بورکینافاسو روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه قطع کرد

خبرگزاری تسنیم شنبه 06 تیر 1405 - 05:02
دولت بورکینافاسو اعلام کرد که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه قطع کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  دولت بورکینافاسو رسما اعلام کرد که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه قطع کرده است. این تصمیم، نقطه اوج سال‌ها تنش فزاینده میان بورکینافاسو و قدرت استعماری سابق خود بر سر مسائل مربوط به امنیت، حاکمیت ملی و دخالت‌های خارجی است.

دولت بورکینافاسو در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، اعلام کرد: «دولت بورکینافاسو به اطلاع جامعه ملی و بین‌المللی می‌رساند که تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه از امروز، 26 ژوئن 2026، قطع کند.»

این کشور غرب آفریقا در یک دهه اخیر با شورش‌های مسلحانه‌ای دست‌وپنج نرم می‌کند که از همسایه‌اش، مالی، به این کشور سرایت کرده و جان هزاران نفر را گرفته و میلیون‌ها تن را آواره کرده است.

«ژیلبر ودرائوگو»، وزیر ارتباطات بورکینافاسو، در تلویزیون رسمی این کشور اظهار داشت: «شرایط اساسی برای تقویت روابط بر پایه احترام و اعتماد متقابل، و همچنین رعایت اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به حاکمیت ملی، دیگر فراهم نیست.»

وی تصریح کرد که این تصمیم پس از بازنگری در روابط با پاریس اتخاذ شده و از امروز اجرایی می‌شود. وزیر ارتباطات بورکینافاسو همچنین فرانسه را به حمایت از «شبکه‌های خرابکار» و «تروریست‌ها» در این کشور متهم کرد.

 روابط بورکینافاسو با شرکای غربی از زمان به قدرت رسیدن «ابراهیم ترائوره» در پی کودتای نظامی در سپتامبر 2022، دستخوش تنش‌های فزاینده بوده است.

انتهای پیام/ 

 
 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.