«جمال الدین عزیزی» امروز به مناسبت هفته حمل و نقل در نشست با خبرنگاران ضمن تقدیر از زحمات فعالان این صنعت، به شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از آن در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: همت و همیت موجود در صنعت حمل و نقل کشور منجر شده تا اختلالی در این حوزه را شاهد نباشیم.
وی به هزینههای موجود در صنعت حمل و نقل اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون درآمدهای این صنعت کمتر از هزینههای آن است و همین باعث شده تا این صنعت از اقتصادی بودن خارج شده باشد.
وی به نبود کمکهای دولتی به همه شهرداریها به ویژه در حوزه حمل و نقل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: البته خبرهای خوبی در زمینه نوسازی این ناوگان حتی از سوی ریاست جمهوری ارائه شده که امیدوار به نوسازی این ناوگان هستیم.
شهردار با اشاره به تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری یزد به سیستم خنک کننده و استفاده این ناوگان از اوراق مشارکتی برای اولین بار در این سازمان، گفت: برای اولین بار در شهرداری یزد ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی صرف خرید ۱۲ دستگاه اتوبوس شد.
وی افزود: در ابتدای درخواست شهرداری با استفاده از این اوراق امکان خرید حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس مهیا بود اما زمانی که اوراق وصول شد، تنها خرید ۱۲ اتوبوس ممکن شد.
عزیزی با بیان این که خرید بهترین اتوبوسها و تجهیز و استاندارد بودن آنها جزو برنامههای شهرداری است، گفت: خوشبختانه این مسئله تاکنون محقق شده و اتوبوسهایی خریداری شدند که بسیار کامل و تجهیز هستند.
وی با اشاره به این که با توجه به شیوع کرونا، استفادهی مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافته است، گفت: در این پروسه، نوسازی این ناوگان نیز دچار مشکلات متعددی است.
عزیزی از بررسی استفاده از خودروهای برقی در سیستم حمل و نقل شهری یزد خبر داد و گفت: علاوه بر این استفاده از سیستمهای مشارکتی که در تمام دنیا وجود دارد نیز میتواند در کشور و شهر ما نیز اجرایی شود.
وی از مشارکت بخش خصوصی و سرمایهگذاران در حوزه توسعه حمل و نقل پاک به ویژه در بافت تاریخی یزد نیز یاد کرد و گفت: میتوانیم با این رویکرد، اثرات مخرب ناشی از سوختهای فسیلی را نیز کاهش دهیم.
این مسئول در خصوص فرهنگسازی و استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی به خبرنگاران گفت: باید در کنار فرهنگسازی و توسعه شبکهها، بحث اقتصاد هم مورد توجه قرار بگیرد چرا که اقتصاد انرژی اهمیت زیادی در توسعه حمل و نقل عمومی دارد.
خوش خبری اتوبوسرانی برای سال ۱۴۰۰
«محمدرضا شفیعی» رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد هم با بیان این که اصلاح خطوط اتوبوسرانی در بافت تاریخی تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده محقق خواهد شد، گفت: مقرر شده تا برای مسیرهای بدون اتوبوس و کم تردد، تاکسی خطی جایگزین اتوبوس و مینیبوس شود و در ازای این فعالیت، یارانه به افراد تعلق گیرد.
وی از اختصاص تسهیلات به رانندگان تاکسی از اعتبارات شهرداری خبر داد و گفت: سود این تسهیلات که به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده توسط شهرداری پرداخت می شود.
وی وعده خرید اتوبوسهای جدید برای شهر یزد در سال ۱۴۰۰ را داد و عنوان کرد: قرار شده تا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، واردات اتوبوس در ازای فروش سوخت انجام شود.
این مسئول به مشکلات متعدد این سازمان هم اشاره کرد و در خصوص توجه به رانندگان در روزهای سخت کرونایی به خبرنگاران، گفت: علاوه بر ارائه تسهیلات، بیمه و حقوق این نیروها به صورت مرتب و بدون معوقه پرداخت شد.
شفیعی با بیان این که هیچ یک از اتوبوسهای شهر بدون کولر و سرویس خنک کننده نیست، گفت: ۱۰۰ درصد این ناوگان به سیستم خنک کننده تجهیز شده و تمام اتوبوس ها نوسازی شدهاند.
وی در خصوص ایجاد بی.آر.تی در شهر یزد به غیراستاندارد بودن برخی از مسیرها اشاره و در این باره توضیحاتی ارائه کرد.
رایگان شدن اتوبوسها در هالهای از ابهام
یکی از طرحهایی که قبلا برای جلوگیری از شفافیت مالی از سوی این سازمان به شهرداری و شورای شهر ارائه شده بود، طرح «رایگان شدن استفاده از اتوبوس» بود که البته به پیشنهاد یکی از رانندگان اتفاق افتاد اما به دلایل نامشخصی دنبال نشد و کم کم فراموش شد.
در حاشیه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ، خبرنگار ایسنا در خصوص این طرح سوال پرسید که «داوود زارع» معاون فنی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در این باره گفت: گسترش حمل و نقل عمومی با ارائه این طرح مد نظر بود و این طرح میتوانست منجر به توزیع عادلانه خدمات به همه افراد شود.
وی با بیان این که طرح مذکور با در نظر گرفتن تعرفهای در قبوض افراد میتوانست منجر به ارائه خدمات به کلیه افراد جامعه شود و به توسعه این ناوگان کمک کند، شیوع کرونا را بهترین فرصت برای اجرای این طرح عنوان و اظهار کرد: با کاهش تقاضای سفر میتوانستیم از این طرح در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی استفاده کنیم.
انتهای پیام