۳۲۴ نوزاد از خدمات بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد بهره‌مند شدند

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 11:57
مشهد- ایرنا - مسوول اجرایی بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد گفت: ۳۲۴ نوزاد نارس و محروم از شیر مادر از ابتدای سال جاری از شیر اهدایی مادران در بانک شیر این مرکز درمانی تغذیه شدند.

فاطمه شاعر مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بازه زمانی ۱۸ مادر در امر اهدای شیر مازاد خود با بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد مشارکت داشتند که طی آن ۲۶۴ لیتر شیرپاستوره به این مرکز اهدا شد و تمامی شیرها به مصرف نوزادان نارس و محروم از شیر مادر رسید.

وی ادامه داد: از کل شیر اهدایی در این مدت ۵.۵ لیتر به شهرستان اسفراین برای تغذیه نوزادان نارس و محروم از شیر مادر تحویل شد.

مسوول اجرایی بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد با بیان این که مادران داوطلب، شیر مازاد خود را از بدو تولد تا یک سالگی فرزند در اختیار این بانک قرار می‌دهند تا نوزادان نارس، چند قلو و بیمار از آن تغذیه شوند، گفت: شیر اهدایی مادران به‌صورت رایگان و با هدف بهره‌مندی نوزادان نارس یا محروم از شیر مادر به منظور تامین تغذیه سالم این نوزادان استفاده می‌شود.

شاعرمقدم با تاکید بر حساسیت روزهای ابتدایی زندگی به‌ویژه برای نوزادان نارس افزود: تغذیه این نوزادان با شیر خشک می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد زیرا دستگاه گوارش آنان آمادگی هضم شیر خشک را ندارد و گاه موجب مشکلات گوارشی و مخاطرات بعدی می شود.

وی در برخی موارد نیز نوزاد به دلایلی از حضور مادر محروم است یا مادر به علت مصرف دارو امکان شیردهی ندارد در چنین شرایطی این نوزادان نیز از شیر اهدایی بهره‌مند می‌شوند.

مسوول اجرایی بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد با اشاره به رعایت استانداردهای ایمنی در فرآوری شیر گفت: فرآیند پاستوریزاسیون به‌گونه‌ای انجام می‌شود که شیر آماده‌شده فاقد آلودگی بوده و با اطمینان برای نوزادان قابل استفاده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر مشهد، نوزادان نارس و محروم از شیر مادر در شهرستان‌های اسفراین، فریمان، تربت‌حیدریه و تربت‌جام نیز از این شیرهای اهدایی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تداوم خدمت‌رسانی در شرایط خاص ادامه داد: حتی در روزهای بحرانی جنگ نیز فرآیند ارسال شیر برای نوزادان ادامه داشت و هیچ خللی در روند تغذیه آنها ایجاد نشد.

مسوول اجرایی بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد درباره نحوه جذب و همکاری مادران اهداکننده گفت: مادران در جریان غربالگری‌های بهداشتی با فرآیند اهدای شیر مازاد آشنا می‌شوند و با یک مراجعه و توضیح مراحل، پیک بانک شیر برای دریافت شیر مازاد به محل اعزام و شیر از مادران نیک‌اندیش تحویل گرفته می‌شود.

شاعر مقدم با تاکید بر رفع دغدغه‌های شرعی در این زمینه افزود: به دلیل مخلوط شدن شیرها و نیز عدم تغذیه مستقیم از پستان مادر، مساله محرمیت مطرح نیست و ابعاد فقهی آن به‌طور کامل بررسی شده است؛ بنابراین مادران می‌توانند بدون نگرانی، شیر مازاد نیاز کودک خود را در اختیار نوزادان محروم از شیر مادر قرار دهند.

به گزارش ایرنا، بانک شیر بیمارستان ولایت مشهد با خدمات کاملا رایگان، فعالیت خود را از مرداد ماه سال ۱۳۹۸ در بیمارستان ام‌البنین مشهد و با مشارکت خیرین سلامت آغاز کرده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.