تحریریه پارسینه| در میان بازارهای چندگانه سرمایه گذاری در ایران، فعالان بازار خودرو احتمالاً بدشانسترین فعالان بوده اند. بازیگران بازارهایی همچون
بازار مسکن، چندان نگران افت سرمایه خود نیستند و حتی در رکودیترین شرایط در ۱۳ سال اخیر، همچنان حاضر به فروش دارایی خود به قیمتهای پایین نیستند. بازار طلا هم تقریباً همین شرایط را دارد و فعالان بازار سرمایه هم با وجود افت بازدهی، میدانند که میتوانند نسبت به آینده بازار در میان مدت امیدوار باشند.
در این میان، اما خودرو به دلیل ماهیت مصرفی خود، نمیتواند به مدتی طولانی انبار شود و کسانی که برای سفته بازی و دلالی خودرو خریداری کرده باشند، میدانند که باید دیر یا زود، حتی با ضررهای جزئی، خودرو خریداری شده را به فروش برسانند.
این در حالی است که آمارها نشان میدهند در فاصله زمانی آغاز سال ۱۳۹۷ تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت خودروهای پرمصرف در حالی حدود ۳۷۰ درصد رشد کرده که طی همین مدت، بدهی خودروسازان هم حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و به سطوحی بی سابقهای رسیده است. به عبارت دیگر، ظاهراً برنده افزایش قیمت خودرو طی این مدت، نه خریداران و نه خودروسازان، بلکه صرفاً دلالانی بوده اند که در نقاط اوج قیمتی بازار در سال ۱۳۹۹، به خرید و فروش پرداخته اند.
این موضوع، اما به قدری نگران کننده شده که یکی از کارشناسان مشهور
بازار خودرو در هفتههای اخیر، نسبت به بروز وضعیتی مشابه وضعیت کارخانههای «ارج» و «هپکو» برای دو خودروسازی بزرگ کشور هشدار داد، وضعیتی که معادل ورشکستگی کامل و تعطیلی است.
افزایش قیمت خودرو، باز هم به شکل دستوری
در این میان، اما در حالی که تقریباً تمامی ناظران بازار خودرو معتقدند بروز چنین وضعیتی در این بازار، ناشی از سرکوب قیمتی و قیمت گذاری دستوری خودرو در کشور بوده است، به نظر میرسد در همچنان قرار است بر همین پاشنه بچرخد.
بر این اساس، مطابق اعلام
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، این شورا منتظر اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی است تا بر اساس آن، قیمت جدید خودروها را تعیین کند. این، اما در حالی است که به این ترتیب، از آخرین به روزرسانی (یا افزایش دستوری) قیمت خودرو در کشور، اکنون حدود ۴ ماه میگذرد، حال آنکه شورای رقابت، سال گذشته دوباره به عنوان نهاد مسئول در قیمت گذاری خودرو شناخته شد و بازه زمانی تغییر قیمت خودرو هم از سالی یک بار، به سه ماه یک بار تغییر پیدا کرد.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۲۰ فروردین مشاهده میکنید:
قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به 20 فروردین 1400
|
مدل خودرو
|
قیمت بازار آزاد (تومان)
|
پژو 405 بنزینی GLX (مدل 99)
|
187.000.000
|
پژو پارس اتوماتیک
|
308.000.000
|
پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400)
|
206.000.000
|
پژو 206 تیپ 5 (مدل 99)
|
250.000.000
|
کوییک دنده ای (مدل 99)
|
137.000.000
|
پراید 151 پلاس (مدل 99)
|
120.000.000
|
پراید 111 SE (مدل 99)
|
129.000.000
|
لیفان X60 اتوماتیک (مدل 97)
|
355.000.000
|
اپتیما هیبرید/ 2018
|
1.850.000.000
|
فولکس پاسات/ 2018
|
2.150.000.000
|
منبع خبر "
پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.