به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: از آغاز سال 1405 تا 29 اردیبهشتماه، مجموعاً 419 مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده است.
براساس این گزارش، تمرکز اصلی این بیماری با 415 مورد در حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی چابهار بوده که شامل 404 ابتلای بومی و 11 مورد وارده از کشور پاکستان است. همچنین، 3 مورد دیگر نیز در ایرانشهر به ثبت رسیده که منشأ آلودگی یک بیمار از کشور پاکستان و دو بیمار شهرستان چابهار گزارش شده است و همچنین یک مورد ابتلای بومی در بندرعباس گزارش شده است.
در سال 1404 بالغ بر 1227 مورد تب دنگی در کشور تشخیص داده شده که تعداد 1124 مورد آن در داخل کشور رخ داده است و انتقال محلی محسوب میشود و مابقی بیماران در خارج از کشور به بیماری دچار شدهاند.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در تمامی مبادی مرزی زمینی، ریلی، دریایی و هوایی بین المللی و مناطق پرخطر داخل کشورمراقبت حشره شناسی انجام میشود. اولین گزارش صید پشه آئدس اجیپتی در اسفند سال 1398 در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان بوده است. در حال حاضر پشه آئدس اجیپتی در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان (در شهرستانهای چابهار و کنارک)، بوشهر(در شهرستان های عسلویه، کنگان، جم، دیر و برازجان)، فارس(شهرستان مهر و شهر کازرون)،کرمان(جیرفت) و آئدس آلبوپیکتوس در تمامی نقاط استان گیلان، استان مازندران در تمامی شهرستانهای استان (به جز شهرستانهای نکا، بهشهر، جویبار، سیمرغ و گلوگاه)، استان اردبیل (در شهرستانهای بیله سوار و اصلاندوز)، استان آذربایجان شرقی (در شهرستانهای خدافرین، هوراند و کلیبر)، استان قزوین (رازمیان) و استان زنجان( شهرستان طارم) و در توابع شهرستان بابل در یک یا چند نوبت گزارش شده است.
تب دنگی، نوعی بیماری ویروسی است که در مناطق گرمسیری و نیمهگرمسیری جهان به یک نگرانی عمده بهداشتی تبدیل شده است، این بیماری توسط ویروسی منتقل میشود که از طریق گزش پشههای خاصی تحت عنوان پشه آئدس به انسان سرایت میکند.
به گزارش تسنیم، آمار ابتلا به تب دنگی اوایل اردیبهشت ماه در سال جدید 45 نفر بوده است که با توجه به آمار 419 نفر تا اول خرداد ماه حدود 10 برابر افزایش یافته است.
تب دنگی چیست و چگونه منتشر میشود؟
تب دنگی یک بیماری ویروسی حاد است که توسط ویروس دنگی ایجاد میشود. راه اصلی انتقال آن، گزش انسان توسط پشه آئدس آلوده به ویروس است. دو گونه اصلی ناقل این بیماری در ایران شناسایی شدهاند که شامل آئدس اجیپتی (ناقل اصلی در مناطق گرمسیری و کلیدیترین ناقل جهان) و آئدس آلبوپیکتوس (پشه ببری آسیایی با قدرت سازگاری بالاتر با آبوهوای معتدل) هستند.
علائم تب دنگی چیست؟
بیماری پس از یک دوره نهفتگی 4 تا 7 روزه به طور ناگهانی با تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد مفاصل و عضلات، تهوع و بثورات پوستی شبیه به سرخک بروز میکند. در موارد شدید که به «تب دنگی شدید» یا سندرم شوک دنگی تبدیل میشود، میتواند به شوک، خونریزی و مرگ منجر شود. واکسن عمومی و داروی ضدویروسی اختصاصی برای آن در دسترس عموم نیست و درمان عمدتاً بر پایه کنترل علائم بیماری است.
چند استان درگیر پشههای آئدس آلودهاند؟
بر اساس گزارش نظام مراقبت حشرهشناسی، پشههای آئدس اکنون در 9 استان کشور استقرار یافتهاند:
1. استانهای با استقرار آئدس اجیپتی شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (عسلویه، کنگان، جم، دیر و برازجان)، فارس (مهر و کازرون) و کرمان (جیرفت).
2. استانهای با استقرار آئدس آلبوپیکتوس شامل گیلان و مازندران (اکثر شهرستانها)، اردبیل (بیلهسوار و اصلاندوز)، آذربایجان شرقی (خدافرین، هوراند و کلیبر)، قزوین (رازمیان) و زنجان (طارم) است.
این پراکندگی نشان میدهد که اگرچه در حال حاضر چرخه انتقال بیماری بیشتر در جنوب شرق فعال است، اما بخشهای وسیعی از کشور، بهویژه نوار شمالی، میزبان پشه ناقل بوده و با ورود یک بیمار آلوده، پتانسیل ایجاد طغیانهای جدید را دارند.
پشههایی در کمین؛ از لاستیک تا گلدان
پشه آئدس برخلاف پشههای معمولی، یک شکارچی بسیار مهاجم و عمدتاً شهری است. این پشه برای تخمگذاری به آبهای راکد و کوچک نیاز دارد، مانند آب جمعشده در زیر گلدانها، ظروف آب حیوانات، لاستیکهای مستعمل رها شده در طبیعت و حتی درب بطریها. این ویژگی، مبارزه با آن را به یک مشارکت همگانی گره میزند.
وزارت بهداشت اعلام کرده است که مراقبتهای حشرهشناسی و تلهگذاری در تمامی مبادی مرزی زمینی، ریلی، دریایی و هوایی ادامه دارد و پزشکان به مردم توصیه میکنند که اگر اخیراً به مناطقی که پشههای آئدس شناسایی شدهاند (به ویژه چابهار)، سفر کردهاند، مراقب علائم بیماریهای منتقله توسط پشه باشند و در صورت بروز علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام/