به گزارش همشهری آنلاین ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در کنگره سراسری ۱۵۰۰ نفر از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاهها و دانشکدههای کشور با عنوان «پیشگامان رهایی» در هفته بسیج، با اشاره به قانون حجاب و عفاف گفت: قانون حجاب اسلامی تنها جنبه سلبی ندارد؛ بلکه ابعاد آموزشی، تربیتی و فرهنگی نیز در آن دیده شده است. البته بخشی از قانون نیز بازدارنده است. در این قانون، دستگاه قضا و نیروی انتظامی به انجام مأموریتهایی مکلف شدهاند.
از نظر من، این قانون، قانونی جامع و کامل است. وی افزود: در نظام اسلامی، ساختارهایی وجود دارد که با توجه به شرایط خاص کشور تصمیمگیری میکنند و تصمیمات آنها در حکم قانون و لازمالاجرا است؛ مانند شورای عالی امنیت ملی که باید موضوعات امنیتی کشور را مورد بررسی و اقدام قرار دهد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پس از شهادت شهید سید حسن نصرالله و همزمان با عملیات «وعده صادق ۲»، کشور در آستانه عملیات احتمالی رژیم صهیونیستی قرار داشت. در همان مقطع، بحث قانون حجاب در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد. با توجه به ملاحظاتی، مقرر گردید اجرای برخی تصمیمات، از جمله اجرای قانون حجاب، برای مدتی متوقف شود. ابتدا این توقف سهماهه بود و سپس سه ماه دیگر تمدید شد.
عزیزی در ادامه گفت: وظیفه مجلس در حوزه قانونگذاری انجام شده و قانون تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و از منظر قانونی مشکلی برای اجرا ندارد. اما رئیس شورای عالی امنیت ملی یعنی رئیسجمهور درخواست کرده بود که برای مدتی اجرای قانون متوقف شود.
وی تصریح کرد: ما نیز معتقدیم موضوع حجاب و عفاف باید در جامعه اسلامی مورد توجه و تأکید باشد؛ چرا که بیتوجهی به آن باعث رنجش خاطر مؤمنین شده است. با این حال، ملاحظات امنیتی نیز قابل چشمپوشی نیست. هنگامی که شورای عالی امنیت ملی با عنایت به افکار عمومی نظام تصمیمی میگیرد، لازم است همراهی صورت گیرد.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره اظهارنظر نمایندگان مجلس توضیح داد: نمایندگان حق اظهارنظر دارند؛ اما این اظهارنظر نباید موجب خدشه به ارکان نظام اسلامی یا تضعیف آن شود. ما معتقدیم باید با مسائل کشور با عقلانیت، هوشمندی و درایت برخورد کرد. در سالهای اخیر، موضوعات فراوانی در مجلس مطرح شده که از اقدامات هیجانی دور بوده است. باید از رفتارهای هیجانی و اقداماتی که ناشی از فضای رسانهای و دنبالکنندهپسند است پرهیز کرد.
عزیزی با بیان اینکه ما تلاش کردهایم همکاران را نسبت به پیامدهای برخی اظهارات آگاه کنیم، گفت: قانون به آنها اجازه اظهارنظر میدهد، اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز وظایف خود را انجام میدهد؛ از جمله دعوت، پرسش، رسیدگی به شکایات، تشکیل پرونده و بررسی اظهارات. موارد متعددی بوده که رفتار نمایندگان مورد سؤال و بازخواست قرار گرفته و حتی از آنان مدارک خواسته شده است.وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی میتواند در امور امنیتی تذکر و یادآوری داشته باشد، اما وظایف اصلی ما در حوزه قانونگذاری است. با این حال، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مسئولیت رسیدگی مستقیم به تخلفات یا اظهارات نمایندگان را بر عهده دارد و این وظیفه را انجام میدهد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سؤالی درباره شایعاتی که پیرامون نامه ارسالی رئیسجمهور به عربستان مطرح شد، اظهار کرد: در این رابطه بهتر است وزیر امورخارجه و دولت توضیحات لازم را ارائه کنند. اگر مذاکره با رعایت منافع ملی، اصول مورد اعتقاد جمهوری اسلامی و چارچوبهای منطقی و رسمی انجام شود، جمهوری اسلامی هیچ هراسی از مذاکره و گفتوگو ندارد، اما تا الان مذاکرهای نبوده است. ایران کشوری دارای منطق، گفتمان، ریشههای تاریخی و فرهنگی است و بارها اعلام کردهایم که اگر چارچوبها رعایت شود، مذاکره برای ما منع و مانعی ندارد.
