ذخایر سدهای کرج و طالقان بهبود یافت؛ صرفه‌جویی همچنان ضروری است

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 17:26
کرج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: با افزایش بارش‌ها، ورودی و ذخایر سدهای کرج و طالقان بهبود یافته است اما به دلیل کسری نسبت به بلندمدت، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب در فصل گرم سال ضروری است.

داود نجفیان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به بهبود نسبی وضعیت ذخایر آبی سدهای کرج و طالقان در پی افزایش بارش‌های سال آبی جاری، گفت: هرچند میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته اما همچنان در مقایسه با بلندمدت با ۱۳ درصد کاهش مواجه هستیم؛ از این رو صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب در فصل گرم سال همچنان یک ضرورت جدی است.

وی افزود: افزایش بارش‌ها از پایان سال گذشته تا اوایل بهار امسال موجب افزایش ورودی سدهای کرج و طالقان شده و بارش برف در این ۲ محدود نیز قابل توجه بوده است به طوری که ورودی سدها نسبت به سال گذشته رشد محسوسی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: سد کرج با ظرفیت ۱۷۹ میلیون مترمکعب، اکنون حدود ۱۳۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و درزمان حاضر حدود ۷۴ درصد ظرفیت آن پر است؛ امسال به منظور تقویت ذخایر آبی، میزان رهاسازی آب از سد کرج تا حدودی کاهش یافته تا امکان ذخیره‌سازی بیشتر فراهم شود.

وی درباره وضعیت سد طالقان نیز گفت: از مجموع ظرفیت ۴۲۰ میلیون مترمکعبی این سد، اکنون ۲۱۵ میلیون مترمکعب آبگیری شده و در نتیجه ۵۱ درصد ظرفیت آن پر است؛ سال گذشته به دلیل استفاده بیشتر از ذخایر سد طالقان، حجم ذخیره این سد در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به شکل قابل توجهی کاهش یافته بود اما خوشبختانه بارش‌های اخیر بخشی از این کمبود را جبران کرده است.

نجفیان افزود: در ابتدای امسال میزان ذخیره سد طالقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد کمتر بود اما اکنون این فاصله به ۶ درصد منفی رسیده و با ادامه ذوب برف‌ها، این اختلاف هر روز کمتر می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده ذخیره این سد با مدت مشابه سال قبل برابر شود.

وی با اشاره به وضعیت مناسب‌تر سد کرج نسبت به سال گذشته گفت: اکنون ذخیره آب این سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۴ درصد افزایش یافته و در مجموع شرایط ورودی آب به سدها مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز تأکید کرد: با وجود این بهبود نسبی، حدود ۳۰ درصد آب مصرفی استان البرز از سدها تأمین می‌شود و برای آنکه امسال در برداشت از منابع آب زیرزمینی با مشکل مواجه نشویم و همچنین بتوانیم ذخایر مناسبی را تا پایان سال آبی حفظ کنیم، لازم است میزان صرفه‌جویی در مصرف آب افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از ذخایر سدها باید برای حفظ اکوسیستم و نیازهای زیست‌محیطی باقی بماند و به همین دلیل، مدیریت مصرف آب در استان‌های البرز و تهران با توجه به جمعیت بالا و سرانه مصرف زیاد، در فصل گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نجفیان گفت: از مردم انتظار داریم صرفه‌جویی در مصرف آب را فراموش نکنند و با کاهش سرانه مصرف، زمینه عبور از شرایط خاص خشکسالی را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، ذخیره آب سد کرج در اواخر سال گذشته به پایین ترین سطح خود نسبت به دهه های گذشته رسید یعنی حدود ۶ میلیون متر مکعب برآورد شد که نگرانی مردم و مسوولان را در پی داشت.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.