به گزارش ایرنا، شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با داشتن بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان را جا به جا می کرد و اکنون هم هر چند استفاده از وسایل نقلیه عمومی کاهش یافته و مردم بیشتر ترجیح می دهند از خودروی شخصی استفاده کنند، اما به هر حال بخش مهمی از شهروندان که بیشتر از اقشار ضعیف جامعه هستند، برای سفرهای درون شهری از اتوبوس و تاکسی و البته قطار شهری استفاده می کنند.
بر همن اساس هم با وجود اینکه در روزهای پیک شیوع ویروس کویید ۱۹ شاهد توقف فعالیت اتوبوس های درون شهری برای چند روز بودیم، اما مسوولان شهری، چاره ای جز راه اندازی مجدد ناوگان ندیدند و سعی کردند با کنترل الزام های بهداشتی سهم خود را در جابجایی مسافران شهری حفظ کنند.
رعایت پروتکل های بهداشتی در اتوبوس های تبریز
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه بخش مهمی از ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است، گفت: در حال حاضر، با تلاش شبانه روزی کارکنان فنی و پشتیبانی به شهروندان خدمات ارائه می دهیم .
ایمان غنی زاده با بیان اینکه تنها راه مهار کرونا رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی و عدم تردد غیر ضروری است، اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در خصوص رعایت موارد بهداشتی، اقداماتی از جمله ضد عفونی کردن روزانه اتوبوسها و ایستگاهها و کنترل و راهنمایی مسافران در تمامی خطوط بهویژه در مسیر تندرو توسط ناظران ویژه، استفاده اجباری از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و همچنین تهیه و فروش ماسک با قیمت مصوب دولتی در باجههای شارژ کارت بلیت را انجام میدهد.
غنی زاده با تاکید بر اینکه سوار شدن به اتوبوس بدون داشتن ماسک ممنوع است، خاطرنشان کرد: با وجود این تمهیدات متاسفانه برخی از شهروندان با عدم انتظار برای رسیدن اتوبوس خالی در برخی مسیرها، موارد بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی را نیز در داخل اتوبوسها رعایت نمیکنند که گاهی باعث بهوجود آمدن تنش بین راننده و مسافران خاطی میشود.
وی افزود: ما در شرکت واحد اتوبوسرانی همه موارد بهداشتی را رعایت میکنیم و انتظار داریم شهروندان هم جهت جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری، موارد توصیه شده توسط کارشناسان بهداشتی را رعایت کرده و حتما فاصله اجتماعی را مراعات و از ماسک استفاده کنند.
شاید گاهی با برنامه ریزی لازم و خروج از منزل در زمان مناسب شهروندان بتوانند با رعایت پروتکل های کرونا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما به نظر می رسد در اوج سفرهای درون شهری و به ویژه زمانی که شهروندان برای رفتن به محل کار از اتوبوس استفاده می کنند انتظار کشیدن مسافران برای اتوبوس های خالی دور از انتظار است .
با روزبه صادقی که صبح امروز در ایستگاه چهار راه شریعتی تبریز قصد سوار شدن به اتوبوس مسیر تندرو غرب به شرق را دارد، هم کلام می شوم؛ صادقی که ماسک زده است و دستکش به دست دارد، می گوید: سر کار می روم اگر دیر برسم کارفرما توبیخم می کند. می گویم چرا کمی زودتر از خانه خارج نشدی؟ جواب می دهد: فرقی نمی کند ساعت ۶ صبح هم که بیایی وضع همین است.
اتوبوس می رسد، تمام صندلی ها پر است و مسافران زیادی هم سرپا ایستاده اند، روزبه خداحافظی می کند و سوار می شود.
از پیرمردی که در صندلی ایستگاه نشسته است، می پرسم سرکار می روید؟ می گوید : مغازه دارم، لوازم بهداشتی ساختمان. می گویم همیشه از اتوبوس برای رفت و آمد استفاده می کنید؟ جواب می دهد: بله. راحت تر است به شرطی که جا برای نشستن باشد.
می پرسم از کرونا نمی ترسید؟ می گوید: چرا برای همین هم صبر می کنم اتوبوس خلوتی بیاید.
اما صبر و انتظار چاره کار اساسی برای معضل کمبود ناوگان اتوبوسرانی تبریز نیست و مسوولان مدیریت شهری تبریز باید اهتمام بیشتری برای حل این مشکل داشه باشند، هر چند برای خرید اتوبوس های شهری زینه چند میلیاردی نیاز است اما با استفاده از روشهای مختلف تامین منابع از جمله استفاده از اوراق مشارکت و فروش املاک مازاد می توان بخشی از نیاز افزایشی روزهای کرونایی را پاسخ داد.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی تبریز با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز گفت: برای نوسازی ناوگان نیاز به حمایت های بیشتر دولت است.
سونیا اندیش با اشاره به اینکه رانندگان خودروهای عمومی درون شهری مظلوم ترین قشر جامعه هستند، گفت: رانندگان در دوران کرونا به سختی فعالیت می کنند و خطر ابتلا به بیماری در آنها زیاد است.
کاهش ۵۰ درصدی مسافرگیری ناوگان اتوبوسرانی تبریز
رئیس ستاد پیشگیری از کرونای شهرداری تبریز نیز گفت: مسافرگیری در اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در روزهای کرونایی در مقایسه با شرایط قبل از آن ۵۰ درصد کاهش یافته است.
محمدحسین حسن زاده افزود: مشکل حادی در ارائه خدمات و رعایت پروتکلها در سیستم حمل و نقل اتوبوس رانی نداریم، ولی در مواردی مشکلاتی وجود دارد.
وی اظهار کرد: در برخی ایستگاهها با مشکل ازدحام جمعیت مواجه هستیم و همچنین در ساعات اول وقت و آخر وقت ازدحام جمعیت بالاست.
وی اضافه کرد: به دلیل محدود بودن تعداد اتوبوسها در هر دو بخش خصوصی و دولتی، امکان افزایش نداریم.
حسن زاده ادامه داد: پیشنهاد میکنیم مصوبات به صورت شفاف در جامعه اطلاع رسانی و محدودیتها و قوانین اعلام شود تا در صورت تذکر از سوی کارکنان شهرداری، شهروندان به آن عمل کنند.