عزیزی تأکید کرد: در موضوعات منطقهای و موشکی، هیچگاه مذاکره نداشتهایم و نخواهیم داشت؛ هرکس خلاف این را میگوید یا بیاطلاع است یا برای خوشایند مخاطب سخن میگوید. این دو حوزه اساساً خارج از دایره مذاکره است. اما در موضوع هستهای گفتهایم اگر طرف مقابل اصل صنعت هستهای و حق غنیسازی را بدون هیچ قید و شرطی بپذیرد، میتوان درباره میزان غنیسازی — چه ۳.۶۷، چه ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ درصد یا هر میزانی که نیاز کشور باشد — مذاکره کرد. البته مابهازای توافق نیز اهمیت دارد، اما طرف مقابل تاکنون به این چارچوب تن نداده است.
وی با اشاره به مذاکرات گذشته ادامه داد: در پنج دور مذاکرات قبلی نیز چنین مشکلی وجود داشت. زمانی که آمریکاییها نامهای تهدیدآمیز و با ادبیات نامناسب فرستادند، پاسخ لازم را دادیم و تأکید کردیم که اهل مذاکره هستیم؛ مذاکره بیقید و شرط، و فقط درباره موضوع هستهای. در همان نامه متذکر شدیم که حق تهدید ملت ایران را ندارند و باید در حد و اندازه خود صحبت کنند. آنها پیشنهاد مذاکره در امارات را دادند و خواستار مذاکره مستقیم شدند، اما ما نپذیرفتیم.
در نهایت، اراده جمهوری اسلامی بر آنان تحمیل شد و پای مذاکره غیرمستقیم در مسقط و سپس در رم آمدند.رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: در نشستهای اول و دوم، طرف آمریکایی پذیرفت که مذاکرات باید بر اساس رویکرد برد–برد باشد و اصل غنیسازی محل بحث نیست و فقط درباره میزان آن گفتوگو شود. اما پس از آن، افرادی مانند روبیو و جریانهای جنگطلب وابسته به دولتهای گذشته آمریکا فضاسازی سیاسی کردند.
روبیو ادبیات تندی به کار برد و سپس به رئیسجمهور آمریکا القا شد که مذاکرهکنندگانشان قادر به ادامه این مسیر نیستند. این شرایط داخلی در آمریکا باعث شد آنان نتوانند مسیر مذاکره را ادامه دهند. عزیزی با بیان اینکه خواست جمهوری اسلامی در مذاکرات کاملاً روشن، شفاف و عقلانی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی وقتی مذاکره میکند که مذاکره منطقی، چارچوبمند و مبتنی بر پذیرش اصول ایران باشد. اما اکنون که چنین نگاهی بر سیاست آمریکا حاکم نیست، ایران هرگز وارد مذاکرهای که به منافع ملی آسیب بزند نخواهد شد؛ مگر اینکه همان چارچوبها پذیرفته شود.
وی سپس به برداشتهای نادرست درباره اظهارات افراد مختلف اشاره کرد و گفت:بارها اعلام کردهایم که وزارت امور خارجه سخنگو دارد و مسائل دیپلماسی کشور باید از زبان سخنگوی وزارت خارجه یا وزیر امور خارجه بیان شود. به عنوان نخبگان بسیجی و دانشجویی، اگر فردی چه آقا و چه خانم بدون مسئولیت مرتبط درباره مذاکره و سیاست خارجی صحبت کرد، شما نباید سخنان او را به عنوان موضع رسمی تلقی کنید. این سخنان نه نشانه اطلاع است و نه مبنای تصمیمگیری.
رئیس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه مسئول اجرای سیاست خارجی است، نه تصمیمگیری برای آن. اگر روزی تصمیمی درباره مذاکره گرفته شود، این تصمیم در ارکان نظام اسلامی اتخاذ میشود و سپس به وزیر امور خارجه ابلاغ خواهد شد تا آن را اجرا کند. بنابراین سیاست خارجی و موضوع مذاکره از سوی نظام تعیین میشود، و وزارت امور خارجه مجری آن است. سخنگوی وزارت خارجه نیز فقط تبیینکننده اقداماتی است که در راستای آن سیاستها انجام شده است.
عزیزی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: شما که بصیرت، آگاهی و اشراف لازم را دارید، نباید به سخنان افرادی که مسئولیتی در سیاست خارجی ندارند استناد کنید.











