به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر روزه شاهد موفقیت جوانان خلاق و با استعداد این مرز و بوم هستیم که با نوردیدن پلههای افتخار برای اقتدار ایران اسلامی در جهان در حال تلاش هستند و خوشبختانه امروزه استان کردستان، خطه جوانان جویای علم و دانش، پابه پای رشد علم و دانش جهان حرکت کرده و هیچگاه از این مسیر باز نمانده و همواره سخنها برای گفتن دارد.
فرید اللهویسی یکی از جوان و نجاتگر نمونه جمعیت هلال احمر کردستانی که تا امروز توانسته است نویسنده مقالات، کتاب و ثبت اختراعی جدید باشد.
وی با همکاری رضا زندی از جمعیت هلال احمر استان کردستان، موفق به طراحی «خودروی بقا مجهز به تجهیزات کامل کمپ امدادی» شدند که در سوانح بزرگ و در مناطق آسیب دیده قابل استفاده است و خلق این ایده، موجب اجرای عملیات امدادی به نحو احسنت خواهد بود.
برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبین فارس به گفتوگویی با این جوان فعال و مخترع نشستیم، فرید اللهویسی متولد سال۱۳۶۶ در شهرستان سنندج است و بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی با مدرک کارشناس حرفهای امداد سوانح طبیعی و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، نسبت به ثبت اختراع خودروی بقا اقدام کرد و با تلاش روزافزون و دانش فنی خود در راستای ارتقاء خودروی بقا همگام با دوستان و همراهان قدم برداشت.
ورود به عرصه امداد و نجات
فرید اللهویسی از آشنایی خود با هلال احمر گفت: سبب آشنایی بنده با هلالاحمر، شغل پدر بود، چراکه ایشان کارمند جمعیت هلالاحمر بوده و اکنون مدت ۸ سال است که بازنشسته شدهاند.
اگر بگویم از همان دوران کودکی هلالاحمر را میشناختم، دروغ نگفتهام! اما شروع همکاری مستمر را با جمعیت هلال احمر، از سازمان جوانان و بعدتر از سال ۱۳۸۳ با فعالیتهای داوطلبانه امدادی در حوزه امدادونجات آغاز کردم. بعدتر، عضو تیم واکنش سریع جمعیت هلالاحمر استان کردستان در سال ۱۳۹۵ شدم و بعد از آن؛ با شرکت در آزمون کشوری سازمان سنجش توانستم افتخار همکاری با جمعیت هلالاحمر را به عنوان نجاتگر جمعیت هلالاحمر استان کردستان از سال ۱۳۹۶ داشته باشم.
وی افزود: در این مدت که در هلال احمر حضور داشتهام تلاشم این بوده که در راستای اهداف و اصول هلالاحمر قدم بردارم. حضور مستمر و مداوم در پایگاههای بین شهری از سال ۱۳۸۳ تا کنون، حضور در مانورهای مکرر و با وظایف محولهی مختلف، حضور و کمک در سرما و کولاک کردستان، زلزله آذربایجان شرقی، زلزله کرمانشاه و کمک در سیل لرستان، و ... شاید از مهمترین اقدامات و فعالیتهایی باشد، که بنده در مدت حضورم در جمعیت هلالاحمر داشتهام.
آموزش و تجربههای امدادی
اللهویسی در ادامه بیان داشت: در این مدت که در هلالاحمر حضور دارم سعی داشتهام دورههای تخصصی و امدادی را، اعم از دوره کوهپیمایی، صخره نوردی، عمومی امداد و نجات، اقدامات پیش بیمارستانی، پزشکی کوهستان، اسکان اضطراری، جستجو و نجات در جاده، جستجو و نجات در فضاهای معلق، جستجو و نجات در آوار، دوره های آموزش تخصصی تیمهای واکنش سریع، دورههای مدیریت بحران و ... را کامل یاد بگیرم، چرا که لازمه کار امدادی است.
