در سالهای اخیر، اهمیت کسبوکارهای کوچک به اندازهای افزایش یافته است که از آنها به عنوان ستون فقرات توسعه صنعتی در کشورهای مختلف نام برده میشود.
شرکت در رویدادهای نمایشگاهی یکی از بهترین فرصتها برای کسبوکارهای کوچک به منظور برقراری تماس، ایجاد ارتباطات جدید، کسب مشتریان تازه و یافتن ایدههای نوآورانه است. عموماً نمایشگاههای تجاری با هدف ارائه فرصت مناسب برای کسبوکارها به منظور برقراری تماس چهره به چهره با بسیاری از مشتریان بالقوه در مدتی کوتاه و با صرف هزینه مناسب طراحی شدهاند. حضور در نمایشگاهها فرصت بزرگی را برای صاحبان کسبوکارهای کوچک به وجود میآورد تا به واسطه آن ضمن معرفی فعالیت خود به عموم مردم و متخصصان حوزه مربوطه، فعالیت و کسبوکار خود را گسترش دهند.
مدل های موفقی در جهان برای شناخت درست رویدادهای مرتبط با کسب و کارهای کوچک وجود دارد. نمایشگاه گوانجو که آن را با نام کانتون و یا نمایشگاه صادرات و واردات چین هم میشناسند نمونه موفق برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حوزه کسبوکارهای کوچک است. این نمایشگاه یکی از قدیمیترین نمایشگاههای تجاری در سطح دنیا است که از لحاظ حضور تعداد شرکت نمایندگان و حجم معادلات تجاری در آن رکورددار است.
بر اساس آمارها این نمایشگاه یکی از رویدادهای تجاری بینالمللی است که همهساله در کشور چین و در ۲ نوبت مختلف برگزار میگردد. این نمایشگاه فرصت خوبی برای صاحبان مشاغلی است که با کسبوکارهای چینی در ارتباط هستند و با آنها به تجارت میپردازند و یا درصدد به دست آوردن چنین ارتباطاتی هستند.
متاسفانه اهمیت کسبوکارهای کوچک در کشور ما و همین طور اهمیت برگزاری نمایشگاهها در این حوزه به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفته است اما با این حال برخی از استانها و شهرها نسبت به این موضوع بیتفاوت نبودهاند و در همین راستا اقدام به برگزاری نمایشگاههای کسبوکارهای کوچک کردهاند که در ادامه به بررسی برخی از شاخصترین این رویدادها خواهیم پرداخت.

سایت تهران تا کنون میزبان سه دوره برگزاری نمایشگاه توسعه کسبوکار بوده است و از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه 1400 نیز میزبان چهارمین دوره از برگزاری این رویداد خواهد بود.
نخستین نمایشگاه بینالمللی توسعه کسبوکار تهران از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ دی ماه ۹۶ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه که با مشارکت ۷۰ شرکت و غرفه دار، سازمانها و نهادهای دولتی و همچنین با حضور بنگاهها، مؤسسات کاریابی و کارآفرینی برگزار شد میزبان بیش از ۲۰۰ رویداد اعم از سمینار، کارگاه آموزشی، مستر کلاس و فیچر بود. این نمایشگاه با هدف توسعه کسبوکارها در راستای اقتصاد مقاومتی، معرفی خدمات نوین مدیریتی، و توسعه استارتآپها در فضائی بالغ بر ۲۰۰۰ مربع برگزار شد و به عنوان اولین تجربه از برگزاری این رویداد در کشور عملکرد قابل قبولی داشت.
دومین نمایشگاه توسعه کسبوکار تهران نیز در راستای مهمترین اولویت دولت دوازدهم مبنی بر ایجاد زیستبوم کارآفرینی و نوآوری و با همکاری و حمایت وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریتی صنعتی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ایران و غیره در فضایی بالغبر ۳۰۰۰ متر در سایت تهران برگزار شد.
سومین دوره برگزاری این رویداد نیز با هدف ایجاد فضایی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات شرکتکنندگان به بازار بزرگ منطقه، توسعه ارتباطات و ملاقات مؤثر با افراد کلیدی و تصمیمگیرنده و نیز آشنایی با آخرین دستاوردها و رویکردهای توسعه کسبوکار از تاریخ ۱۴ الی ۱۷ دی ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
شهر مشهد در استان خراسان رضوی به دلیل داشتن ظرفیت بالا در جذب مسافر و زائران از اقصی نقاط کشور بستر مناسبی برای برگزاری رویدادهای حوزه کسبوکارهای کوچک است. طی سالهای گذشته شهرداری این شهر بر اساس ظرفیتهایی که در اختیار دارد با همکاری دستگاههای متولی حمایتهای لازم را جهت ایجاد بستر مناسب برای برگزاری این رویداد به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام به عمل آورده است. این حمایتها فرصتهای متنوعی را در اختیار شهروندان و زائران قرار میدهد تا سوغاتی با کیفیت و قیمت مناسب تولید شده را خرید و فروش کنند.
رفاه حال شهروندان، ترویج و نهادینه کردن تولیدات صنایعدستی و مشاغل خانگی، توسعه صنعت گردشگری و هدایت گردشگران و توریست به محل عرضه مستقیم کالا و حمایت از تولیدکنندگان خرد و خانگی از مهمترین اهداف برپایی نمایشگاه توسعه کسبوکارهای کوچک در این شهر هستند.
نمایشگاه کسبوکارهای کوچک استان یزد نیز عموماً با هدف ترویج فرهنگ کار، حمایت از تولید داخلی و اقشار آسیبپذیر جامعه، کمک به اقتصاد خانوارها از محل فروش محصول و بازاریابی، ترغیب افراد بیکار به کارآفرینی و رونق مشاغل خانگی و کسبوکارهای کوچک در محل نمایشگاههای بینالمللی استان و دیگر شهرهای این استان برگزار میشود. این رویداد که با تلاش شهرداری و دیگر ارگانهای مرتبط برگزار میشود موجب حمایت از مشاغل خانگی و کسبوکارهای کوچک و راهی در جهت اشتغالزایی و کسب درآمد برای صاحبان این کسبوکارها و در نهایت کاهش بیکاری در سطح استان میشود.