رتبه‌بندی جامع شهرداری‌های استان سمنان بر پایه ۳۷ شاخص عملکردی

خبرآنلاین شنبه 06 تیر 1405 - 11:14
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان خبر داد:اعلام نتایج ارزیابی عملکرد شهرداری‌های استان در سال ۱۴۰۴؛ معرفی شهرداری‌های برتر در پنج حوزه کلیدی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،در راستای استقرار نظام ارزیابی علمی، ارتقای بهره‌وری مدیریت شهری و توسعه حکمرانی مبتنی بر شاخص‌های عملکردی، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان برای نخستین‌بار نظام جامع ارزیابی شهرداری‌های استان را بر پایه ۳۷ شاخص تخصصی در پنج حوزه کلیدی شامل بودجه و مالی، مدیریت شهری، توسعه منابع انسانی و اداری، عمرانی و شهرسازی و خدمات شهری تدوین، اجرا و نتایج آن را منتشر کرد.

 رضا امینی آهی دشتی، با اعلام این خبر اظهار داشت: این نظام ارزیابی با بهره‌گیری از نظام‌نامه ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همچنین نظرات کارشناسی دفتر امور شهری طراحی شده و در مجموع ۴۱۰ امتیاز برای سنجش دقیق عملکرد شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس این نظام، تمامی شهرداری‌های استان موظف شدند گزارش عملکرد و مستندات خود را به‌صورت دقیق و مستند در حوزه‌های مختلف ارائه کنند. پس از بررسی‌های کارشناسی، تطبیق عملکرد با شاخص‌های مصوب و ارزیابی مستندات، فرآیند رتبه‌بندی نهایی انجام و نتایج آن با هدف بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت خدمات شهری به شهرداری‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: این ارزیابی بر مبنای شاخص‌های تخصصی متعددی از جمله میزان تحقق بودجه، درآمدهای پایدار و کوششی، پیشرفت طرح‌های عمرانی، انضباط و شفافیت مالی، مدیریت منابع انسانی، ساماندهی ساختار سازمانی، مدیریت پسماند، نگهداری و توسعه فضای سبز، بهره‌گیری از ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات شهری و سایر شاخص‌های مدیریت شهری انجام شده است.

 امینی با اشاره به نتایج نهایی ارزیابی سال ۱۴۰۴ خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرداری‌های استان در مسیر ارتقای بهره‌وری، اصلاح فرآیندها و بهبود کیفیت مدیریت شهری حرکت رو به رشدی داشته‌اند. همچنین مقایسه نتایج ارزیابی‌های شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالانه بیانگر آن است که بسیاری از شهرداری‌ها با برنامه‌ریزی هدفمند، مدیریت کارآمد و اصلاح رویه‌ها موفق شده‌اند جایگاه عملکردی خود را ارتقا دهند.

وی افزود: بر اساس نتایج نهایی، شهرداری‌های استان در سه سطح عملکردی طبقه‌بندی شدند.

در سطح عالی، شهرداری‌های سمنان، شاهرود، مهدیشهر، دامغان، گرمسار، مجن، آرادان، ایوانکی و شهمیرزاد قرار گرفتند که در شاخص‌هایی همچون تحقق بودجه، سهم اعتبارات عمرانی، انضباط مالی، شفافیت عملکرد و مدیریت کارآمد، موفق به کسب بالاترین امتیازات شدند.

در سطح خوب نیز شهرداری‌های بیارجمند، سرخه، کهن‌آباد، کلاته، درجزین، بسطام و امیریه قرار گرفتند که عملکرد آن‌ها بیانگر ثبات مدیریتی، برنامه‌ریزی مناسب و تحقق بخش قابل توجهی از اهداف تعیین‌شده است.

همچنین شهرداری‌های میامی، رویان، دیباج، رضوان و کلاته‌خیج در سطح متوسط ارزیابی شدند که برای ارتقای شاخص‌های عملکردی آن‌ها، برنامه‌های حمایتی، آموزشی و مداخلات اصلاحی در دستور کار دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان در پایان تأکید کرد: فرآیند ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت و گزارش‌های دوره‌ای هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود تا ضمن ایجاد رقابت سالم و سازنده میان شهرداری‌ها، زمینه ارتقای کیفیت خدمات شهری، افزایش بهره‌وری، تقویت پاسخگویی و جلب رضایتمندی شهروندان بیش از پیش فراهم شود.

وی هدف اصلی اجرای این نظام رتبه‌بندی را شناسایی ظرفیت‌ها و نقاط قابل بهبود، کمک به تصمیم‌سازی مدیران، ارتقای شفافیت، توسعه مدیریت شهری نوین و حرکت به سوی حکمرانی کارآمد، پاسخگو و مبتنی بر شاخص‌های علمی عنوان کرد.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.