دشواری‌های آهنگسازی برای مرموزترین مترجم ایران/ کدام ساز می‌تواند ابهامات شخصیت این مرد را روایت کند؟

خبرآنلاین پنج شنبه 13 آذر 1404 - 11:01
شاهین اشرفیان، آهنگساز مستند «مشت‌زنی در رینگ ترجمه» با اشاره به چالش‌های ساخت موسیقی برای شخصیتی مانند ذبیح‌الله منصوری، گفت موسیقی در مستند باید تابع روایت باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاهین اشرفیان، آهنگساز مستند «مشت‌زنی در رینگ ترجمه» در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که تا چه اندازه در ساخت موسیقی فیلم از شخصیت ذبیح‌الله منصوری الهام گرفته است، گفت: «من تلاش کردم ویژگی‌های چندوجهی منصوری را در موسیقی بازتاب دهم. همان‌طور که در فیلم هم نشان داده شده است، او شخصیتی تا حدی گوشه‌گیر و منزوی بوده و در زندگی شخصی‌اش رفتاری آرام و بی‌حاشیه داشته است. در عین حال، در مسیر کاری و ترجمه‌هایش گاهی برخی اتفاقات را تغییر می‌داده یا حتی می‌توان گفت در مواردی تاریخ را نیز تحریف می‌کرده است. سعی کردم این دوگانگی، مرموز بودن و در عین حال شیطنت جدی، در تم اصلی موسیقی که برای شخصیت منصوری ساختم، حضور داشته باشد.» 

او با ذکر این که انتخاب ساز اصلی یکی از چالش‌های ساخت موسیقی برای این مستند بوده است، بیان کرد: «یکی از چالش‌هایی که در روند ساخت موسیقی این مستند داشتم، انتخاب ساز اصلی بود؛ در پی سازی بودم که بتواند به خوبی مرموزبودن و ابهامی را که در شخصیت ذبیح‌الله منصوری وجود دارد روایت کند که در نهایت به کلارینت رسیدم، و تشکر هم می‌کنم از مصطفی شعبانی، نوازنده کلارینت کار که با تکنیک و فهم بالایی که هم از موسیقی و هم فضای خود مستند داشت، یک شخصیت و کاراکتر منحصربه‌فرد به موسیقی منصوری داد و موسیقی را به شخصیت او نزدیک‌تر کرد.» 

دشواری‌های آهنگسازی برای مرموزترین مترجم ایران

اشرفیان درباره تفاوت آهنگسازی برای مستند و فیلم داستانی بیان کرد: «به‌طور قطع تفاوت میان آهنگسازی برای مستند و فیلم داستانی وجود دارد. معمولا مستندهایی که درباره یک شخصیت ساخته می‌شوند مملو از روایت‌های ضدونقیض‌اند؛ در حالی‌که فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های داستانی این‌طور نیستند. در فیلم داستانی موسیقی بیشتر احساس می‌سازد و آزادی عمل بیشتری دارد، ولی در مستند، موسیقی باید کاملا در خدمت فیلم باشد، فضا بسازد و به فهم عمیق‌تر مخاطب از موضوع کمک کند. درواقع تفاوت اصلی اینجاست که در مستند، موسیقی باید فروتن و تابع روایت باشد نه هدایت کننده احساسات.» 

این آهنگساز، موسیقی مناسب را عامل موثری در افزایش اثرگذاری فیلم مستند دانست و افزود: «به نظر من یکی از نقش‌های مهم موسیقی در مستند این است که می‌تواند اثر را برای مخاطب عام جذاب‌تر کند و احساسات موجود را کمی پررنگ‌تر نشان دهد. موسیقی در مستند فضا می‌سازد و روایت را منسجم‌تر می‌کند. آهنگسازی برای این مستند، با توجه به شخصیت ویژه سوژه، برای من یک چالش جذاب و ارزشمند بود.»

او در پایان از همکارانی که او را یاری کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: «از دوست و استادم آرش سعیدی که در میکس و مسترینگ کار بسیار به من کمک کرد و نقش پر رنگی داشتند. یک تشکر ویژه هم از کارگردان کار، آقای حنیف شهپرراد می‌کنم که بسیار خوب موسیقی فیلم را می‌شناسند و با کمک‌ها و راهنمایی‌هایشان، من را بیشتر به فضای فیلم نزدیک کردند.»

مستند «مشت زنی در رینگ ترجمه» ساخته حنیف شهپرراد در بخش مسابقه مستندهای بلند ملی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رقابت می‌کند.

۲۴۲۲۴۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.