منتظر سونامی‌ ناشی از فروپاشی سلطه آمریکا باشیم

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 14:44
تهران - ایرنا - نایب رئیس خانه احزاب ایران بزرگترین ثمره‌ جنگ اخیر را شکسته شدن هژمونی آمریکا دانست و گفت: شکسته شدن هژمونی منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا مانند زلزله سیاسی در حال وقوع است و باید منتظر سونامی‌ ناشی از فروپاشی نظام سلطه آمریکا باشیم.

«حسین کنعانی‌مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در ضرورت حمایت از تیم مذاکره‌کننده، گفت: براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، موضوع جنگ و صلح در حیطه اختیارات رهبری است و رهبری نیز از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند؛ از جمله شورای عالی دفاع، شورای عالی امنیت ملی، فرماندهان نیروهای مسلح و قرارگاه خاتم‌الانبیا، مواضع خود را اعلام می‌کنند.

نایب رئیس خانه احزاب ایران افزود: تیم مذاکره‌کننده نیز که با اذن رهبری فعالیت می‌کند، قاعدتاً باید هماهنگی‌های لازم را در ارتباط با خطوط قرمز و متن توافق‌نامه‌ انجام دهد. دکتر قالیباف مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند و بقایی هم سخنگوی تیم مذاکره‌کننده است. بنابراین، اظهارات وی ملاک ما در ارتباط با تصمیمات خواهد بود.

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: البته مجلس شورای اسلامی با توجه به وظایف ذاتی که بر عهده دارد، قاعدتاً هرگونه توافق‌نامه، موافقت‌نامه بین‌المللی، قرارداد و پروتکلی را که امضا می‌شود، باید به تصویب برساند. قطعاً مجلس ولایتمدار، در چارچوب فرامین رهبر معظم انقلاب این کار را انجام می‌دهد؛ همانگونه که در گذشته نیز با تبعیت از امام شهیدمان درباره مسائل مختلف تصمیم‌گیری می‌کرد.

اگر تیم مذاکره‌کننده از پشتوانه مردمی و حمایت حاکمیتی در مجلس برخوردار باشد، می‌تواند با قدرت چانه‌زنی کرده و حقوق ملت، منافع ملی و امنیت ملی را حفظ کند. کنعانی‌مقدم چندصدایی را ذات مجلس دانست و با بیان اینکه طبیعی است که در مسائل مختلف، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات متفاوتی مطرح شود؛ اما نباید این دیدگاه‌ها و نظرات به حربه‌ای برای تخریب و تضعیف تیم مذاکره‌کننده تبدیل شود، عنوان کرد: اگر تیم مذاکره‌کننده از پشتوانه مردمی و حمایت حاکمیتی در مجلس برخوردار باشد، می‌تواند با قدرت چانه‌زنی کرده و حقوق ملت، منافع ملی و امنیت ملی را حفظ کند.

وی تاکید کرد: کسانی که تریبون مجلس یا سایر تریبون‌ها را در اختیار دارند نیز باید مراقب باشند که در مسیر تضعیف تیم مذاکره‌کننده گامی برندارند.

بزرگترین ثمره‌ جنگ، شکسته شدن هژمونی آمریکا بود

تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش که جنگ تا چه اندازه توانست ذهنیت جهان را نسبت به توانمندی و قدرت ایران تغییر دهد، گفت: بزرگترین ثمره‌ای که این جنگ داشت، شکسته شدن هژمونی آمریکا بود. آمریکایی که تا پیش از این، صرفاً با به حرکت درآوردن ناو هواپیمابر خود، کشورهای مقابل را وادار به تسلیم می‌کرد، این‌بار با تمام قوا، به همراه رژیم صهیونیستی و با همکاری برخی کشورهای عربی، ناتو و سنتکام، وارد جنگ علیه ایران شد و نهایت تلاش خود را برای تسلیم کردن ایران بکار گرفت.

کنعانی‌مقدم بیان کرد: همانطور که امام شهیدمان فرمودند آمریکایی‌ها به‌دنبال آن بودند که ایران را ببلعند، اما این اتفاق رخ نداد و اکنون ایران از موضع قدرت، خواسته‌ها و شروط خود را مطرح و تحمیل می‌کند.

شکسته شدن هژمونی آمریکا، مانند زلزله سیاسی در حال وقوع است

وی یادآور شد: شکسته شدن هژمونی آمریکا، چه در منطقه و چه در نظام بین‌الملل، مانند یک زلزله سیاسی در حال وقوع است و باید منتظر سونامی‌های ناشی از آن در فروپاشی نظام سلطه نیز باشیم. ترامپی که مدعی ابرقدرتی بود، با دست خالی به پکن رفت و با دست خالی نیز بازگشت؛ به‌گونه‌ای که عملاً هیچ‌کس به او توجهی نکرد و او به هیچ‌یک از خواسته‌های خود نیز نرسید.

میانجی‌گری میان ایران و آمریکا به دلیل ترس از ادامه جنگ و تأمین منافع اقتصادی خود کشورها است. عضو شورای مرکزی خانه احزاب در تحلیل خود از دلایل میانجی‌گری پاکستان، قطر و عمان میان ایران و آمریکا عنوان کرد: این کشورها سه هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست اینکه از وقوع جنگ هراس دارند، دوم اینکه به‌دنبال تأمین منافع اقتصادی خود هستند و سوم اینکه می‌خواهند از شرایط و اختلافات به‌وجودآمده، برای تأمین منافع خود بهره‌برداری کنند.

