معلمان؛ قربانیان خاموش‌ تورم

عصر ایران جمعه 07 آذر 1404 - 11:41
دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ادامه با نقل قولی از سید محمد خاتمی اظهار کرد: هدف انقلاب اسلامی باید استفاده از فرصت‌ها و امکانات کشور و مردم برای ساختن ایرانی «آزاد، آباد، مستقل، توسعه‌گرا و برخوردار از منزلت انسانی» باشد و اگر چنین نبوده، باید از همین حالا رویه‌ها و رویکردها را اصلاح و تغییر داد.

در نشست علمی–تخصصی چهارمین کنگره سراسری مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، دکتر فرج کمیجانی دبیرکل این مجمع با اشاره به وضعیت آموزش‌وپرورش کشور گفت: حضور فرهنگیان در این کنگره صرفاً آیینی تشریفاتی نیست، بلکه پیام روشن جامعه فرهنگیان به نظام حکمرانی برای نجات آموزش‌وپرورش از گرداب سیاست‌زدگی، بحران معیشت، بی‌ثباتی مدیریتی و فرسایش سرمایه اجتماعی است.

به گزارش عصر ایران، کمیجانی با بیان اینکه «فرهنگیان در نقطه داوری تاریخ ایستاده‌اند»، گفت نسل جدید پرسش‌های بنیادینی را پیش روی معلمان نهاده است؛ از جمله اینکه آیا آنچه در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر آموزش‌وپرورش ایران گذشته با آرمان‌های عدالت‌طلبانه، آزادی‌خواهانه و توسعه‌گرای ملت ایران در سال ۱۳۵۷ همخوان بوده است و نیز اینکه در جهانی آکنده از رقابت‌های خشن، تحریم‌های ظالمانه، بی‌ثباتی منطقه‌ای و فشار معیشتی، آیا نهادی به اندازه آموزش‌وپرورش از تصمیمات داخلی و خارجی آسیب دیده است.

وی با تأکید بر اینکه فشارهای نظم ناعادلانه جهانی انکارشدنی نیست، افزود سهم سیاست‌های «غیرعلمی، پرهزینه و غیرملی» در داخل کشور کمتر از فشارهای بیرونی نبوده و نیست.

هشدار کمیجانی درباره تورم؛ معلمان قربانیان خاموش‌اند

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ادامه با نقل قولی از سید محمد خاتمی اظهار کرد: هدف انقلاب اسلامی باید استفاده از فرصت‌ها و امکانات کشور و مردم برای ساختن ایرانی «آزاد، آباد، مستقل، توسعه‌گرا و برخوردار از منزلت انسانی» باشد و اگر چنین نبوده، باید از همین حالا رویه‌ها و رویکردها را اصلاح و تغییر داد.

کمیجانی تورم را فراتر از یک پدیده اقتصادی دانست و گفت: تورم امروز به تهدید امنیت ملی، سرمایه انسانی و «دشمن خاموش آینده ایران» تبدیل شده است و در تجربه زیسته مردم، به‌ویژه معلمان، ملموس است. او یادآور شد که مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در روزهای اخیر طی بیانیه مشترکی با سه تشکل فرهنگیان اعلام کرده است: «معلمان قربانیان خاموش تورم‌اند؛ و تورم تهدید بزرگ برای عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری است.»

وی با اشاره به گرفتار شدن نظام آموزشی در «چرخه‌ای معیوب»، سه بحران عظیم و به‌هم‌پیوسته را نتیجه این وضعیت دانست: بحران در مدرسه، بحران در خانواده و بحران در مراکز سیاست‌گذاری آموزش کشور.

کمیجانی درباره «بحران در مدرسه» گفت مدرسه به‌عنوان سنگ‌بنای عدالت اجتماعی به‌شدت از کارکردهای خود دور شده و دو رکن بنیادین آن یعنی «دانش‌آموز» و «معلم» در معرض فرسایش مزمن قرار گرفته‌اند؛ دانش‌آموزان با تبعیض آشکار در فرصت‌های آموزشی مواجه‌اند و معلمان نیز با فشارهای اقتصادی، فرهنگی، روانی و رسانه‌ای روبه‌رو هستند.

