مراسم افروختن شمع و زیارت منبر در شاهرود برگزار شد

خبرآنلاین شنبه 06 تیر 1405 - 11:17
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: مراسم افروختن شمع و زیارت منبر توسط مردم عزادار شهرستان شاهرود بر اساس یک آیین سنتی در عزای اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سید محمد صادق رضویان روز شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۵ گفت: آیین سنتی عزاداری مراسم افروختن شمع و زیارت منبر ازجمله آیین‌های ثبت در آثار ناملموس کشور است که با حضور عزاداران حسینی در شهر شاهرود برگزار شد. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: این آیین سنتی در محدوده بافت تاریخی شاهرود با روشن کردن شمع در تکایا، مساجد و منبر خانه‌هایی که در این محدوده قرار دارد برگزار می‌شود. 
او بیان کرد: در این روز زنان و دختران جوان دسته‌دسته وارد این محلات شده از کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی عبور کرد به مساجد تکایا و منبر خانه‌ها رفته و بر روی منبری که با پارچه‌های سبز پوشش داده‌شده پس از زیارت با نیت برآورده شدن حاجات شمع روشن می‌نمایند. 
رضویان تصریح کرد: مراسم افروختن شمع و زیارت منبر در سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.