به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، دادگاهی در مادرید به این شرکت دستور داده ۴۷۹ میلیون یورو، معادل ۵۵۲ میلیون دلار خسارت به ۸۷ رسانه اسپانیایی پرداخت کند. این جریمه ناشی از آن است که شرکت پس از اجرایی شدن مقررات جدید، مبنای قانونی خود برای جمعآوری دادههای شخصی را تغییر داد.
دادگاه تشخیص داد روش های جمع آوری داده متا مقررات عمومی حفاظت از دادهٔ اتحادیهٔ اروپا (GDPR) و به تبع آن، قانون ضدانحصار اسپانیا را نقض می کند. پس از لازمالاجرا شدن GDPR در سال ۲۰۱۸، این شرکت مبنای قانونی خود را برای جمعآوری دادهها در فیسبوک و اینستاگرام از رضایت کاربر به «ضرورت برای اجرای قرارداد» تغییر داد.
نهادهای ناظر بعدا این توجیه را رد کردند و متا در سال ۲۰۲۳ دوباره رضایت کاربر را بهعنوان مبنای قانونی خود برگرداند. اما رسانههای دیجیتال اسپانیا برای دریافت خسارت شکایت کردند که منجر به جریمهٔ امروز شد. طبق رای دادگاه متا با پردازش دادههای کاربران به آن شیوه، مزیت رقابتی قابلتوجهی به دست آورده و میزان جریمه را بر اساس درصدی از درآمد تبلیغاتی شرکت طی پنج سالی که از آن مبنای غیرقانونی استفاده میکرد، محاسبه کرد.
دادگاه مادرید در بیانیهای اعلام کردد: پردازش غیرقانونی این حجم عظیم از دادههای شخصی باعث شد متا به مزیتی دست یابد که رسانههای آنلاین اسپانیا توان رقابت با آن را نداشتند. اقدامات متا به درآمدهای تبلیغات آنلاین رسانههای دیجیتال اسپانیا آسیب رسانده است.
متا به این جریمه اعتراض و اعلام کرد خواستار تجدید نظر آن خواهد شد. این شرکت در بیانیهای به خبرگزاری رویترز نوشت: «این ادعا بیاساس است. هیچ مدرکی دال بر آسیب ادعایی ارائه نشده و عمدا نحوهٔ عملکرد صنعت تبلیغات آنلاین را نادیده میگیرد.