او «بحران در خانواده» را گسست میان خانه و مدرسه توصیف کرد و گفت انجمن‌های اولیا و مربیان غالباً به تشریفاتی کم‌اثر تقلیل یافته‌اند و والدین به دلیل فشار اقتصادی از مشارکت تربیتی کنار کشیده یا اعتمادشان را به نظام آموزشی از دست داده‌اند. به گفته وی، نسل امروز در چنین فضایی با گم‌گشتگی هویتی، فقدان جهت تربیتی، فشارهای روانی، نمره‌گرایی مفرط و کمبود یادگیری معنادار دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ حال آنکه مدرسه باید کانون اخلاق عمومی، خلاقیت، گفت‌وگو، کرامت انسانی، تربیت اجتماعی و فرصت‌های برابر باشد، نه میدان رقابت طبقاتی و منشأ اضطراب.

کمیجانی همچنین از «سیاست‌زدگی آشفته» در سطح کلان آموزش سخن گفت و تصریح کرد تصمیم‌هایی که بدون نظر کارشناسی و افق‌نگری و گاه با نگاه سیاسی‌کاری توسط نهادهای خارج از آموزش‌وپرورش اتخاذ می‌شود، مسیر آموزش کشور را ناپایدار کرده است. وی افزود در بسیاری از کشورها آموزش‌وپرورش خط قرمز حکمرانی و امنیت ملی است، اما در ایران این نهاد بارها قربانی تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی شده است.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تأکید کرد: هیچ اصلاحی در کشور ممکن نیست مگر آنکه آموزش‌وپرورش اصلاح شود و هیچ اصلاحی در آموزش‌وپرورش ممکن نیست مگر آنکه سیاسی‌کاری از مدرسه بیرون رود و شایستگی، پژوهش و دانش جایگزین آن شود.

او راه‌های اصلاح را «کاملاً روشن» دانست و شرط تحقق آن را وجود اراده برای اجرا عنوان کرد. کمیجانی در این زمینه پنج محور را برشمرد: نهادینه‌سازی مشارکت واقعی معلمان، والدین و متخصصان در تصمیم‌سازی؛ تأمین بودجه پایدار مطابق استانداردهای جهانی برای وزارت آموزش‌وپرورش؛ شفافیت کامل در انتصابات و فرآیندهای سیاست‌گذاری خرد و کلان؛ اجرای کامل قانون رتبه‌بندی و فوق‌العاده ویژه و خاص طبق قوانین مصوب؛ و تسریع در اعطای ارزش مالکانه املاک و اموال صندوق ذخیره فرهنگیان به مالکان واقعی آن.

کمیجانی با بیان اینکه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی صرفاً یک تشکل صنفی نیست، گفت این مجمع علاوه بر پیگیری مطالبات صنفی، نهاد میانجی و اصلاح‌گر و پل ارتباطی میان جامعه فرهنگیان و نظام حکمرانی است و به‌عنوان عضوی از جبهه اصلاحات ایران، بازوی اندیشه‌ورز این نهاد اجماع‌ساز در حوزه فرهنگ و آموزش به شمار می‌رود.

