روحالله کریمی-همشهری آنلاین:
در دل یک روستا در کنار رودخانه و درمیان سکوت تنهایی، صدای تراشیدن سنگها موج میزند؛ استاد «سیدحسین میرهای» هنرمند قمی است و سالیان درازی است که سنگ، آن عنصر سخت و سنگین در دستانش چون موم نرم است و انعطافپذیر. کارگاه کوچک این هنرمند کمنظیر که به روستای «خدیجه خاتون» منتقل شده، مکانی که در آن نخستین قرآن سنگی کشور در حال ساخت است. با هنرمندی این استاد، حرف حرف آیههای قرآن کریم از دل سنگ سیاه ماهور کرمان بیرون میآید و در دل سنگ مرمر سفید قروه جا میگیرد.
صفحات این قرآن سنگی قرار است مزین باشد به آیههایی از ۱۴سوره قرآن کریم که در شأن ائمه اطهار(ع) نازل شده است. در این اثر بینظیر هنرهای حجاری، قلمزنی، منبتکاری، خاتمکاری، معرق و تذهیب بر روی سنگ خودنمایی میکند.
ویژگیهای قرآن سنگی
استاد میرهای در گفتوگو با خبرنگارهمشهری با بیان اینکه قرآن سنگی ۱۴صفحه دارد، میگوید: رحل این قرآن کریم از سنگ و جلد آن از سنگ طرح چوب ساخته شده و هر صفحه، حدود ۹۰۰گرم وزن دارد. به گفته وی، برآورد میشود وزن رحل و صفحههای این قرآن کریم حدود ۲۶ کیلوگرم باشد.
وی که در رشتههای هنری خاتمکاری، مقرنس و سنگکاری بدون بهرهمندی از استادان، به تبحر خارقالعاده بالایی پیدا کرده است، اظهار میکند: همه علامتهای قرآنی در این اثر از سنگ ساخته میشود و سختترین قسمت کار، تراش نقطههاست که اندازه آن ۲میلیمتر در ۲میلیمتر است.
این هنرمند قمی درباره سایر ویژگیهای نخستین قرآن سنگی میگوید: هر صفحه سنگی در ۷خط طراحی شده است. قطر ورق صفحههای سنگی ۷میلیمتر است. اندازه هر ورق ۲۷سانتیمتر در ۳۸سانتیمتر و ضخامت حرفهای آیههای قرآنکریم نیز ۲میلیمتر است.
وی عنوان میکند: «فاتحه»، «بقره»، «آلعمران»، «مومنون»، «نور»، «یس»، «انسان»، «نصر»، «توحید»، «والعادیات»، «کوثر» و «قدر» ازجمله سورههایی است که روی سنگ حجاری میشود.
تغییر رنگ صفحهها
میرهای کار ساخت قرآن سنگی را ازحدود ۶ماه گذشته آغاز کرده و پیشبینی میکند که حدود دو سال و نیم دیگر برای به پایان رسیدن آن زمان لازم است. در این اثر، خط از استاد مسعود رنگساز و طراحی و تذهیب صفحهها از دختر استاد میرهای است.
وی یکی از ویژگیهای این قرآن را تغییر رنگ صفحههای آن در برابر نور میداند و تصریح میکند: هر رنگی که به پشت صفحههای سنگی بتابد، رنگ صفحهها به همان رنگ تغییر میکند. قرار است پشت صفحهها لامپهای ریز ال. ای. دی سفید یا سبز گذاشته شود.
این هنرمند قمی، نشان دادن ارادت و محبت به ائمه اطهار(ع) را مهمترین دلیل ساخت نخستین قرآن سنگی میداند و در پاسخ به این سئوال که این اثر هنری را به سفارش چه افراد یا نهادهایی آغاز کرده است، میگوید: این اثر هنری که در دنیا سابقه ندارد، سفارش هیچ شخص یا نهادی نیست. خودم خواستم که سورههایی که در شأن ائمه اطهار(ع) نازل شده را روی سنگ حجاری کنم. معتقدم اگر واقعا انسان بخواهد قدمی برای خدا و ائمه اطهار(ع) بردارد بیمزد نمیماند.
میرهای میافزاید: حدود ۵۵سال است که با سنگ سروکار دارم و برای آثار هنری که به حرمهای مقدس ائمهاطهار(ع) هدیه کردهام، هیچ دستمزدی مطالبه نکردهام.
هدایای نفیس به حرمها
این هنرمند در گذر سالهایی که دست بر سنگها داشته، هدایای ارزشمندی به حرمهای مقدس ائمه اطهار(ع) پیشکش کرده است. استاد میرهای هنگام صحبت، آلبومی از تصاویر آثار هنریاش را میآورد و با عمق وجودش توضیح میدهد. لوستر سنگ چهلچراغ و «رمز المصیبه» یکی از این آثار است که استاد میرهای ۷سال برای ساخت آن وقت گذاشته و به حرم امامحسین(ع) هدیه کرده است. این لوستر شامل ۴۰کتیبه، ۴۰شاخه و ۱۶کلمه میشود.
لوستر اهدایی به حرم امیرالمومنین(ع) که دارای ۱۱۰کلمه «علی» و «یاعلی» است، تابلوفرش زرین اهدایی به حرم امیرالمومنین(ع)، تابلوسنگ بزرگ دعای فرج اهدایی به حرم حضرت معصومه(س)، تابلوی نفیس سنگی قیام مختار بر قاتلان اباعبداللهالحسین(ع)، تابلوی سنگی حضرت قمربنیهاشم(ع) و درب سنگی که حتی قفل، دستگیره و زنجیر آن از سنگ ساخته شده، از دیگر آثار هنری این هنرمندان قمی است.
مکان مقدسی که قرار است هدیه ارزشمند قرآن سنگی را در آغوش بگیرد، با پایان کار مشخص میشود. در کارگاه استاد میرهای، سنگ به نرمی لطافت دل هنرمند است و محبت و ارادت به ائمهاطهار(ع) سفارشدهنده اصلی است.