به گزارش خبرآنلاین، در حالی که تنها چند ماه از کاهش محدودیتهای چین بر واردات محصولات دریایی از ژاپن میگذرد، بار دیگر اختلافات دیپلماتیک، صادرات این محصولات را متوقف کرده است.به گزارش رویترز، برقراری دوبارهٔ این ممنوعیت، ضربهای شدید به شرکتهای ژاپنی وارد میکند. این شرکتها که مشتاق بازگشت به بازار گسترده چین بودند حالا بار دیگر با بنبست مواجه شدهاند.
بنا بر گزارش فارس، صادرات به چین پیشازاین، یکپنجم از کل صادرات دریایی ژاپن را تشکیل میداد. این ممنوعیت در حالی دوباره اعمال شده که حدود ۷۰۰ شرکت ژاپنی برای آغاز صادرات خود به چین درخواست داده بودند.
تنشها بین توکیو و پکن پس از آن بالا گرفت که نخستوزیر جدید ژاپن سانائه تاکایچی در اظهاراتی اعلام کرد که حملهٔ چین به تایوان که بقای ژاپن را تهدید کند، میتواند موجب واکنش نظامی ژاپن شود.این اظهارات با واکنش شدید پکن روبهرو شد. چین خواستار پسگرفتن این اظهارات شده و از شهروندانش خواسته است به ژاپن سفر نکنند؛ درخواستی که باعث لغو گستردهٔ سفرها شده و میتواند ضربهای قابلتوجه به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان وارد کند.
اختلافات بین تایوان و چین سابقهای دیرینه دارد. تایوان خود را کشوری مستقل میداند، اما چین معتقد است که این منطقه بخشی از خاک این کشور است و باید تحت قوانین چین اداره شود. ژاپن و آمریکا از جمله مهمترین حامیان تایوان به شمار میروند.
۱۴ میلیارد دلار خسارت در انتظار ژاپن
ژاپن علاوه بر از دست دادن بازار مهم چین برای صادرات محصولات دریایی خود، حالا با چالش مهمتری نیز روبهرو است. با افزایش اختلافات بین دو کشور، شمار زیادی از مردم چین، سفرهای خود به ژاپن را لغو کردند.برآوردها نشان میدهد که این اقدام میتواند بیش از ۱۴ میلیارد دلار بهصورت سالانه برای ژاپن خسارت به همراه داشته باشد.
در عرض چند روز پس از تحریم سفر به ژاپن از سوی چینیها، یکی از شرکتهای گردشگری ژاپنی با نام East Japan International Travel Service اعلام کرد که مجبور شده ۸۰٪ از رزروهای باقیماندهٔ امسال خود را لغو کند.این شرکت که در برگزاری تورهای گروهی برای مشتریان عمدتاً چینی تخصص دارد، از جمله شرکتهایی بوده که تنشهای دو کشور بهسرعت به اقتصاد آن ضربه زده است.
مسئولان ارشد این شرکت اعلام کردهاند: «این یک ضرر عظیم برای ماست.» از سوی دیگر، اظهارات نخستوزیر ژاپن برای صنعت هواپیمایی این کشور نیز گران تمام شد. این اظهارات موجی از لغو پروازها را به دنبال داشته و گردشگری در ژاپن را در شرایط دشواری قرار داده است.طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، گردشگری حدود ۷٪ از تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل میدهد و در سالهای اخیر محرک اصلی رشد بوده است. آمارهای رسمی نشان میدهد مسافران چین و هنگکنگ حدود یکپنجم کل گردشگران ژاپن را تشکیل میدهند.
برآورد مؤسسهٔ تحقیقاتی نومورا نشان میدهد که تحریم سفر به ژاپن از سوی چینیها، میتواند سالانه منجر به زیانی حدود ۲.۲ تریلیون یِن (۱۴.۲۳ میلیارد دلار) شود. سهام مرتبط با گردشگری در ژاپن از زمان اعلام این تحریم، بهشدت افت کرده است.بیش از ۱۰ شرکت هواپیمایی چینی برای پروازهای منتهی به ژاپن تا ۳۱ دسامبر امکان بازپرداخت بلیت ارائه دادهاند و یکی از تحلیلگران صنعت هواپیمایی تخمین میزند که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار بلیت لغو شده است.
لغو تبادلات دانشگاهی و فرهنگی
نشست سالانهٔ پژوهشگران دو کشور که قرار بود از شنبه در پکن آغاز شود، به تعویق افتاده است. همچنین رویدادی برای ترویج دوستی ژاپن–چین که برای ۲۱ نوامبر در شهر هیروشیما برنامهریزی شده بود، لغو شده است.چین نمایش فیلمهای جدید ژاپنی را به حالت تعلیق درآورده و چهرههای مشهور ژاپنی محبوب در چین تلاش کردهاند با انتشار پیامهایی در حمایت از چین، از واکنشهای احتمالی جلوگیری کنند.خوانندهٔ ژاپنی «MARiA» روز سهشنبه در صفحه خود در شبکههای اجتماعی نوشت: «چین برای من مانند دومین وطنم است و همهٔ دوستانم در چین همچون خانوادهٔ عزیزم هستند — من همیشه از سیاست چین واحد حمایت خواهم کرد.»
315












