علی خزایی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به نقش محوری مردم در منظومه فکری امامین انقلاب و مقام معظم رهبری، گفت: شواهد تاریخی و بیانات رهبران انقلاب به روشنی گویای این است که بدون حضور مردم در صحنه، هیچ تحول و پیروزی ممکن نخواهد بود. امام راحل (ره) بارها تأکید داشتند که اگر مردم نباشند، اتفاقات تلخی رخ میدهد. مقام معظم رهبری نیز در پیامهای خود به نکتهای کلیدی اشاره فرمودند. بنابراین، حضور مردم در صحنه است که تاریخ را تغییر داده و جریان حق را قدرت میبخشد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: این نگاه عمیق، در عمل نیز همواره مورد تأکید حضرت امام (ره) بود؛ چه در دوران انقلاب و چه در مراحل مختلف دفاع مقدس. قیام ۱۵ خرداد نماد بارز همین نگاه است. در آن واقعه، مردم غیور ورامین و پیشوا وقتی متوجه شدند مرجعیت دینی و امام امت تحت ستم رژیم منحوس طاغوت قرار گرفتهاند، در روزهای پس از عاشورا در صحن امامزاده جعفر(ع) گرد هم آمدند. پس از آگاهی از وضعیت، با پوشیدن کفن، تصمیمی تاریخی گرفتند؛ تصمیمی که در تاریخ انقلاب بینظیر است.
خزایی تصریح کرد: نکته متمایز قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین و پیشوا در این است که برخلاف سایر تظاهراتهای آن دوران که عمدتاً در محدوده شهرها یا روستاهای خودِ مردم برگزار میشد، این مردم برای نخستین بار تصمیم گرفتند از شهر خود خارج شده و با عبور از مسیرهای سخت آن زمان، به سمت تهران حرکت کنند. آنها تا پل باقرآباد (پل ۱۵ خرداد) پیش رفتند، جایی که رژیم منحوس پهلوی با شلیک مستقیم، این مردمِ حقطلب را به خاک و خون کشید.
وی گفت: در حقیقت، این حرکت، جلوهای عملی از همان اندیشه امام راحل (ره) بود که معتقد بودند هرگاه مرجعیت دینی در خطر باشد، مردم باید خود به میدان بیایند.» این حضور تاریخیِ مردمِ کفنپوش ورامین، پیشوا و قرچک در قیام ۱۵ خرداد، تنها یک جرقه نبود؛ بلکه آغازی بر یک جریان مستمر بود که تا به امروز با همان شور و حرارت ادامه دارد.
این نماینده مجلس یادآور شد: مردم ما در تمام این سالها، چه در دوران مبارزه با طاغوت، چه در پیروزی انقلاب، چه در دفاع مقدس و چه در عرصههای جدیدی مانند دفاع از حرم و مقابله با فتنههای اخیر، همواره در خط مقدم بودهاند و از جان و مال خود برای انقلاب هزینه کردهاند.
خزایی تصریح کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم، یک الگوی تکرارشونده و عبرتآموز میبینیم. همانطور که در سال ۴۲، اعتراض مردم به نفوذ آمریکا، لایحه کاپیتولاسیون و سیاستهای ضدمردمی پهلوی بود، امروز نیز همان مردم در کف خیابان، با همان آرمانها برابر زیادهخواهیهای آمریکا ایستادهاند.
جریان تحریم و ترور؛ از دیروز تا امروز
نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: در واقع، تاریخ دارد در یک چرخه تکرار میشود، جنگ اقتصادی، همانطور که رژیم طاغوت با فشار اقتصادی، غارت اموال مردم و تحریمهای ظالمانه، به دنبال زانو درآوردن ملت بود، امروز نیز شاهد همان «جنگ اقتصادی» با عناوین مختلفِ «تحریمهای فلجکننده» یا «فشار حداکثری» از سوی آمریکا هستیم که حتی ابتداییترین حقوق انسانی یعنی دسترسی به دارو را هدف قرار میدهد.
