آمریکا باز هم چاره‌ای جز دیپلماسی نداشت

افکار نیوز چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 07:51
آتلانتیک نوشت: توافق جدید میان آمریکا و ایران می‌کوشد زمان را به روز پیش از جنگ برگرداند.

نشریه آمریکایی آتلانتیک در تحلیلی درباره تفاهم جدید تهران و واشنگتن نوشت که با وجود جنگ، فشار اقتصادی و هزاران حمله نظامی، آمریکا بار دیگر به این جمع‌بندی رسیده که مسئله ایران نه از طریق جنگ و نه با تحریم، بلکه تنها از مسیر دیپلماسی قابل مدیریت است؛ هرچند توافق کنونی هنوز فاصله زیادی با یک توافق نهایی و پایدار دارد.

متن این تحلیل را می‌خوانید:

این‌که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت «همه چیز امضا شده است»، درباره ایران، شبیه خریدن لباس عروسی بعد از یک قرار اول خوب است: هنوز خیلی زود است.

«توافق» نوعی قطعیت و دوام را القا می‌کند. یک توافق هسته‌ای با ایران، برای مثال، مستلزم تعهدهای مشخص، امتیازها و سازوکارهای راستی‌آزمایی، مانند بازرسی‌ها است؛ اموری که باید همه طرف‌ها بر سر آنها به تفاهم برسند. اما آنچه ایران و آمریکا به سمت آن حرکت می‌کنند، با مراسم امضایی که برای جمعه در ژنو برنامه‌ریزی شده، بیشتر شبیه تفاهمی است که می‌تواند شرایط را برای یک توافق احتمالی فراهم کند. در این فاصله، آتش‌بس لرزان جنگ برای ۶۰ روز دیگر تمدید می‌شود و کشتی‌های تجاری بار دیگر بدون مانع از تنگه هرمز عبور خواهند کرد. (هیچ‌یک از دو طرف متن مورد توافق را منتشر نکرده‌اند، هرچند مقام‌های آمریکایی امروز گفتند ترامپ، معاون رئیس‌جمهور ونس، و رئیس مجلس ایران، نسخه دیجیتال آن را امضا کرده‌اند.)

 

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.