پیگیری قضایی حمله به تأسیسات آب شرب سیریک در مراجع داخلی و بین‌المللی

فرارو پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 16:15
تاسیسات آبرسانی شهرستان سیریک در بامداد چهارشنبه ۲۰ خرداد مورد حمله قرار گفت و جریان آب آشامیدنی شهر کوهستک و ۱۰ روستای بخش بمانی به‌طور کامل قطع شده و بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق در با کمبود آب آشامیدنی مواجه شده‌اند.

 مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، گفت: حمله به تأسیسات آب شرب مردم سیریک مصداق جنایت جنگی و پیگیری این جنایت در مراجع قضایی داخلی و بین المللی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، قهرمانی افزود: تأسیسات آب شرب، در زمره اموال غیرنظامی و اشیای ضروری برای بقای جمعیت غیرنظامی قرار دارند و حمله به این‌گونه تأسیسات، طبق قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه ممنوع است.

وی با اشاره به مستندات بین‌المللی این موضوع گفت: مطابق ماده ۵۲ پروتکل الحاقی اول ۱۹۷۷ به کنوانسیون‌های ژنو، اموال غیرنظامی نباید هدف حمله قرار گیرند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان تاکید کرد: همچنین برابر ماده ۵۴ همین پروتکل حمله، تخریب، از کار انداختن یا غیرقابل استفاده کردن اشیایی که برای بقای جمعیت غیرنظامی ضروری هستند، از جمله تأسیسات و ذخایر آب آشامیدنی، ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: در آینده نزدیک نتایج این پیگیری ها و اقدامات انجام شده در این زمینه برای افکار عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

تاسیسات آبرسانی شهرستان سیریک در بامداد چهارشنبه ۲۰ خرداد مورد حمله قرار گفت و جریان آب آشامیدنی شهر کوهستک و ۱۰ روستای بخش بمانی به‌طور کامل قطع شده و بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق در با کمبود آب آشامیدنی مواجه شده‌اند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.