«اشکان آرمندهی»، مدیرعامل دیوار، با انتقاد از رویه قضایی فعلی در برخورد با پلتفرمهای دیجیتال، اعلام کرد که بخش زیادی از زمان او بهجای توسعه محصول، صرف رفتوآمد به دادسراها برای پروندههایی میشود که کاربران در آن تخلف کردهاند. او این برخوردها را ناشی از عدم درک صحیح ماهیت پلتفرمها و نقش میزبان بودن آنها دانست.
به گزارش دیجیاتو، آرمندهی در پست لینکدین خود، توضیح داد که تقریباً هر ماه برای یک پرونده شکایت راهی شهری میشود و برای مثال، تنها در دو ماه گذشته، ۷ پرونده با اتهام «معاونت در کلاهبرداری از طریق دریافت بیعانه» در اهواز برای او تشکیل شده است.
مدیرعامل دیوار این سؤال را مطرح کرد:
«آیا نظام قضایی و انتظامی ما پلتفرمهای دیجیتال را بهدرستی میشناسد؟»
او تأکید کرد که دیوار یک پلتفرم میزبان انتشار محتوا است، مانند صاحب یک مجتمع تجاری که فضا را امن نگه میدارد. به گفته آرمندهی، طبق قوانین، مسئولیت محتوا با کاربر است، نه میزبان، اما در عمل، گاهی یک شعبه قضایی، مدیرعامل را بهعنوان «معاون در جرم» احضار میکند.
این در حالی است که به گفته او، پلتفرم دیوار ماهانه ۴۵ میلیون کاربر فعال دارد و این احضارها مانع تمرکز بر توسعه محصول میشود؛ آن هم برای پروندههایی که شاکی، شکایتی از خود دیوار ندارد.
مدیرعامل دیوار به اقدامات این پلتفرم برای مقابله با تخلفات اشاره کرد. او گفت تیمی با عنوان «سلامت پلتفرم و مقابله با کلاهبرداری» از سال ۱۳۹۷ در این شرکت فعال است و سرویس «پرداخت امن» نیز برای کاهش ریسک کلاهبرداری بیعانه راهاندازی شده است. همچنین هشدارهای متعدد در اپلیکیشن به کاربران درباره ریسک پرداخت بیعانه داده میشود.
ٰآرمندهی در نهایت سه پیشنهاد عملی برای بهبود این فرآیند ارائه داد. او بر لزوم پذیرش نمایندگان قانونی بهجای احضار مدیرعامل تأکید کرد. پیشنهاد دیگر او تجمیع پروندههای مشابه برای جلوگیری از صدور احضارهای متعدد برای یک موضوع واحد بود. در نهایت، آرمندهی خواستار همکاری دیجیتال از طریق رسیدگی به پروندهها بهصورت آنلاین یا در شعب تخصصی شد.
او هدف از این متن را دعوت به گفتوگویی سازنده عنوان کرد و نوشت که اقتصاد دیجیتال برای رشد، به نظام قضایی آیندهنگری نیاز دارد که با درک ماهیت پلتفرمها، به تسهیلگری و افزایش امنیت کمک کند.