مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان: ۷ جزیره خلیج فارس ثبت زیست محیطی می شوند

ایرنا یکشنبه 17 خرداد 1405 - 08:42
بندرعباس - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: پیگیری ها و روند اجرایی ثبت هفت جزیره خلیج فارس به عنوان جزایر جدید تالابی ایران آغاز شده است.

حبیب مسیحی تازیانی روز یکشنبه در دیدار با مدیر و خبرنگاران ایرنای بندرعباس افزود: جزایر ابوموسی، هرمز، هنگام، تنب کوچک و بزرگ و فارور کوچک و بزرگ شرایط ثبت به عنوان جزایر تالابی ملی را دارند که پس از ثبت زیست محیطی، روند ثبت بین المللی آنها نیز آغاز می شود.

وی ادامه داد: این اقدام با تاکید و حمایت استاندار هرمزگان برای افزایش محدوده های تحت مدیریت محیط زیست از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد در حال انجام است.

مسیحی تازیانی یادآور شد: با افزوده شدن این جزایر به محدوده های تحت مدیریت محیط زیست، اکوسیستم های ارزشمند این مناطق به طور ویژه مورد پایش و محافظت قرار می گیرند..

مدیرکل حفاظت محیط زیست یادآور شد: در حال حاضر هرمزگان با برخورداری از چهار تالاب بین المللی از نظر تعداد رتبه اول ثبت تالاب های بین المللی را دارد و از نظر وسعت نیز یکی از سه استان برتر کشور است و تجارب خوبی در مدیریت اکوسیستم های تالابی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان: ۷ جزیره خلیج فارس ثبت زیست محیطی می شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش جوامع محلی در صیانت از تالاب های استان پرداخت و اضافه کرد: جوامع محلی همجوار با تالاب ها، تشکل های زیست محیطی و بهره برداران از گذشته تاکنون همراهی و تعمل ویژه ای در این زمینه داشته اند و از همکاری سنتی در محافظت تالاب ها به مرحله فرهنگ سازی، معرفی و مشارکت در توسعه تالاب ها رسیده اند.

مسیحی تازیانی عرصه های زیست محیطی و به ویژه اکوسیستم ها و زیستگاه های تالابی را سرمایه های ارزشمند بین المللی دانست که باید نگاهداشت و توسعه اصولی آنها یک اولویت همیشگی باشد.

وی تاکید کرد: هوشیاری و فرهنگ سازی ها و مشارکت فعال جوامع محلی موجب شده برخی مشکلات قدیمی تالاب های هرمزگان مانند سرشاخه زنی های بی رویه برای استفاده دامی کمتر شود اما این مناطق با بحران های جدی‌تری مانند آلودگی های نفتی و شیمیایی مواجه هستند که مدیریت این چالش ها نیازمند تعاملات چندلایه در سطوح محلی، ملی و حتی بین المللی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان: ۷ جزیره خلیج فارس ثبت زیست محیطی می شوند

مدیر ایرنای هرمزگان نیز در این دیدار ، محیط زیست را یکی از اولویت های رسانه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایرنا می تواند نقش مهمی در معرفی جاذبه های طبیعی استان به مخاطبان و فرهنگ سازی در صیانت و حفاظت از این عرصه ها ایفا کند.

منوچهر صمدی خاطرنشان کرد: ایرنا به عنوان رسانه مادر با تکیه بر ساختار حرفه ای و توانمندی خبرنگاران خود می تواند پوشش ها و تولیدات خود در حوزه محیط زیست را بیش از پیش گسترش دهد و تنوع زیستی و ویژگی های زیست محیطی مهم و منحصربفرد هرمزگان نیز ظرفیت خوبی برای معرفی در قالب فرآورده های خبری چند رسانه ایِ ایرنا دارند.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان به دلیل موقعیت ساحلی در خلیج فارس و تنگه هرمز، دارای تالاب‌های متنوع ساحلی-دریایی، مصب رودخانه‌ای و خورها است، این تالاب‌ها از اکوسیستم‌های مهم کشور محسوب می‌شوند و نقش کلیدی در تنوع زیستی، مهاجرت پرندگان، پرورش ماهی و حفاظت ساحلی دارند.

چهار تالاب در هرمزگان به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده اند که حدود ۱۴ درصد از مساحت تالاب های بین المللی ایران را تشکیل می دهند.

تالاب‌های هرمزگان بیشتر ساحلی - دریایی و مصب رودخانه‌ای هستند و از تنوع بالایی از نظر نوع ( از جنگل‌های حرا تا کفه‌های گلی جزر و مدی، سواحل شنی، مرجان‌ها و خورها) برخوردار هستند.

این تالاب ها میزبان پرندگان مهاجر و بومی مانند حواصیل سفید بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، پلیکان پاخاکستری، اردک بلوطی، عقاب شاهی، عقاب خالدار بزرگ، کرکس مصری و پرستوهای دریایی بوده و پناهگاه مهم برای زمستان‌گذرانان هستند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.