وی عنوان داشت: در مدت حضورم با گذراندن دورههای مربیگری پایه داوطلبی، امداد و کمکهای اولیه، آمادگی در برابر مخاطرات و جستجو و نجات در آوار، تلاش داشتهام که دوره های آموزشی مناسبی را برگزار نمایم و آنچه خود یاد گرفته ام را به دیگران آموزش دهم. همچنین، داور و کارشناس مسابقات رفاقت مهر سازمان جوانان و عضو تیم سحر (ساماندهی حمایتهای روانی پس از بلایا) هستم.
ایده طراحی خودرو بقا
در منطقه آسیبدیده، نیروهای امدادی همواره با مشکلات و نیازمندیهای متعددی روبرو بودهاند که توان و انگیزه آنها را برای ادامه فعالیتهای امدادی با چالشهایی مواجه نموده و حتی موجبات فرسودگی و کاهش انگیزه نیروها در ادامه مأموریت را فراهم نموده است. بخش بزرگی از این نارضایتیها به مسائل مربوط به اسکان، تغذیه، بهداشت و سایر امورات مربوط به سلامت نیروهای امدادی و یا حتی نیاز به هماهنگیهای مدیریتی منسجمتر در راستای انجام عملیات برمیگردد. در حقیقت؛ خودرو بقا وسیلهای است در راستای تأمین امنیت، سلامت، خوراک، رفاه و حفظ توان و انگیزه، کاهش آسیبپذیری و افزایش تابآوری نیروهای امدادی در شرایط اضطراری و در منطقه حادثه، که از این طریق کیفیت عملیات مدیریت بحران در پاسخگویی به شرایط بحرانی ارتقا یابد.
شروع اختراع خودرو بقا
وی از شروع این اختراع تاکنون گفت: ایده ابتدایی ساخت و تجهیز خودرو بقا در اواخر سال ۱۳۹۶ و با تجارب کسب شده از زلزله ازگله کرمانشاه شکل گرفت و به مرور اقدامات تجهیز و بروز رسانی خودرو پیگیری شد و در عملیات و مانورهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و بعدتر نیز در سیل لرستان در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از خودروهای عملیاتی استان کردستان در منطقه آسیب دیده، مورد استفاده قرار گرفت و بازخوردهای مثبت فراوانی از آن گرفته شد، که با تکیه بر نقاط قوت و تلاش برای حذف نقاط ضعف آن به مرور تکمیل گردید. اما مراحل ثبت اختراع خودرو بقا از اوایل تابستان امسال شروع شد و مجدداً جوانب مختلف خودروی مذکور مورد بررسی و بحث قرار گرفت و با پیگیری زیاد و همکاری متخصصان دانشگاهی و جمعیت هلالاحمر، شکل و ویژگیهای نهایی خودرو در پاییز امسال به پایان رسید و سایر اقدامات اداری آن تا اسفند طول کشید تا در نهایت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت نهایی رسید.
وی برای تولید انبوه این خودرو گفت: لازم است آمادهسازی و تجهیز خودرو بقای مذکور، به سادگی ممکن و میسر است و این تجهیزات کاربردی امدادو نجات را میتوان در مواقع ضروری و شرایط اضطرار و بحرانهای بزرگ مورد استفاده قرار داد. برای تولید این خودرو، میتوان از خودروهای ایسوزو و یا سایر خودرو هایی که البته توانایی عبور از مسیرهای صعبالعبور را دارند استفاده نمود، خودروهایی با ویژگی خودرو نجات تیپ ۱ و امثال آن میتواند گزینه مناسبی برای تجهیز و تولید خودرو بقا باشند.
دیگر فعالیتها
الله ویسی ادامه داد: با علاقه ای که به نوشتن دارم در کنار کار و سایر فعالیت ها گاهی می نویسم. مقاله نقش تفکر استراتژیک در کیفیت عملیات مدیریت بحران (The Role Of Strategic Thinking In The Quality Of Crisis Management Operations) و همچنین کتاب مدیریت جامع بحران با رویکرد جامعه محور و آیندهنگر را پارسال به لطف خدا به اتمام رساندم و البته به امید خدا، امسال کتاب دیگری هم، در زمینههای مربوط به مدیریت جامع بحران برای چاپ خواهم داشت که امیدوارم بتوانم در 6 ماهه اول به اتمام برسانم و علاوه بر آن مقالات دیگری هم در همین زمینه برای چاپ دارم و یک دو طرح که در دست بررسی است از اهداف یکساله آینده است.