وی ادامه داد: در جریان ترور و خشونت، رژیم طاغوت در ۱۵ خرداد، مردم را با گلولههای مستقیم به شهادت رساند. امروز نیز رژیمهای تروریستی اسرائیل و آمریکا، با وقاحت تمام، از ترور دانشمندان هستهای گرفته تا به شهادت رساندنِ بیگناهان در مدارس، خانهها و در میدانهای مبارزه، همان وحشیگریهای تاریخی را با ابزاری متفاوت تکرار میکنند.
خزایی افزود: من از زبان پیشکسوتان و یادگاران ۱۵ خرداد شنیدهام که میگویند: “آنچه امروز توسط جبهه استکبار و صهیونیسم علیه ملت ایران اعمال میشود، دقیقاً همان جنایات دوران طاغوت است، اما با شدتی به مراتب بیشتر. ”
وی تصریح کرد: نکته امیدبخش و کلیدی اینجاست که همانطور که وحشیگری و جنایت دشمن در حال تکرار است، مقاومت، ایستادگی و پایداری ملت ایران نیز در حال تکرار و تکثیر است. نسلهای جدید همانقدر مصمم و مقاوم هستند که نسلهای قیامکننده ۱۵ خرداد بودند. این همان پیوند ناگسستنی ملت با آرمانهای انقلاب است که دشمنِ مستأصل، هنوز آن را درک نکرده است.»
وی ادامه داد: اگر از من بپرسید رمزِ این استقامت ۶۰ ساله چیست، پاسخ من در یک کلمه خلاصه میشود: «ولایت» در طول تاریخِ پرفراز و نشیب این سرزمین، هیچ نهاد، سازمان یا جایگاهی در جهان وجود ندارد که بتواند چنین اتحادِ حداکثری و چنین حضورِ شورمندانه و تعیینکنندهای را در میان ملت ایران ایجاد کند، مگر جایگاه رفیع ولایت فقیه. این پیوند، یک قراردادِ صرفاً اداری نیست؛ یک پیوندِ قلبی و عمیق میان «امام» و «امت» است که پس از دوران معصومین (ع)، به این شکل در تاریخ ما تجلی یافته است.
ولایت؛ محورِ وحدت و بسیج عمومی
این نماینده مجلس تصریح کرد: از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز، هرگاه کشور در بزنگاههای تاریخی قرار گرفته، تنها «فراخوانِ ولایت» بوده که توانسته همه اقشار را با حداکثر توان به میدان بیاورد. دشمنان ما سالهاست تصور میکنند با فشارهای نظامی، اقتصادی و امنیتی، میتوانند شیرازه کشور را از هم بپاشند، اما چرا شکست میخورند؟ چون نمیفهمند که در این کشور، «ولایت» جاری و ساری است و «مردم» با یک اشاره، نه تنها دارایی و فکرشان، بلکه جانشان را نیز به میدان میآورند.
ایثارِ متقابل؛ الگوی رهبر و ملت
خزایی تاکید کرد: این پیوند دوطرفه است. در منظومه فکری ما، «امامِ انقلاب» تمام هستی خود را برای دین و مردمش فدا میکند – کما اینکه دیدیم سه رهبرِ ما در این راه چیزی برای خود نخواستند و امامِ شهیدمان جانِ خود را تقدیم کردند – و در مقابل، ملتِ ما نیز با تمام وجود به این دعوت لبیک میگویند. این «ایثارِ حداکثری» در همه حوزهها جاری است، از جهادِ شبانهروزیِ دانشمندانِ نخبه در عرصههای علمی و نظامی، تا حضورِ پیر و جوان در کفِ خیابانها برای دفاع از انقلاب.
وی افزود: دشمن در محاسبات خود، «پیوندِ قلبیِ مردم با ولایت» را نمیبیند. آنها تصور میکنند با تحریم و ترور، مردم دست از ولایت میکشند؛ غافل از اینکه این فشارها، مردم را آبدیدهتر و پیوندِ امت با امام را ناگسستنیتر کرده است. دانشمند، فرمانده، زن، کودک و سالمندِ ما، همه در این میدانِ بزرگ حضور دارند و این یعنی «قدرتِ بی بدیلِ ولایت»؛ قدرتی که تاریخ را تغییر میدهد و توطئههای دشمن را در نطفه خفه میکند.»









