وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش صددرصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی طی چهار سال گذشته گفت: این در حالی است که تعداد اساتید دانشگاهها ۹ درصد و خوابگاهها ۲۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست بزرگداشت روز دانشجو که امروز با حضور جمعی از مسئولان و دانشجویان در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با مرور تاریخ روز دانشجو، آن را ادامهدهنده حرکت دانشجویان در حوادث بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ توصیف کرد و گفت: داستان روز دانشجو یک ستاره دنبالهدار است؛ داستانی که از سال ۱۳۳۲ تا به امروز ادامه دارد و همچنان زنده است.
وی در ادامه تأکید کرد: حضور دانشجو در مباحث کلان مملکتی ایدهآل است، زیرا نشاندهنده دغدغهمندی فعال جوانان است.
ظفرقندی با اشاره به اهمیت وجود نشریات، کانونهای فرهنگی و فعالیتهای جهادی در بروز این دغدغهها، افزود: اینکه چنین جلساتی تشکیل میشود، با اینکه اختلافنظرها طرح شود و گفتمان برقرار است، مفید است. محیط ایدهآل دانشجویی تراز کشور ایران و جمهوری اسلامی همین است که گفتگوها بیشتر شود و اشکالات مطرح گردد.
وزیر بهداشت در ادامه به دستاوردهای پس از انقلاب، از جمله آغاز اردوهای جهادی توسط دانشآموزان در سال ۵۸ در قروه کردستان اشاره کرد و گفت: آنچه باقی میماند خدمت است و چیزی که به ما یاد داده شد، حرکت در راستایی است که به نفع مردم باشد.
وی همچنین با اشاره به جنگ ۱۲ روزه خاطرنشان کرد: این رویداد ماهیت آمریکا و همچنین ماهیت اسرائیل را برای برخی مرددین روشن ساخت و در آن ۲۰ استاد و ۸۸ دانشجو شهید تقدیم شد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه افزایش ظرفیت به چند عامل بستگی دارد، اظهار کرد: اول، نیاز کشور است؛ هرچه بیشتر تربیت شود اگر زیرساخت نباشد، ضرر دارد و باعث بیکاری و هدر رفت سرمایه میشود.
وی به مصوبه چهار سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: مقرر شده بود افزایش ظرفیت سالانه ۲۰ درصد باشد، اما این مصوبه به شرط تأمین نیاز و زیرساخت نظیر خوابگاه و بیمارستانتصویب شد.
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش صددرصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی طی چهار سال گذشته گفت: این در حالی است که تعداد اساتید دانشگاه ها ۹ درصد و خوابگاه ها ۲۰ درصد افزایش یافته است.
دکتر ظفرقندی با اشاره بر ضرورت تامین بودجه زیرساخت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود: همان جایی که این تصمیم افزایش ظرفیت گرفته شده است، باید پیگیر تامین بودجه زیرساخت های دانشگاه های نیز باشد.
این مقام مسئول در تشریح وضعیت موجود از نظر میزان پزشک مورد نیاز کشور اعلام کرد: بر اساس مقایسههای صورت گرفته، کشور ما از نظر نیاز به پزشک از قانون برنامه نیز جلوتر است، اما در حوزه زیرساختها و تعداد استاد، چالشهایی وجود دارد که باید این چالشها برطرف شود. بنابراین ما در دانشگاه های علوم پزشکی با عدم تناسب با بودجه و زیر ساخت مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: تصمیمگیری بدون توجه به مبانی تعیین شده در وزارت بهداشت نادرست است؛ ضمن اینکه افزایش ظرفیت مساوی با رفع نیاز مناطق محروم نیست؛ شما برای مناطق محروم باید تمهیداتی بکنید که پزشک به آنجا برود.
ظفرقندی با اشاره به تعداد پزشکان گفت: امروز حدود ۱۷۲ هزار پزشک و ۷۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل داریم. تعداد دانشجویان در این چهار سال ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده ولی تعداد استاد ۹ درصد افزایش پیدا کرد و خوابگاهها نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وزیر بهداشت اظهار کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی دی ماه سال گذشته مسائل و مشکلات را مطرح کردیم و قرار شد امسال سال پایانی اجرای این قانون باشد و اگر در گذشته دانشجویی بیشتر از مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش شده از آمار پذیرش امسال کم شود.
ظفرقندی با بیان اینکه هیچ رستم یک نفرهای نمیتواند همه مشکلات را حل کند، گفت: سیاست ما حمایت از همه فعالیتهای فرهنگی است وقتی دانشگاه با نشاط است که ظرفیتهای دانشجویان محدود نشود ولی لازمه آن این است که تشکلها نقش خود را ایفا کنند. حل مشکلات از عهده تنها یک وزارتخانه بر نمیآید و باید همه در کل این مشکلات کمک کنند.
وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معادل رفع نیاز به پزشک مناطق محروم نیست و نیاز به تمهیدات دیگری دارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه معیار درستی یا غلطی یک موضوع میزان دست زدن برای سخنرانیها نیست، گفت: معیار باید رأیگیری و نظرات موافق و مخالف باشد.
ظفرقندی ادامه داد: نمیتوان از یک طرف گفت افزایش ظرفیت انجام شود ولی فردی که در کنکور پزشکی قبول نشده و خانواده ثروتمند داشته و برای تحصیل به خارج از کشور رفته، با گذراندن ۷۲ واحد درسی به بهانههایی نظیر افزایش قیمت ارز به کشور برگردد و در رشته پزشکی درس بخواند. اگر این عدالت است، من این عدالت را بلد نیستم. چه کسی حاضر است سلامت خانوادهاش را برعهده فردی بگذارد که صلاحیتهای علمی را ندارد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیتهای فرهنگی گفت: دانشجو علاوه بر تحصیل باید فعالیت فرهنگی، ورزشی و... داشته باشد.
ظفرقندی تاکید کرد: لازمه اتحاد ملی، پذیرش سلیقههای مختلف است. این اتفاق با چنین جلساتی محقق میشود.
وزیر بهداشت با اشاره به مسئله کاهش جمعیت گفت: موضوع جمعیت یک بحث ملی و بینالمللی است. بسیاری از کشورهای دنیا امروز مشکل جمعیت دارند. حتی کشورهای کره جنوبی و ژاپن این مسئله پررنگتر است. این مسئله یک معضل چند بعدی است که عوامل مختلفی در آن دخیل است که یک فرد نمیتواند با دستورالعمل و بخشنامه این مسئله را حل کند.