عصر ایران- در حالی که مردم عادی کره شمالی با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم میکنند، طبقه نوکیسه این کشور با خرید کاپشنهای تقلبی برندهای خارجی به قیمتهای سرسامآور، ثروت خود را به رخ میکشند؛ کاپشنهایی که قاچاقچیان مورد تأیید دولت وارد میکنند.
به گزارش عصرایران به نقل از دیلی اِنکِی (Daily NK)، کاپشنهای پُفی از برندهای خارجی که قاچاقچیان مورد تأیید دولت وارد میکنند، در میان مشتریان ثروتمند کره شمالی در بازارچههای شهر هیسان، استان ریانگگانگ، محبوبیت فوقالعادهای پیدا کردهاند.
یک منبع در این استان اخیراً به دیلی انکی گفت با سردتر شدن هوا، انواع مختلفی از کاپشنهای زمستانی در بازارچهها به نمایش گذاشته شدهاند. محصولاتی از کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده که از طریق چین وارد میشوند، با قیمتهای سرسامآوری - بیش از ۳۰۰۰ یوان چین (حدود ۴۱۵ دلار) - به فروش میرسند.
به گفته این منبع، کاپشنهای پفی که ظاهراً از برندهای خارجی مانند فیلا (Fila)، دسنت (Descente) و پولو (Polo) هستند، در حال حاضر در بازارچههای هیسان فروخته میشوند. تمام این کاپشنها از طریق قاچاق سازمانیافته به دست خود دولت وارد کشور میشوند.
در اکثر موارد، این کاپشنها تقلبی (knock-off) بوده و دارای برچسبهای جعلی هستند. در چین، این محصولات معمولاً ارزانتر از نسخه اصلی فروخته میشوند. اما قاچاقچیان و عمدهفروشان آنها را به عنوان کالای اصل جا زده و با قیمتهای بالا به مشتریان خردهفروش میفروشند.
کاپشن نماد جایگاه اجتماعی ثروتمندان!
این کاپشنهای پفی خارجی تقلبی را مصرفکنندگان ثروتمند با قیمتهایی تا ۳۰۰۰ یوان در بازارچههای هیسان به سرعت می خرند. این مبلغ برای خرید ۷۵۰ کیلوگرم برنج در کره شمالی کافی است، قیمتی گزاف با توجه به سطح زندگی مردم عادی.
اما گفته میشود «دونجو» (donju) یا طبقه نوکیسه که در بالاترین رده طبقه مرفه کره شمالی قرار دارند، مستقیماً با تاجران در چین تماس گرفته و با پرداخت بیش از ۱۰,۰۰۰ یوان (حدود ۱۳۸۰ دلار)، کاپشنهای پفی خارجی اصل را سفارش میدهند.
به نظر میرسد ثروتمندترین افراد کره شمالی به دنبال برندهای خارجی معروف هستند تا جایگاه اقتصادی خود را به رخ بکشند.
این منبع افزود: در گذشته، مردم لباسها را به خاطر طراحی یا جنس پارچهشان میخریدند. اما طی چند سال اخیر، افراد متمول توجه بیشتری به برچسبها (لیبلها) نشان میدهند و تعداد بیشتری از مردم ترجیح میدهند کالاهای برند خریداری کنند. یکی از دلایل اصلی ترجیح لباسهای با برچسبهای معروف این است که ظاهراً این لباسها را افراد ثروتمند در کشورهای دیگر میپوشند.
این منبع اضافه کرد: دورانی که ثروتمندان برای جلب توجه نکردن مقامات، لباسهای ساده و فقیرانه میپوشیدند، دیگر به سر آمده است. امروزه، مردم سعی میکنند ثروت خود را از طریق لباسهایشان نشان دهند، بدون آنکه نگرانی زیادی بابت تحت نظر بودن داشته باشند.
ظهور تولیدکنندگان داخلی و کپیهای ارزانتر
با توجه به افزایش تدریجی تقاضا برای لباسهای برند خارجی، تولیدکنندگان پوشاک در کره شمالی نیز شروع به چسباندن برچسبهای خارجی بر روی محصولات تقلبی خود کردهاند.
به گفته این منبع، برچسبها و محصولات در نگاه اول شبیه به نسخه اصلی هستند. تشخیص آنها بدون دقت زیاد، دشوار است.
محصولات تقلبی تولید داخل با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ یوان (حدود ۲۸ تا ۶۹ دلار) فروخته میشوند که بسیار ارزانتر از محصولات تقلبی وارداتی است. این قیمت، آنها را در دسترس مشتریان عادی نیز قرار میدهد.
این منبع گزارش داد با توجه به ترجیح مشتریان برای کارایی، طراحان لباس کره شمالی ضمن تقلید از طراحی کلی برندهای خارجی، اطمینان حاصل میکنند کاپشنهای پفی تولیدی آنها کاربردهای متنوعی داشته باشند، از جمله داشتن آستر جداشونده.
این منبع در پایان گفت: دلیل اینکه مردم کاپشنهای زمستانی با آستر جداشونده را ترجیح میدهند این است که با یک خرید، صاحب یک کاپشن میشوند که بسته به دما، میتوان آن را به صورت ترکیبی یا جداگانه پوشید.