شکست عملیات سری، بستر آتش‌بس

مشرق نیوز دوشنبه 24 فروردین 1405 - 16:10

به گزارش مشرق، نصرت محمودزاده فعال رسانه در تلگرام نوشت:

دنبال دلایل پیشنهاد آتش‌بس توسط ترامپ بودم. اسناد نشان می‌دهد تمام ماجرا پس از شکست عملیات ربودن اورانیم ایران استارت خورد. کنجکاویم از ماجرای اطراف اصفهان بیشتر شد و پس از کندوکاو، به یکی از بزرگترین عملیات‌های اطلاعاتی، امنیتی و تهاجمی شکست خوردۀ آمریکا رسیدم.

ساعت صفر این عملیات زیر نظر سازمان سیا در جلسه‌ای محرمانه به ریاست ترامپ تصویب شد.

در سحرگاه روز پنجم آوریل ۲۰۲۶ (۱۶فروردین ۱۴٠۵) چهار فروند هواپیمای C۱۳۰ آمریکا به منظور پشتیبانی هوایی از ۱۶۰ نیروی ویژه کماندو، راهی فرودگاهی در دشت مهیار، واقع در ۲٠ کیلومتری شمال شهرضا شدند که مشرف به چند پایگاه موشکی مهم ایران است.

یک اسکادران هوایی شامل شش هوایپمای جنگنده، با ترکیب دو F۳۵، دو F۱۶، دو F۱۵ و شش پهپاد رزمی برای این مأموریت انتخاب شدند. این چهار هوایپمای هرکولس، ۸ بالگرد با خود حمل می‌کردند که یکی از آنها مجهز به سیستم ناوبری دیجیتال، دید در شب پیشرفته و سوخت‌رسانی هوایی بود.

در این سو، وقتی سیستم امنیتی ایران متوجه این عملیات شد، با تمرکز روی جریان دستگیری خلبان F۳۵ آمریکایی، سوار بر جنگ رسانه شده و آمریکایی‌ها با خیال راحت وارد عمل شدند. در حالی که ایران می‌دانست هدف از این عملیات، حمله به تأسیسات هسته‌ای بود.

کماندوهای ایران با استقرار در لایۀ اول حفاظت این منطقه، ابتدا در برابر فرود هواپیمای اول واکنش جدی نشان نداده و اجازه دادند به زمین بنشیند.

دقایقی بعد، هواپیمای دوم که حامل خودروهای ویژه، چند بالگرد و سایر تجهیزات بود، قبل از فرود مورد هجوم ایرانی‌ها قرار گرفت و به صورت اضطراری فرود آمد.

هنوز اولین بالگرد دشمن آماده پرواز نشده بود که رگبار کماندوهای ایران صحنۀ عملیات را عوض کرد.

هم‌زمان، با آتش پدافند هوایی ارتش، جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی مجبور به عقب‌نشینی شدند. دو هواپیمای هرکولس، اما در محاصرۀ ایرانی‌ها قرار گرفتند.

از آنجا که ترامپ خود، عملیات را رهبری می‌کرد، در دقایق اولیه یقین پیدا کرد که ایرانی‌ها با آمادگی کامل منتظر ورود آنان بودند.

هنوز عملیات وارد ساعت صفر خود نشده بود که آمریکایی‌ها شکست را پذیرفته و همگی سوار بر دو هرکولس باقیمانده منطقه را ترک کردند. دقایقی بعد، آمریکایی‌ها ابتدا نیروهای خود را با استفاده از بالگردها نجات دادند و سپس تجهیزات خود را منهدم کردند.

ایران مدارکی از آمریکایی‌ها در محل نبرد پیدا کردند که قابل انکار نیست، از جمله مدرک یک مهندس کارشناس هسته‌ای.

به این ترتیب، عملیات سری و اصلی آمریکایی‌ها که قرار بود با انجام آن، پیروزی آمریکا را اعلام و جنگ را به پایان ببرند، بدتر از فاجعه طبس در نطفه خفه شد.

از آن پس بود که زمزمۀ آتش‌بس تیتر اول رسانه‌های جهان شد.

اکنون، ماییم و نتایج نامعلوم مذاکره.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.