به گزارش خبرآنلاین،مهدی پیرهادی با اشاره به قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ گفت: این قانون با بیش از ۳۰ ماده، چارچوب جامعی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه کرده است و چهار محور اصلی دارد که شامل کنترل منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاهها، نظارت بر منابع متحرک، ارتقای کیفیت سوخت و استاندارد خودروها و ایجاد نظام هماهنگ نظارتی میان دستگاهها است.
ایسنا در خبری نوشت:پیرهادی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه در این قانون مسئولیت دارند، افزود: ۱۴ دستگاه از جمله وزارتخانههای نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، اقتصاد، صمت، بهداشت، آموزش و پرورش، ارتباطات، شهرداریها، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، نیروی انتظامی و صدا و سیما وظایف مستقیم دارند، اما متأسفانه تعدادی از این دستگاهها به وظایف خود عمل نکردهاند.
ترکفعل گسترده دستگاهها و لزوم برخورد قضایی
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با استناد به گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور، گفت: ترکفعلهای گسترده در اجرای قانون هوای پاک محرز است و قوه قضائیه باید با متخلفان برخورد قاطع کند. مردم هنوز احساس نکردهاند که با مدیران ناکارآمد برخورد شده باشد.
وی با انتقاد از رویکرد تکراری برخی مدیران اظهار کرد: بسیاری از مدیران در کشور در زمان مناسب اقدام لازم را انجام ندادهاند و میگویند هوا آلوده شده است. قانون هوای پاک سال ۹۶ تصویب شد، اما پیش از آن نیز دستورالعملهای مرتبط وجود داشت. اگر قرار بود این قوانین نتیجه بدهد، امروز به این وضعیت نمیرسیدیم. تا زمانی که کانونهای اصلی آلودگی مانند خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند، تغییری اتفاق نخواهد افتاد.
پیرهادی در ادامه خطاب به دستگاه قضایی گفت: از رئیس قوه قضائیه درخواست میکنم با ترکفعلها برخورد کند. بارها این موضوع مطرح شده اما مشخص نیست چرا حتی به سخنان رئیس قوه قضاییه هم توجه نمیشود.
سهم منابع آلاینده و وضعیت اسقاط ناوگان
پیرهادی با اشاره به سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: بیش از ۶۱ درصد آلودگی تهران از منابع متحرک، ۱۲ درصد از نیروگاهها و ۱۸ درصد از صنایع ناشی میشود. با وجود این آمار، روند اسقاط ناوگان فرسوده بسیار کند است. در حوزه کامیونها و خودروهای فرسوده با کندی شدید مواجهیم و در بخش موتورسیکلتها عملاً اسقاطی انجام نمیشود.
او افزود: یکی از سیاستهای اصلی مدیریت شهری، نوسازی ناوگان فرسوده و برقیسازی اتوبوسرانی و تاکسیرانی است؛ اما این اقدامات باید با همراهی کامل دستگاههای ملی و تأمین بودجه کافی صورت گیرد که انتظار کمک بیشتری وجود دارد.
سیاهه جدید انتشار آلودگی هوا در راه است
پیرهادی با اعلام خبر تکمیل سیاهه انتشار جدید آلودگی هوای تهران گفت: سیاهه انتشار جدید که با همکاری دانشگاه علم و صنعت و تحت نظارت دانشگاه تهران در حال تهیه است، در ماههای آینده منتشر خواهد شد. این سند میتواند مبنای اصلی تصمیمگیری دستگاههای اجرایی در مدیریت آلودگی هوا باشد.
۲۳۳۲۱۷












