوده است. چه از نوع اسلشری که قربانیان خود را دنبال می‌کند و چه با استفاده از نام خانوادگی در فیلم‌های اسلشر خود برای ادای احترام، تأثیر «هالووین» باعث شده است این ۵ فیلم اسلشر چیزی کمتر از یک تجربهٔ خونین و هیجان‌انگیز نباشند.

۵. «پرل» (۲۰۲۲)

زیبا و کمیک در یک فانتزی رنگارنگ، «پرل» دنباله کارگردان تی وست بر فیلم استثنایی‌اش «X» بود. با ارائهٔ داستان پیدایش شخصیت پیر میا گاث، «پرل» اشتیاق شدید شخصیت اصلی برای تبدیل شدن به ستارهٔ سینما را نشان می‌دهد در حالی که با واقعیت خود و تمایلات خشونت‌آمیزش درگیر است. فیلم در مزرعه‌ای در تگزاس سال ۱۹۱۸ اتفاق می‌افتد و این اسلشر خیال‌پردازانه به شدت خون‌آلود و فوق‌العاده باهوش است.

«پرل» رویایی برای دوستداران سینماست. نه تنها مطابق انتظارات ژانر ترسناک عمل می‌کند، بلکه ادای احترامی به سینما به طور کلی دارد. پرل به شکلی شگفت‌انگیز از صفحه نمایش بیرون می‌جهد و به عنوان شخصیتی غم‌انگیز و باشکوه دیده می‌شود، و ما می‌بینیم که امید و خوش‌بینی او کم‌کم از بین می‌رود و هیولای درونش ظاهر می‌شود. پرل اکنون به نمادی ترسناک تبدیل شده و به لطف این اسلشر فوق‌العاده، حالا عبارت «من یک ستاره‌ام» برای همیشه با پرل همراه است.

۴. «کابوس در خیابان الم» (۱۹۸۴)

خواب‌های شیرین قطعاً از این نوع نیستند. حدود نیم دهه پس از «هالووین»، وس کرِیون ژانر اسلشر را تکان داد وقتی هیولایی مستقیم از کابوس‌های شما را به زندگی آورد. «کابوس در خیابان الم» داستان گروهی از نوجوانان را دنبال می‌کند که توسط قاتل در کودکی مرده، فردی کروگر (رابرت انگلاند) شکنجه می‌شوند، در حالی که او برای انتقام از والدین نوجوانان که او را زنده سوزاندند، آن‌ها را در رویاهایشان می‌کشد. این فیلم چگونگی خروج ترس از محدودیت‌های واقعیت را بازتعریف کرد.

با گسترش ایده‌های فیلم‌های کم‌بودجه که در «هالووین» جان کارپنتر ظاهر شده بود، «کابوس در خیابان الم» به اخلاقیات مربوط به روابط نوجوانان که منجر به مرگشان می‌شد، پرداخت. وقتی ترس‌های عمیق شما از تخیل فراتر می‌رود، باید از فردی کروگر تشکر کنید. تصویر فردی به عنوان هیولای انسانی ترسناک بود زیرا کرِیون مرزهای واقعیت و رویا را محو کرد. این فیلم فردی کروگر را به کوه‌الوند اسلشرها برد و همچنین باعث شد جانی دپ با لباس معروفش در اولین فیلمش ظاهر شود. همانند «هالووین»، دنباله‌ها هیچ‌گاه به پای نسخه اصلی نرسیدند.

۳. «جیغ ۲» (۱۹۹۷)

مثل این ضرب‌المثل است که می‌گوید: دنباله هیچ‌گاه به اندازه نسخه اصلی خوب نیست؟ اگرچه ممکن است درست باشد، «جیغ ۲» شاید بتواند با نسخهٔ قبلی رقابت کند. با استفاده از تمام آنچه نسخه اول موفق شده بود، دنباله شخصیت‌های سیدنی پرسکات و سایر بازماندگان قتل‌عام وستبورو را دوباره وارد داستان می‌کند، در حالی که یک قاتل تقلیدی آن‌ها را در کالج وینزر آزار می‌دهد. با تسلط بر کلیشه‌هایی که نسخه اول را به جایگاه تاریخی ترسناک رسانده بودند، «جیغ ۲» یادآوری می‌کند که اگر چیزی خراب نشده، نیاز به تعمیر ندارد. با فیلمنامه‌ای از کوین ویلیامسون، «جیغ ۲» به تاریخچه دنباله‌های ضعیف سینما نیش می‌زند و در عین حال شانس خود را برای موفقیت امتحان می‌کند.

