این هفته مدارس کشور به دلیل شیوع آنفلوآنزا به صورت غیرحضوری فعالیت کردند. برخی معلمان معتقدند حضور چهرهبهچهره باعث رشد و شکوفایی دانشآموزان میشود، اما مشکلاتی جدی، از جمله فرسودگی مدارس، شلوغی کلاسها و کمبود معلم، اثر بخشی آموزش حضوری را محدود کرده است.
یکی از راهکارهای اساسی، همخوان کردن خروجیهای دانشگاه فرهنگیان با تعداد کمبود معلم استان است تا از نیاز به استفاده از معلمان بازنشسته جلوگیری شود. استفاده از معلمان جوان که با متدهای نوین آشنا هستند، امکان نوآوری و آموزش با شیوههای روز دنیا را فراهم میکند. همانطور که یکی از مسئولان میگوید: «من بیشترین توانایی برای نوآوری را در دو سال اول فعالیت خود دارم؛ حالا معلمی که ۳۰ سال در سیستم آموزشی است چگونه میتواند با متدهای روز جهانی تدریس کند؟»

در این شرایط، آموزش مجازی میتواند فرصتهای مهمی ایجاد کند:
استفاده از معلمان جوان و تازهنفس
پخش عادلانه منابع آموزشی برای همه دانشآموزان
دسترسی به متدهای آموزشی مدرن و استانداردهای جهانی
تجربه کشورهای خارجی نشان میدهد که دانشگاهها و مدارس، با آموزش ترکیبی و آنلاین، توانستهاند کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی را افزایش دهند:
ایالات متحده و کانادا: آموزش ترکیبی و آنلاین گسترده، کلاسهای تعاملی و منابع دیجیتال پیشرفته
انگلستان و آلمان: دورههای بینالمللی مجازی و تعامل با دانشجویان سراسر جهان
استرالیا و نیوزیلند: پلتفرمهای آنلاین انعطافپذیر همراه با آموزش حضوری استاندارد
ترکیب آموزش حضوری و مجازی، راهکار ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی
تحصیل حضوری تنها زمانی میتواند به رشد و شکوفایی واقعی دانشآموزان منجر شود که تعداد دانشآموزان استاندارد باشد و سیستم آموزشی با متدهای روز دنیا مجهز شود. در غیر این صورت، ترکیب آموزش حضوری استاندارد با آموزش مجازی و بهرهگیری از نیروهای جوان بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و شکوفایی دانشآموزان است.
48











