هادی عزیزی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال کشاورزان خراسان شمالی بین ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت پنبه اختصاص دادهاند، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود ۹ هزار هکتار بوده است.
وی افزود: با توجه به کاهش منابع آبی و اولویت تامین آب شرب، آب سدها برای کشتهای بهاره از جمله پنبه اختصاص نیافته و همین موضوع کاهش سطح زیر کشت این محصول را در پی داشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: پنبه از محصولات پرمصرف آبی است و ضروری است کشاورزان به سمت استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و کشت محصولات کمآببر حرکت کنند.
تولید ۲۰ هزار تن وش پنبه در سال گذشته
عزیزی گفت: سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن وش پنبه از سطح نزدیک به ۹ هزار هکتار از اراضی استان برداشت شد و خراسان شمالی در رتبه پنجم کشور از نظر سطح زیر کشت و تولید پنبه قرار دارد.
وی شهرستانهای مانه، سملقان، اسفراین و جاجرم را از قطبهای اصلی تولید پنبه استان عنوان کرد و افزود: شهرستانهای مانه و سملقان به تنهایی بیش از ۷۵ درصد تولید پنبه خراسان شمالی را به خود اختصاص دادهاند.
ظرفیت فرآوری کامل پنبه در استان
معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پنبه تولیدی استان به طور کامل در هفت کارخانه پنبهپاککنی فعال فرآوری میشود که مجموع ظرفیت آنها ۹۶ هزار تن وش است.
وی افزود: پنبه خراسان شمالی از کیفیت مطلوبی از نظر طول الیاف، رنگ و استقامت برخوردار است و عمده ارقام کشتشده در استان شامل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای، گلستان و ورامین است.
عزیزی متوسط عملکرد تولید پنبه در استان را حدود سه تن در هر هکتار اعلام کرد و گفت: کشاورزان باتجربه عملکردی بالاتر از میانگین نیز دارند.
وی در پایان تاکید کرد: کاهش منابع آبی در سال جاری سبب محدود شدن کشت بهاره در استان شده و این موضوع بر سطح زیر کشت محصولات راهبردی از جمله پنبه تاثیر مستقیم گذاشته است.