وی برنامه‌های دوره پیش‌رو را نیز «کاملاً روشن» خواند و از تأسیس کمیته ملی عدالت آموزشی با دعوت از متخصصان حزبی و غیرحزبی، راه‌اندازی پویش ملی «صدای معلم، صدای مردم»، ایجاد اتاق فکر اصلاح سیاست‌گذاری آموزشی در سطوح ملی و استانی و رونمایی از شبکه اجتماعی فرهنگیان به‌عنوان محورهای این برنامه‌ها یاد کرد.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در پایان با اشاره به رسالت معلمان گفت نسل فرهنگیان در سخت‌ترین سال‌های ایران نگذاشت چراغ مدرسه خاموش شود و امروز نیز در کنار نسل جوان و آگاه معلمان، مسئولیت بازگرداندن مدرسه به متن جامعه و تبدیل آن به کانون امید را برعهده دارد. او تأکید کرد: «اگر معلم ایرانی در تراز حقیقی خود دیده شود، ایران دیده خواهد شد. اگر مدرسه توانمند شود، آینده ایران توانمند خواهد شد. اگر آموزش به صدر سیاست و حکمرانی بازگردد، امید ملی احیا خواهد شد.»

کمیجانی با بیان اینکه «ایران خانه ماست، آموزش سقف این خانه و معلم ستون آن»، شعار چهارمین کنگره را «با فرهنگیان، برای ایران» عنوان کرد و آن را به معنای بازگرداندن معلم به کانون تصمیم‌سازی، آغاز اصلاح از پایین با مردم و برای مردم، بازسازی امید و آفرینش نسلی تازه از کنشگری حرفه‌ای دانست؛ نسلی که با دانش و اخلاق بایستد و بگوید آینده ایران باید از کلاس درس بگذرد.

هشدار دبیرکل مجمع فرهنگیان درباره تورم: معلمان قربانیان خاموش‌اند

در چهارمین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، علی زینی‌وند معاون سیاسی وزارت کشور با قدردانی از برگزارکنندگان کنگره و تشکل‌های فرهنگیان، بر ضرورت تقویت نقش‌آفرینی نهادهای مدنی معلمان و حمایت عادلانه وزارت آموزش‌وپرورش از همه تشکل‌ها تأکید کرد. وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد شهدای فرهنگی، سخنان خود را بیشتر بر مسائل آموزش‌وپرورش و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با فعالیت تشکیلاتی متمرکز ساخت.

زینی‌وند با اشاره به وضعیت عمومی کشور و فشارهای خارجی، گفت تحلیل شرایط روز برای نخبگان جامعه روشن است و بیش از هر چیز، کشور در این مقطع به انسجام و همگرایی نیاز دارد. او هشدار داد بازگشت به ریشه‌یابی اختلافات می‌تواند به تشدید دو‌قطبی‌ها بینجامد و به جای آن باید اختلافات را کنار گذاشت و بر عبور از تهدیدها تمرکز کرد. به اعتقاد وی، در فضای کنونی راهی جز تقویت وحدت و استحکام قدرت ملی وجود ندارد.

معاون سیاسی وزارت کشور سپس چند راهبرد اصلی این وزارتخانه را که به فعالیت احزاب و تشکل‌ها مرتبط است، تشریح کرد:

1. وزارت کشور، وزارت همه مردم ایران

او گفت یکی از خطاهای گذشته «خط‌کشی کردن مردم» بوده و وزارت کشور تلاش کرده خود را متعلق به همه ایرانیان بداند. زینی‌وند تأکید کرد در گفتار و رفتار و نیز در انتصابات، اصل یکپارچه دیدن ملت ایران یک راهبرد خدشه‌ناپذیر بوده است.

2. رفتار بی‌طرفانه و عادلانه با احزاب و تشکل‌ها

وی افزود وزارت کشور خود را موظف می‌داند با همه احزاب—اعم از حامی یا رقیب دولت—به‌صورت صادقانه و قانونی رفتار کند. 

زینی‌وند با اشاره به حضور وزارت کشور در کنگره‌های جریان‌های مختلف سیاسی، این رویکرد را نشانه پایبندی به بی‌طرفی دانست و گفت مسئولیت‌ها متعلق به همه مردم است.

3. رویکرد تحول‌گرایانه در قوانین سیاسی

زینی‌وند از ضرورت اصلاح چند قانون کلیدی سخن گفت: قانون تجمعات (اصل ۲۷ قانون اساسی): او توضیح داد که برای سامان‌دهی حق تجمعات، طرح قانون تجمعات در مجلس در دست بررسی است و دولت با همکاری خانه احزاب و تشکل‌ها در بهبود آن نقش داشته است. وی تصویب این طرح را گامی اولیه برای ایجاد چارچوب روشن قانونی دانست.

اصلاح قانون احزاب: او با انتقاد از وضعیت فعلی گفت نمی‌توان انتظار داشت احزاب تنها فصلی فعال باشند، هزینه عضویت بالا باشد و حمایت مالی و پیوند حقوقی با انتخابات وجود نداشته باشد. زینی‌وند «غیبت نسل جوان» در فعالیت‌های تشکیلاتی را زنگ خطر آینده کشور دانست و از برنامه دولت برای ایجاد پیوند عملی میان قانون احزاب و انتخابات خبر داد.

نظام انتخاباتی جدید و انتخابات الکترونیکی: وی اعلام کرد نخستین گام اصلاحات انتخاباتی، اجرای نظام انتخاباتی تناسبی در تهران و سپس حرکت به سوی انتخابات الکترونیکی است؛ اقداماتی که به گفته او سال‌ها از مطالبات احزاب و فرهنگیان بوده و با تعامل نزدیک دنبال می‌شود.

محورهای مربوط به آموزش‌وپرورش و مطالبات فرهنگیان

زینی‌وند در بخش دوم سخنانش، با تکیه بر سابقه معلمی خود، به آسیب‌شناسی آموزش‌وپرورش پرداخت. او گفت وضعیت موجود و آسیب‌ها روشن‌اند، اما نیاز امروز «متمرکز شدن بر چند مطالبه مشخص و عملیاتی» است.

وی با اشاره به نگاه رئیس‌جمهور به تحول بنیادین در نظام آموزشی، این باور را ظرفیتی مهم برای تبدیل شدن به مطالبه عمومی دانست. سپس، در مقام نمونه، روی یکی از اصلی‌ترین مسائل آموزش‌وپرورش دست گذاشت: نحوه جذب و تربیت معلم.

او با انتقاد از تعطیلی نظام کلاسیک تربیت‌معلم و وارد شدن نیروهای فاقد مسیر حرفه‌ای تربیتی به کلاس درس، هشدار داد که بدون بازسازی جدی ساختار تربیت معلم، نمی‌توان انتظار تحول داشت. زینی‌وند تأکید کرد معلمی نیازمند آموزش تخصصی، سنجش شخصیتی، انگیزشی و مهارتی است و نمی‌توان صرفاً با آزمون یا استخدام‌های مقطعی، کیفیت نظام آموزشی را ارتقا داد. به گفته او، فرهنگیان باید در این دولت چند هدف روشن مثل «احیای نظام تربیت معلم» را به‌صورت متحد و پیگیرانه دنبال کنند.

پیوند اصلاح آموزش‌وپرورش با اصلاحات سیاسی

زینی‌وند در ادامه، مسئله دخالت نمایندگان در انتصابات را ناشی از ضعف نظام انتخاباتی دانست. او توضیح داد که نمایندگان به دلیل ساختار مطالبات محلی و منطقه‌ای، تحت فشار قرار می‌گیرند و ناخواسته وارد حوزه اجرا می‌شوند. از نگاه او، راه‌حل این است که مطالبات محلی به شوراها منتقل و نظام انتخاباتی مجلس بازتعریف شود تا مجلس بر وظایف اصلی خود متمرکز بماند.

در پایان، معاون سیاسی وزارت کشور با قدردانی از کیفیت کنگره و نیروهای کیفی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، بر امیدواری و حرکت جمعی تأکید کرد.

 او خطاب به فرهنگیان گفت کشور متعلق به همه مردم است و با هم می‌توان مسیر رو به جلو را ساخت. زینی‌وند ابراز امیدواری کرد که ایران روزهای روشن‌تر و پرافتخار‌تری در پیش داشته باشد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.