به گزارش همشهریآنلاین، این هواپیما محصول همکاری ناسا و شرکت لاکهید مارتین در پروژه QueSST است و هدف اصلی آن شکستن دیوار صوتی بدون ایجاد غرش مهیب و آزاردهنده است. در نخستین پرواز، X-59 حدود یک ساعت در آسمان بر فراز پایگاه نیروی هوایی ادواردز پرواز کرد و سپس سالم به زمین بازگشت.
ویژگیهای اولین پرواز
پرواز نخست هنوز مافوقصوت نبود و هدف اصلی بررسی عملکرد سامانهها و ایمنی بود.
طراحی ویژه بدنه X-59 به گونهای است که امواج شوکی ناشی از شکستن دیوار صوتی را پراکنده میکند تا صدایی بسیار ملایمتر از هواپیماهای قبلی ایجاد نماید (در حد صدای بستن درب خودرو).
در مراحل بعدی آزمایشها قرار است X-59 به سرعت مافوقصوت دست یافته و بر فراز شبکهای از میکروفونها و مناطق مسکونی پرواز کند تا ناسا دادههای مربوط به میزان صدا را جمعآوری و تحلیل نماید.
اهمیت پرواز
این موفقیت میتواند راه را برای پروازهای مسافربری مافوقصوت بیصدا و رفع محدودیتهای قانونی پرواز مافوقصوت بر فراز مناطق مسکونی آمریکا هموار سازد.
اگر فناوری X-59 موفقیتآمیز باشد، سفرهای سریعتر، کاهش چشمگیر زمان سفرهای بینقارهای و کاربردهای حیاتی مانند امدادرسانی سریع در بحرانها را ممکن میکند.
این اولین گام رسمی پروژه X-59 برای آزمایش عملی فناوری “مافوقصوت بیصدا” بود و مرحله جدیدی را در صنعت هوانوردی رقم زد.