ترامپ نگران است ایران از «گزینه‌های پنهان» خود در عرصه جنگ و مذاکره استفاده کند

کنعانی‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا آمریکا پس از جنگ همچنان می‌تواند از عبارت «همه گزینه‌ها روی میز است» برای تهدید ایران استفاده کند، بیان کرد: آمریکا هر آنچه را که در اختیار داشت، روی میز آورد، هراس و نگرانی آمریکا از این است که ما گزینه‌هایی را که زیر میز داریم، وارد میدان جنگ و مذاکره کنیم.

نایب رئیس خانه احزاب با بیان اینکه ما نباید از این ادبیات جنگ‌طلبانه آمریکا هراسی داشته باشیم، افزود: ترامپ به‌عنوان یک انسان‌رسانه، همواره به دنبال جنگ روانی است و تجربه نیز نشان داده که ما در برابر جنگ روانی، از قدرت و مقاومت بیشتری برخورداریم.

حفظ وحدت ملی در پساجنگ به بازسازی کشور کمک می‌کند

کنعانی‌مقدم درباره الزامات بازسازی کشور در دوران پساجنگ و توان داخلی برای این اقدام گفت: تجربه نشان داده است که اگر در دوران پساجنگ، وحدت و انسجام ملی خود را حفظ کنیم، منابع کافی برای بازسازی و نوسازی کشور را در تمامی زمینه‌ها در اختیار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برخورداری از منابع نفتی، گازی و معدنی، به همراه نیروی انسانی متخصص، عزم و اراده ملت، و همکاری میان دولت، مجلس و سایر قوا، روند بازسازی و نوسازی را با جدیت پیش خواهد برد و آن را به مراتب بهتر از گذشته خواهد کرد، تصریح کرد: همانطور که ژاپن از خاکستر بمب اتم برخاست یا کشورهایی نظیر آلمان پس از جنگ جهانی دوم توانستند با سرعت و قدرتی مضاعف ظهور کنند، ایران نیز مانند ققنوس، از آتش جنگ سربلند بیرون خواهد آمد.

تهاجم آمریکا علیه ایران با حملات مغول و اسکندر قابل مقایسه نیست

دبیرکل حزب سبز در تحلیل خود از مقایسه تهاجم آمریکا با حملات مغول و اسکندر بر این اعتقاد است که، تهاجم آمریکا علیه ایران با حملات مغول و اسکندر قابل مقایسه نیست. در این رویارویی، ابرقدرتی با تمام امکانات و توان اتمی خود وارد تقابل با جمهوری اسلامی شد که نزدیک به ۴۷ سال است تحت محاصره و تحریم قرار دارد؛ با این حال، مقاومت ملت ایران باعث شد که حتی یک وجب از خاک کشور به اشغال درنیاید.

در طبس ۲ آمریکایی‌ها تصور می‌کردند قادر به پیاده‌سازی نیرو هستند اما با شکست مواجه شدندکنعانی‌مقدم یادآور شد: در عملیات طبس ۲ نیز که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند قادر به پیاده‌سازی نیرو هستند، با شکست مواجه شدند. در زمان حمله مغول، بخش عمده‌ای از سرزمین ما به تسخیر درآمد و حکمرانی بیگانگان حاکم شد، در حالی که امروز ملت ما همچنان بر سرنوشت خود حاکم است و ذره‌ای تحت تأثیر سلطه شرق و غرب قرار نگرفته است.

کنار گذاشتن رقابت‌های نادرست سیاسی میان جناح‌ها از ارکان اصلی وحدت و انسجام ملی است

وی در ارزیابی خود از ضرورت حفظ همبستگی و انسجام ملی در دوران پساجنگ گفت: کنار گذاشتن رقابت‌های نادرست سیاسی میان جناح‌ها، پیوند عمیق حکمرانی با مردم، مردمی‌سازی اقتصاد و امنیت، و توجه به مطالبات کشور، ارکان اصلی وحدت و انسجام ملی هستند که ما را از مشکلات و بحران‌ها عبور می‌دهند؛ بدیهی است که تضعیف این مؤلفه‌ها، مسیر دستیابی به اهداف کلان کشور را با چالش‌ها و موانع جدی مواجه خواهد کرد.

ایران پساجنگ نیازمند افرادی با گذشت در بازسازی و پیشرفت کشور است

تحلیلگر سیاسی در ارزیابی خود از نیاز کشور به «جانفدا» در دوران پس از جنگ تحمیلی سوم عنوان کرد: : ایران پساجنگ چون دوران دفاع مقدس نیازمند افرادی است که با گذشت از علایق شخصی خود، در بازسازی و پیشرفت کشور یاری‌رسان باشند.

کنعانی‌مقدم خاطرنشان کرد: ملت ایران همواره با ایثار و از خودگذشتگی بر مشکلات فائق آمده‌اند و پس از جنگ هم با بهره‌گیری از این سرمایه اجتماعی، می‌توان بر چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین بازسازی و نوسازی کشور فائق آمد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.