به گزارش رکنا، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری پاسخ معظمله درخصوص چندین استفتاء را منتشر کرده است.
شرح سؤال و جواب استفتائات به این صورت است:
جواب: ملاکِ صحت قرائت، ادای درست مخارج حروف و حرکات و سکنات آن است (به گونهای که عربزبانان، آن را ادای همان حرف بدانند) و رعایت محسنات تجویدی لازم نیست.
جواب: در فرض سؤال تذکیه محقق است و ماهیها حلالاند.
جواب: در فرض مرقوم قیمت نقدی کالا در زمان معامله جزء درآمد سال معامله و سود نسیه جزء درآمد سال دریافت میباشد.
جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست، بلکه ماموم میتواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند.
جواب: اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، میتوانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، میتوانید آن را تملک کنید یا صدقه دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مأیوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید.
جواب: اگر کسی به نیابت از دیگری، حج انجام داده باشد باید برای خود نیز در صورت استطاعت، حج بهجا آورد.
سؤال7: قصد دارم سرمایهای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟
جواب: اگر قرض بدهید و شرط کنید که قرضگیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، قرض ربوی و حرام است اما اگر وکالت بدهید، یعنی دریافتکننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، اشکال ندارد.
1. آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
2. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفهاش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
جواب:
1) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
سؤال9: اگر در وضو، تنها دست را تر کنیم و به صورت و دستها بکشیم (بدون ریختن آب)، کفایت میکند؟
جواب: اگر رطوبت دست به اندازهای باشد که شستن صدق کند، اشکال ندارد.