به گزارش خبرنگار مهر، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اتصال بنگاههای کوچک به بنگاههای بزرگ را یکی از اولویتهای کلان در حوزه اشتغال و توسعه کسبوکار عنوان کرد.
مالک حسینی در برنامه سکه صبح رادیو اقتصاد با اشاره به استفاده از تجارب دیگر کشورها در ضریبدهی به خط تولید بدون کارخانه و بدون ثبت برند گفت: این نگاه سالهاست که در دنیا جواب داده و ما نیز اتصال بنگاههای کوچک به صنایع بزرگ را آغاز کردهایم.
وی افزود: در حالی که تحولات اقتصادی سالهای اخیر چالشهای فراوانی را برای بازار کار ایران به همراه داشته، توجه به بنگاههای کوچک و متوسط بار دیگر در مرکز سیاستهای توسعهای کشور قرار گرفته است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار یادآور شد: این اتصال میتواند در حوزه تأمین مالی، آموزش و یا بازار فروش رخ دهد.
حسینی عنوان کرد: دولت نباید دخالتی در این موضوع داشتهباشد و باید در جای درست تسهیلگری قرار بگیرد.
وی با اشاره به آغاز این طرح از سال گذشته و تصویب آن در شورای عالی اشتغال، گفت: مهمترین مزیت اجرای طرح، کاهش هرزرفت منابع عمومی است که اگر برای توسعه کسبوکار و اشتغال تخصیص پیداکند به بالاترین بهرهوری میرسد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به صنعت پوشاک که به عنوان صنعت پیشران معرفی شده بیان کرد: در سه سال گذشته ۱۷۰ هزار فقره تسهیلات به بنگاههای خرد و کوچک و فعالان حوزه پوشاک تعلق گرفتهاست و در حوزه اشتغال با تأمین مالی بنگاههای خرد بیش از ۳۰۰ هزار نفر وارد این کسبوکار شدهاند.
حسینی اظهار کرد: این بنگاههای خرد، کوچک و متوسط پوشاک، با چالشهایی جدی نظیر اتصال به بازار، دسترسی به منابع مالی، آموزش و استانداردسازی روبهرو هستند.
وی با بیان اینکه همافزایی میان بنگاههای کوچک و بزرگ میتواند بهرهوری اقتصادی را افزایش داده و هزینههای تولید را کاهش دهد، تصریح کرد: بنگاههای کوچک در تولید توانمند هستند اما چون تأمین مالی در زمان مناسب ندارند و مواد اولیه را گران تهیه کردهاند، بخشی از سودشان را از دست میدهند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه وجود واسطهها مانع از رشد بنگاههای خرد میشود عنوان کرد: بنگاههای خرد و کوچک برای رسیدن به بازار باید واسطههایی را پشت سر بگذارند که در این صورت سود اندکی دارند و برخی مجبور به خروج از بازار میشوند.
حسینی یاداورشد: تأمین مالی، دسترسی به منابع، آموزش و برندینگ راهبردی مؤثر برای پایداری اشتغال است که ما برای اتصال این دو حلقه آن را پیگیری میکنیم.
وی با اشاره به آغاز مرحله اجرایی این طرح با صنعت پوشاک افزود: بنگاههای کوچک بیشتر با حضور زنان سرپرست خانوار و در مناطق کمبرخوردار شکل میگیرد و از سوی دیگر پوشاک موضوع تخصصی وزارت صمت است و ما با نگاه توسعهای به این بنگاهها با هدف افزایش درآمد این طرح را در مسیر اجرا قراردادهایم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به لزوم مداخله حداقلی دولت در این طرح گفت: وظیفه ما ایجاد فرصت دسترسی بنگاههای کوچک به بازارهای پایدار، فراهم شدن فناوری روز و سرمایه است.
حسینی با بیان مثالی از تولید انجیر سیاه در پل دختر افزود: ظرفیتهای بینظیر این شهرستان در تولید انجیر سیاه، مورد غفلت واقع شده و این محصول استراتژیک همچنان بهصورت خام و بدون فرآوری از استان خارج میشود، و کشاورزان چشمانتظار توسعه زیرساختهای صنایع تبدیلی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و سرمایهگذاری برای بنگاههای کوچک به صرفهتر از راهاندازی و احداث یک بنگاه از ابتداست. اما این طرح و اتصال زنجیرهای میتواند پیوند مناسبی میان این دو برقرار کرده بنگاههای بزرگ نیز میتوانند از انعطافپذیری، نوآوری و هزینههای پایینتر این واحدها بهرهمند شوند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در پایان خاطرنشان کرد: طرح جدید وزارت کار (طرح ملی طاها) با رویکرد برنامهمحوری و نظارت شورای عالی اشتغال، به دنبال پوشش این شکاف و همافزایی میان دو بخش است.
 
						
						