فرید اللهویسی در ادامه به موانع و عبور از موانع مسیر موفقیت خود اشاره کرد و گفت: موانع و چالشها، اشکال مختلفی دارند. گاها نیازهایی که توان رفع آنها را نداشته باشی مانع به حساب میاید و گاهی مشکلات و سختیهایی که دست اندازهای موجود در مسیر حرکت شما هستند. البته، موانعی وجود دارند که می تواند از آنها عبور کرد، که میبایست برای هر مانع، هر سختی، هر مسئله، یک تصمیم خاص گرفت.
قطعاً در طول این مدت، همانند خیلی از افراد دیگه؛ با انواع این مسائل برخورد داشتهام و بعد از توکل به خدا، همیشه سعی کردهام در عبور از هر کدام از این مشکلات توان خودم را نادیده نگیرم و هر جا که لازم بوده از مشورت، همکاری و کمک اطرافیان سعی کردهام بهرهمند باشم.
معنی موفقیت
بهتر از دیروز بودن... و دستیابی به این مهم نیازمند تلاش کردن، جستن، یافتن و هرگز تسلیم نشدن در مسیر مشخص شده خودمان است.
خاطره خوب و بد امدادی
در جمعیت هلالاحمر هر حادثهای که منجر به ایجاد جراحات شدید و آسیب فراوان نشده باشد، به نوعی برای نیروهای اعزامی مستقر در پایگاه، یک خاطره خوب تلقی خواهد شد. خاطره خوب از این جهت؛ که شاهد درد دیگران نبودهاند، در شرایطی که محتمل بوده است.
متاسفانه در شغل بنده و در پایگاههای امدادی بین شهری، خاطرات بد به تکرار در ذهن نیروهای عملیاتی نقش بسته است و هر کدام خود بیانگر حکایتی در کم کاریهای مراحل پیش از وقوع حادثه است و البته افسوسهایی که نوش داروی بعد از مرگ سهراب اند.
امداد و نجات
هرکس نفسی را از مرگ نجات دهد، گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است. البته امیدوارم فعالیت بنده، خالصانه و صادقانه بوده باشد.
انسانیت در فرهنگها و تمدنهای مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما شاید درک متقابل، رفتار بدون غرض و بی طرفانه، هم نوع دوستی، احترام به دیگران و داشتن تقوا، یک معنی کافی از انسانیت باشد. لازمه انسانیت مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی است، چرا که همه ما در رابطه با دنیای اطراف خود مسئولیم و مسئولیت پذیری لازمه رفتارهای خردمندانه انسان است.
انسان، ماشین اثبات باورهای خود است. یعنی اگر باور کنیم که نمیتوانیم کاری را انجام دهیم، و یا اگر باور داشته باشیم که همان کار را میتوانیم انجام دهیم، در هر دو حالت، حق با ما است و درست می گوییم، زیرا این باورهای ما هستند که به ما انرژی می دهند یا انرژی ما را میگیرند.
انتظار
فکر میکنم، فراهم نمودن و زمینهسازی فعالیتهای R&D و ایجاد فضا جهت تشویق و ترغیب اعضای جوان جمعیت برای انجام فعالیتهای علمی، مخصوصاً در میان امدادگران و نجاتگران و متخصصان زمینه های مختلف و ایجاد بستر در راستای همکاریهای بیشتر با نیروهای پر انگیزه، مشتاق و توانا مسیر موفقیت جمعیت هلالاحمر را هموارتر خواهد نمود.
کلام آخر
جمعیت هلالاحمر از بهترین محلهای ممکن برای خدمت به مردم است. بنده هم خدا را شاکر هستم و افتخار میکنم که عضو کوچکی از خانواده بزرگ جمعیت هلالاحمر هستم و امیدوارم فعالیت های بنده هم در همین مسیر بوده باشد.
انتهای پیام/2330/71/م