عکس/ آغاز کوچ عشایر قره داغ دشت مغان در بهار ۱۴۰۵

مشرق نیوز دوشنبه 25 خرداد 1405 - 02:14

به گزارش مشرق، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان مخصوصا منطقه خدآفرین شروع می‌شود ودر ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر (شیور - بزگوش-قوچ گلی) ختم میشود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند، اما دربین ایلات گاهی نوساناتی به جهت تغییرات جوی در کوچ از ییلاق به قشلاق بخاطر شرایط آب وهوایی دیده می‌شود. ایل راه جاده میان قشلاق به ییلاق است که زمان‌های گذشته توسط کوچ نشینان مشخص شده است در جاده ایل راه عشایر بنا به شرایط اعم از خرید ما یحتاج یا رسیدگی به دام‌های مریض ویا شرایط جوی تنها ۳ روز مجازند که بمانند. عشایرآذربایجان شرقی در قالب دو ایل ارسباران وشاه سون و ۱۰ طایفه مستقل تشکیل یافته است که همه ساله درفصل ییلاق پذیرای دام‌های ۵ هزار خانوارعشایر میهمان استان‌های همجوارا زجمله اردبیل می‌باشد. زمان کوچ در میان ایلات قره داغ (ارسباران) در اواسط فصل بهار از قشلاق آغاز و برگشت ایل آخر شهریور انجام می‌شود.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.