ویژگی متمایز «جیغ ۲» این است که توانست به عنوان اثری طنزآمیز عمل کند و در عین حال به نسخه اول وفادار بماند. بزرگ‌تر، خون‌آلودتر و حتی پیچیده‌تر است. «جیغ ۲» به تثبیت بازیگران اصلی کمک کرد، با بازگشت نوِ کمپبل، دیوید آرکت و کورنی کاکس، و همچنین معرفی مجموعه‌ای از بازیگران برجسته یا نوظهور شامل لیو اشبرن، لوری متکالف، سارا میشل گلر و تیموتی الیفانت. با پذیرش جایگاه خود به عنوان یک دنباله، جذابیتش حفظ می‌شود و آن را به سطح بعدی می‌برد.

۲. «ایکس» (۲۰۲۰)

ژانر ترسناک در این جهان زیبا زندگی می‌کند، جایی که می‌توانید یک فیلم ترسناک پرهزینه با تمام امکانات تماشا کنید یا یک فیلم B که جوهره آنچه بسیاری از طرفداران ژانر عاشق آن شده‌اند را ثبت کرده است. سپس A۲۴ وارد می‌شود و با «X» استادانه تی وست، این گروه میانی را از بین می‌برد. فیلم که شروع یک فرنچایز بود، داستان بازیگران و خدمه یک فیلم بزرگسال را دنبال می‌کند که توسط زوج قاتل در ملکی که اجاره کرده‌اند تهدید می‌شوند. یادآور ترسناک‌های کلاسیک و بازآفرینی ژانر اسلشر، «X» نگاهی تازه به ژانر ارائه داد.

به عنوان موفقیتی غیرمنتظره، فیلم میا گاث را وارد بحث «ملکه جیغ» کرد با نقش‌های دوگانهٔ «مکسین» و «پرل» — هر دوی این شخصیت‌ها دنباله‌ها و پیش‌درآمدهای خود را دریافت کردند. «X» همه چیزهایی که از یک اسلشر انتظار دارید ارائه می‌دهد و حتی فراتر می‌رود. کاملاً صریح و بی‌پروا است و به مکان‌هایی می‌رود که ممکن است یک تماشاگر معمولی را شوکه کند. هیچ مرگی وجود ندارد که برانگیزنده نباشد.

۱. «جیغ» (۱۹۹۶)

احیای ژانر اسلشر کاملاً مدیون «جیغ» وس کرِیون بود. گاهی اوقات کلمه «انقلابی» را بیش از حد به کار می‌بریم، اما دقیقاً همان کاری است که «جیغ» انجام داد. و این کار را از طریق برنامه بازاریابی استثنایی خود انجام داد. این که درو بریمور، ستارهٔ هالیوود، با نقش برجسته معرفی شود و بلافاصله در صحنه افتتاحیه کشته شود؟ کاملاً هوشمندانه بود. کشتن کیسی بکر و دوست بی‌دفاعش به این شکل دیدنی، لحن فیلم و کل فرنچایز را مشخص کرد. «جیغ» نوِ کمپبل را به عنوان ملکه جیغ معرفی کرد و طرفداران ترسناک را با داستان‌های تازه‌ای که بازسازی‌های ضعیف نداشتند، دوباره به سالن سینما آورد. میراث «جیغ» بی‌نظیر است.

فیلم ترسناک محبوب عمومی، یک اسلشر واقعی است. یک شرور جدید به نام «چهرهٔ ارواح» متولد می‌شود که سیدنی پرسکات و نوجوانان وستبورو را ترسانده و با پیچش جذابی قاتلان را به شخصیت اصلی مرتبط می‌کند. «جیغ» قواعد ژانر اسلشر را تثبیت کرد و نسل جدیدی از ستارگان را معرفی نمود. با ادای احترام به فیلم‌های ترسناکی که پیش از آن آمده بودند، «جیغ» پلی برای علاقه‌مندان قدیمی و جدید ترسناک شد. حالا وقتی کسی خط معروف فیلم «فیلم ترسناک مورد علاقه‌ات چیست؟» را می‌پرسد، بسیاری پاسخ خواهند داد: «جیغ».

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.