سال گذشته گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه یک نهاد دولتی اسرائیل برای تبلیغات هزینه کرده و از حسابهای کاربری دولتی در شبکههای اجتماعی برای تشویق مردم به رای دادن به نماینده خود استفاده کرده است.
عصر ایران - در پی گزارشهایی مبنی بر هزینههای دولت اسرائیل برای تبلیغ نماینده خود، قوانین یوروویژن سختگیرانه شد. از این پس، هرگونه مشارکت دولتها و نهادهای ثالث در کمپینهای تبلیغاتی هنرمندان ممنوع است.
به گزارش عصرایران به نقل از BBC، پس از اینکه اسرائیل در مسابقات ماه مه (اردیبهشت/خرداد) در صدر آرای مردمی قرار گرفت و بعد از احتساب آرای هیئت داوران در مجموع دوم شد، برخی کشورها نگرانیهایی را مطرح کردند.
بر اساس قوانین جدید، طرفداران به جای ۲۰ رای، تنها قادر به ثبت ۱۰ رای خواهند بود و هیئتهای داوری به مرحله نیمهنهایی بازخواهند گشت. همچنین سازماندهندگان، شرکتکنندگان و شبکههای پخشکننده را از مشارکت در کمپینهای تبلیغاتی که از سوی طرفهای ثالث (از جمله دولتها) انجام میشود، منع خواهند کرد.
سال گذشته گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه یک نهاد دولتی اسرائیل برای تبلیغات هزینه کرده و از حسابهای کاربری دولتی در شبکههای اجتماعی برای تشویق مردم به رای دادن به نماینده خود استفاده کرده است.
مارتین گرین، مدیر یوروویژن، اظهار داشت که پس از نمایش سال ۲۰۲۵ «بازخوردهای زیادی از سوی اعضا و طرفداران» دریافت کردهاند که خواهان «بازبینی دقیق قوانین» یوروویژن بودهاند.
او گفت: ترس اندکی وجود داشت که ما شاهد تبلیغات ناموجهی، بهویژه توسط طرفهای ثالث و شاید دولتها هستیم که با میزان تبلیغات طبیعی که باید در نمایش دیده شود، تناسبی ندارد.
گرین تاکید کرد که قصد ندارد انگشت اتهام را به سوی هیچ پخشکننده خاصی بگیرد، اما این تغییرات ناشی از تعدادی از کمپینهای تبلیغاتی در سالهای اخیر بهویژه توسط طرفهای ثالث بوده است که با روح این مسابقه سالانه «ناهماهنگ» بودند. حضور اسرائیل در یوروویژن به دلیل جنگ در غزه با مخالفت برخی از کشورهای شرکتکننده مواجه شده است.
کشورهای اسپانیا، ایرلند، اسلوونی، ایسلند و هلند همگی اعلام کردهاند که در صورت حضور اسرائیل، تحریم مسابقات سال آینده را بررسی خواهند کرد.
اگرچه گرین مستقیماً به مشارکت اسرائیل اشاره نکرد، اما ابراز امیدواری کرد این اقدامات «به مردم اطمینان دهد که این مسابقه فضایی بیطرف و خنثی باقی میماند.»
او در بیانیهای افزود: ما در حال برداشتن گامهای روشن و قاطعی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که مسابقه جشن موسیقی و اتحاد باقی میماند. این مسابقه باید فضایی بیطرف باشد و نباید مورد استفاده ابزاری قرار گیرد.
قوانین جدید یورویژن
محدودیت تبلیغات: این قوانین «کمپینهای تبلیغاتی نامتناسب… بهویژه زمانی که توسط طرفهای ثالث، از جمله دولتها یا نهادهای دولتی انجام یا حمایت میشوند» را تضعیف میکند. سازماندهندگان اعلام کردند که پخشکنندگان و هنرمندان اجازه نخواهند داشت «بهطور فعال در کمپینهای تبلیغاتی طرفهای ثالث که میتواند بر نتیجه رایگیری تأثیر بگذارد، مشارکت، تسهیل یا کمک کنند.»
کاهش تعداد آرا: تعداد آرایی که هر فرد میتواند بدهد از ۲۰ به ۱۰ کاهش مییابد. گرین گفت این کار به این معنی است که مردم همچنان میتوانند آرای خود را «بین اجراهای متعدد» تقسیم کنند. پس از مسابقه امسال، یک نماینده پارلمان فلاندر گفته بود که اجازه به افراد برای دادن ۲۰ رای «سیستمی است که دستکاری را تشویق میکند.»
بازگشت داوران به نیمهنهایی: هیئتهای داوری که در حال حاضر فقط برای فینال بزرگ استفاده میشوند، به مرحله نیمهنهایی بازگردانده میشوند تا به گفته گرین: «اطمینان حاصل شود که کیفیت و تنوع موسیقی تضمین میشود و در عین حال به آنچه مردم میخواهند احترام گذاشته شود.»
نظارت فنی: سازماندهندگان نظارت فنی را برای «شاسایی و جلوگیری از فعالیتهای رایدهی متقلبانه یا هماهنگشده» بهبود بخشیده و نظارت بر الگوهای مشکوک را تقویت خواهند کرد.
قرار بود رایگیری درباره حضور اسرائیل در ماه نوامبر انجام شود، اما اتحادیه پخش اروپا (EBU)، برگزارکننده این مسابقه سالانه، آن را به دلیل «تحولات اخیر در خاورمیانه» از جمله آتشبس در غزه لغو کرد.
این اتحادیه در آن زمان اعلام کرد که مشارکت اسرائیل به جای رایگیری، در یک جلسه حضوری در ماه دسامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما هنوز مشخص نیست که آیا رایگیری انجام خواهد شد یا خیر.
گرین گفت که پخشکنندگان و هنرمندان آنها در مسابقه شرکت میکنند، نه دولتها، و مهم است که «ژئوپلیتیک را از صحنه دور نگه داریم.»
پخشکننده ملی اتریش (ORF) که میزبان مسابقه در سال ۲۰۲۶ خواهد بود، پیشتر از کشورها خواسته بود که مسابقه سال آینده در وین را تحریم نکنند.
گرین در پاسخ به این سوال که آیا رایگیری همچنان انجام میشود، گفت: «ما بسیار امیدواریم که این بسته اقدامات به اعضای ما اطمینان لازم را بدهد تا تضمین شود یوروویژن فضایی خنثی و بیطرف باقی میماند.»
اسرائیل در آخرین مسابقه آواز یوروویژن در ماه مه دوم شد و خواننده آن، یووال رافائل (Yuval Raphael)، بیشترین مجموع آرای مردمی را دریافت کرد. با این حال، افزودن آرای هیئت داوران منجر به برنده شدن “جیجی” (JJ) از اتریش برای آهنگ “عشق هدر رفته” (Wasted Love) شد.
فینال هفتادمین دوره مسابقه آواز یوروویژن در تاریخ ۱۶ مه برگزار خواهد شد. نیمهنهاییها نیز اوایل همان هفته در همان مکان، یعنی سالن «وینر اشتاتهاله» (Wiener Stadthalle) برگزار میشوند.
این سومین باری خواهد بود که وین میزبان این نمایش سالانه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۵ این شهر میزبان بود.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.