ایران نخستین تیم حاضر در تاریخ جام جهانی بود که در زمان برگزاری مسابقات با کشور میزبان در وضعیت جنگ قرار داشت. حذف این تیم، آن هم بر اساس نتیجه مسابقهای که خود در آن حضور نداشت، نقطه پایانی بود بر ماهها بلاتکلیفی، اعتراض، تنش و انتقاد که مسیر حضور ایران در جام جهانی را تحتتأثیر قرار داده بود.
در ابتدا حتی مشخص نبود که ایران اصلاً در این رقابتها شرکت خواهد کرد یا نه. پس از حملات ایالات متحده و اسرائیل به ایران در اواخر فوریه، از تهران و واشنگتن پیامهای ضدونقیضی درباره حضور تیم ملی منتشر میشد.
پس از تعلیق لیگ فوتبال ایران در پی آغاز جنگ، تیم ملی چندین هفته را در جنوب ترکیه سپری کرد. همچنین ابهام زیادی درباره این موضوع وجود داشت که آیا تیم ایران اجازه ورود به آمریکا، محل برگزاری سه دیدار مرحله گروهیاش و محل برنامهریزیشده برای اردوی اصلی تیم، را خواهد داشت یا خیر.
سپس نوبت به تجربه حضور ایران در خود مسابقات رسید؛ جایی که بازیهای این تیم در فضایی برگزار شد که شاید هرگز نمونه مشابهی در تاریخ جام جهانی نداشته است.
در دو مسابقه ایران در لسآنجلس، حضور گسترده جامعه بزرگ ایرانیان مقیم این شهر، فضای ورزشگاه را به نوعی به دیدار خانگی تیم ملی تبدیل کرده بود.
آخرین دیدار ایران در سیاتل نیز جمعه شب در فضایی مشابه برگزار شد. هر سه مسابقه ایران در مرحله گروهی با نتیجه تساوی به پایان رسید.
سفر ایران همچنین به دلیل محدودیتهایی که آمریکا برای مدت اقامت این تیم در خاک خود اعمال کرده بود، با مشکلات بیشتری همراه شد. در نهایت، ایران مجبور شد اردوی خود را در تیخوانا، نزدیک مرز آمریکا و مکزیک، برپا کند و درخواست ویزای شماری از مسئولان و اعضای کادر پشتیبانی تیم نیز از سوی آمریکا رد شد.
اما در این میان یک نکته مثبت هم وجود داشت؛ تیم ملی ایران در مکزیک، بهویژه در شهر تیخوانا، محبوبیت فراوانی پیدا کرد. مقامهای بلندپایه سیاسی این کشور از تیم دیدار کردند و رئیسجمهور مکزیک نیز پیامهای حمایتی برای ملیپوشان فرستاد. هر روز نیز گروههایی از مردم، از جمله نوازندگان موسیقی ماریاچی، برای بدرقه و تشویق بازیکنان در مسیر تمرین حاضر میشدند.
تیم ایران روز شنبه را در تیخوانا به تماشای دیدارهای پایانی مرحله گروهی گذراند. پس از مشخص شدن نتایج ــ گلی در آخرین ثانیه باعث شد دیدار اتریش و الجزایر با تساوی ۳ بر ۳ به پایان برسد و ایران از دور رقابتها کنار برود ــ فدراسیون فوتبال ایران بیانیهای منتشر کرد که بازتابدهنده تجربه دوگانه این تیم در آمریکای شمالی بود.
فدراسیون بار دیگر از نحوه برخورد آمریکا با تیم ملی انتقاد کرد و آن را «ناعادلانه و مغایر با روح ورزش» خواند. این موضع، بامداد یکشنبه در شبکههای اجتماعی نیز از سوی هواداران ایرانی تکرار شد.
در عین حال، فدراسیون از مکزیک قدردانی کرد.
در این بیانیه آمده است:
«شما با سخاوت و مهماننوازی صمیمانه خود از ما استقبال کردید و باعث شدید احساس کنیم در خانه خود هستیم. ما همواره قدردان مردم بزرگ و سخاوتمند مکزیک و همچنین دولت مکزیک به خاطر مهماننوازی و احترامشان خواهیم بود.»
حذف ایران همچنین به یکی از بزرگترین چالشهای جام جهانی برای فیفا پایان داد. این نهاد در طول مسابقات تلاش میکرد ضمن حفظ روابط خوب با دولت آمریکا ــ جایی که رئیس آن، جانی اینفانتینو، بارها خود را دوست رئیسجمهور دونالد ترامپ توصیف کرده است ــ به وعده خود درباره برگزاری رقابتهای عادلانه برای ایران نیز پایبند بماند.
مهدی طارمی کاپیتان تیم ملی پس از آخرین مسابقه تیمش که با تساوی یک بر یک مقابل مصر به پایان رسید، انتقادات خود را متوجه فیفا و جیانی اینفانتینیو کرد.
طارمی روز جمعه به خبرنگاران گفت: این یک جام جهانی فاجعهبار است؛ یک فاجعه. فیفا باید همه مشکلات اینجا را حل میکرد، اما متأسفانه از همان ابتدا نتوانست این کار را انجام دهد.
فیفا تاکنون پاسخی به این انتقادها نداده است.
انتهای پیام/